Barcelona, París, Roma i Lisboa impulsen una aliança municipal europea per a la preservació i protecció dels comerços emblemàtics : Servei de Premsa

Barcelona, París, Roma i Lisboa impulsen una aliança municipal europea per a la preservació i protecció dels comerços emblemàtics

07/03/2023



Temps estimat de lectura: 5 minuts

Les quatre ciutats aposten per fer una governança d’aquests establiments de manera compartida i liderada des dels governs locals

Avui s’ha celebrat a Barcelona la I Jornada Internacional de Comerç emblemàtic en ciutats europees, amb l’objectiu de crear estratègies conjuntes per preservar el patrimoni comercial europeu

Durant la jornada, s’ha presentat la “Declaració de Barcelona sobre la preservació i promoció dels establiments comercials emblemàtics”

El document contempla, entre d’altres, instar el Parlament Europeu per tal que reconegui el valor d’aquests establiments per a la identitat europea

També es vol crear una carta internacional per determinar què es considera establiment emblemàtic o singular i definir les diferents tipologies amb els nivells de protecció patrimonial i cultural corresponents     

Les ciutats de Barcelona, París, Roma i Lisboa creen una aliança municipal per a la preservació i protecció dels comerços emblemàtics mitjançant una governança compartida i liderada des dels governs locals. Aquesta iniciativa s’ha presentat avui a la I Jornada Internacional de Comerç Emblemàtic en ciutats europees, que s’ha celebrat a Barcelona, i que té com a principal objectiu crear estratègies conjuntes entre les diferents ciutats per preservar el patrimoni comercial europeu.

 

 

 

 

 

Durant la trobada, s’ha signat la “Declaració de Barcelona sobre la preservació i la promoció dels establiments comercials emblemàtics”, que han lliurat a l’eurodiputat membre de la Comissió de Desenvolupament Regional i de la Comissió de Cultura i Educació del Parlament Europeu i coponent de l’informe sobre la nova Bauhaus europea, Marcos Ros, per tal que l’elevi al Parlament Europeu. Aquesta declaració reconeix el paper crucial que juguen els governs locals en el lideratge de la protecció i la valorització dels establiments comercials emblemàtics i remarca la necessitat d’elaborar aliances a escala local amb totes les parts implicades.

La tercera tinenta d’alcaldia, Laia Bonet, ha destacat que “els establiments comercials emblemàtics els hem de preservar urbanísticament, protegir com a patrimoni històric però no podem permetre que esdevinguin museus, han de ser també viables econòmicament” i ha afegit “des de Barcelona considerem que la reivindicació de protegir aquests comerços que marquen la personalitat dels nostres barris té més sentit si es pot abordar amb mirada europea”.

La regidora de Comerç, Mercats i Consum, Montserrat Ballarín, ha explicat que “aquesta jornada d’avui és la llavor del que esperem que sigui un arbre ben gran, una xarxa de ciutats europees per preservar i protegir els establiments comercials emblemàtics” i ha destacat que la Declaració busca “que arribi a Europa que som unes quantes les ciutats que volem més recursos econòmics i normatius per tal de poder protegir aquests establiments”.

Per aconseguir-ho, s’han d’impulsar mesures de govern i plans especials que permetin reconèixer la importància d’aquests establiments i que contribueixin a protegir-los, conservar-los i posar-los en valor amb accions que afavoreixin la viabilitat econòmica, la conservació patrimonial i el paper comercial.

A més, tal i com recull la Declaració, els establiments comercials emblemàtics han de participar en la cocreació de les polítiques municipals sobre el comerç de proximitat per tal de garantir-ne la competitivitat, avançar en la professionalització del sector i en la digitalització, a través de la formació i amb assessorament jurídic i legal i acompanyament en la gestió de l’activitat econòmica.

Les quatre ciutats consideren que s’ha de crear una carta internacional sobre els establiments comercials emblemàtics en què es determini, de manera consensuada, què es considera establiment emblemàtic o singular i es defineixin les diferents tipologies amb els nivells de protecció patrimonial (immoble, moble, material) i cultural (creativitat) corresponents, de manera que es puguin definir els instruments de protecció i de valorització d’aquest tipus d’establiments. En aquest sentit, és fonamental crear unitats de gestió especialitzades a les administracions públiques, en què també participi el sector privat.

Aquesta nova governança ha de perseguir els següents objectius:

Per tal d’avançar en els objectius d’aquesta declaració, es desenvoluparà un pla d’acció anual que avaluï les fites que s’han assolit en cadascuna de les mesures que es promouen.

 

Patrimoni de les ciutats

Els establiments comercials emblemàtics són una xarxa de comerços amb ànima i tradició històrica, en alguns casos centenaris, que sumen els esforços i la dedicació de diverses generacions i que reforcen la concepció d’Europa com a comunitat cultural, basada en uns valors i una història compartits, i són un exemple clar d’expressions culturals i creativitat que inclouen tant el patrimoni cultural material com l’immaterial. Aquests contribueixen al desenvolupament econòmic i genera identitat, creació d’ocupació i una oferta única, tant per a la ciutadania com per a les persones que ens visiten.

Actualment, s’han detectat tot un seguit de riscos que afecten a la protecció i preservació d’aquests establiments, derivats de la viabilitat del negoci en el moment actual, la conservació i la salvaguarda del patrimoni material i immaterial, el relleu generacional, la gentrificació i la pressió immobiliària, la bretxa digital o l’adaptació al canvi climàtic, entre d’altres.

 

Declaració de Barcelona sobre la preservació i la promoció dels establiments comercials emblemàtics (PDF)





Paraules clau

comerços emblemàtics/