Servei de Premsa
09/12/2024
Les obres del tramvia i d’urbanització de l’entorn avancen amb el muntatge de la via i la instal·lació de les primeres marquesines
20/03/2023
Temps estimat de lectura: 7 minuts
Aquesta setmana s’ha acabat la instal·lació dels primers mòduls de la primera marquesina que es col·loca al llarg del traçat i que configuraran part de la futura parada de Sicília. Un cop iniciats els treballs de muntatge de via, avui es duen a terme les primeres soldadures de carril per fixar les futures vies del tramvia en el que serà el seu traçat corresponent
Es tracta de dues fites importants en el desenvolupament dels treballs de la primera fase de la connexió tramviària, entre Glòries i Verdaguer, que continuen avançant segons el previst en diferents punts de l’avinguda Diagonal
En paral·lel ja s’està redactant el projecte executiu de la segona fase de la connexió, entre Verdaguer i Francesc Macià, que permetrà encadenar les obres de la primera fase amb les de la segona fase. La unió dels tramvies connectarà 9 municipis de l’Àrea Metropolitana potenciant una ciutat més sostenible, més saludable, més amable i millor connectada
Les obres del tramvia avancen a bon ritme. Un any després del seu inici, els treballs per unir la xarxa tramviària ja són molt visibles i han començat a modificar una part molt significativa de l’antiga secció de l’avinguda Diagonal. Actualment es treballa en diversos trams de la via, englobats dins de la primera fase de les obres, que inclou l’espai comprès entre Glòries i Verdaguer. En paral·lel, ja s’està redactant el projecte executiu de la segona fase de la connexió tramviària entre Verdaguer i Francesc Macià, que donarà continuïtat als treballs actuals.
La connexió de les xarxes de tramvia s’ha convertit en una oportunitat per donar un impuls clau al transport públic de la ciutat i l’Àrea Metropolitana i alhora per transformar urbanísticament aquest àmbit, implementant un model urbà que prioritza vianants, bicicletes i transport públic.
Un cop unificada, la nova xarxa connectarà 9 municipis de l’Àrea Metropolitana. En aquesta primera fase de la connexió s’està treballant per crear 3 noves parades (Monumental, Sicília i Verdaguer) i un nou intercanviador a les Glòries. El nou tram de tramvia connectarà amb quatre línies de metro, l’L1, L2, L4 i L5, i tretze línies d’autobús de TMB, a més d’enllaçar amb la resta de línies del Trambesòs.
La intervenció que s’està realitzant, entre la plaça de les Glòries i el carrer Girona, permetrà guanyar 8.400m2 nous per a vianants, 2.500m2 d’espais ciclables i 5.000 m2 d’àrees verdes. La previsió és que les obres d’urbanització de la primera fase acabin a finals del 2023 i la posada en servei tingui lloc el 2024.
La futura parada de Sicília
Entre les diferents actuacions que s’estan realitzant, destaca la finalització de la implantació de les primeres marquesines que configuraran part de la futura nova parada de Sicília. Les parades del tramvia disposaran de mòduls de marquesina distribuïts al llarg de l’andana. El disseny d’aquests mòduls, diferent al de les parades existents actualment, preveu una marquesina que centralitzarà tots els serveis als usuaris i la resta es destinaran a donar aixopluc als viatgers.
Primeres soldadures de carrils de la via
En el marc d’altres fites importants de l’obra, subratllar que avui es realitza la primera soldadura de les vies del tramvia de la Diagonal. Després de l’arribada dels carrils a l’obra, el passat mes de febrer, s’ha estat treballant durant aquest període per realitzar el muntatge de les vies en diversos trams. Dins d’aquestes tasques de muntatge de via, avui es duen a terme les primeres soldadures de carril a l’obra, que permetran fixar els rails en la seva ubicació definitiva.
D’altra banda, es preveu que a l’abril es rebin els primers segments del tercer carril del sistema d’alimentació contínua pel terra (ACT), per a l’execució de la plataforma del tramvia en els trams de les cruïlles viàries. Amb el sistema ACT, que s’instal·larà per primera vegada a l’estat espanyol, es proveirà d’energia als tramvies per mitjà d’un tercer carril segmentat en parts conductores i aïllants, embegut en el paviment, enlloc de la clàssica línia aèria de contacte. Els segments conductors són exclusivament activats quan es troben ubicats a sota del tramvia, garantint així la seguretat per a la resta d’usuaria de la via pública. L’energia d’alimentació serà captada pels tramvies per mitjà d’uns captadors que s’instal·laran sota els tramvies, al seu bogi central.
L‘adopció d’aquesta tecnologia requereix adaptar la flota de tramvies existent, fet que esdevindrà la segona ocasió a nivell mundial, després d’una primera experiència a una línia de tramvies de la província d’Istanbul (Turquia). Respecte a altres solucions sense catenària, la tecnologia de captació contínua no posa en compromís l’autonomia dels tramvies davant condicions climàtiques cada cop més extremes ni davant de talls de trànsit o qualsevol incidència que interrompi la circulació dels combois.
Així mateix, també garanteix la màxima integració urbana del tramvia en el teixit històric, amb monuments i edificacions emblemàtiques i altres elements representatius de l’avinguda Diagonal, garantint un espai diàfan i sense pals.
La transformació de la Diagonal avança
En paral·lel, les empreses constructores continuen treballant de manera simultània en les obres d’urbanització a diferents punts de l’avinguda Diagonal.
A l’àmbit de les Glòries-Canòpia-Intercanviador s’han fet les tasques de reubicació i desviament dels serveis afectats (xarxa d’aigua i xarxa de freàtic) i s’ha construït el clavegueram corresponent a la zona compresa entre la Gran Via, l’avinguda Meridiana, el carrer dels Encants Vells i el carrer Castillejos. A banda, s’ha realitzat la impermeabilització de les lloses dels túnels de transport públic (R2) que transcorren per sota de la plaça de la Glòries i entorns i s’ha executat la primera fase de la futura ampliació del vestíbul del metro de la L1 de Glòries, una intervenció que es realitza en paral·lel a l’ampliació de la xarxa tramviària. Actualment s’està treballant en l’execució de les fonamentacions que hauran de permetre instal·lar les pèrgoles fotovoltaiques, els pals de les catenàries, els bàculs d’enllumenat i les marquesines. També s’està fent el desviament de la resta de serveis afectats i s’està implantant la xarxa de reg i de drenatge de les calçades, les vorades, les zones verdes i la zona del tramvia. En el marc d’aquests treballs s’estan executant els prismes de serveis que utilitzarà el tramvia i que també faran possible l’electrificació del tercer carril.
Pel que respecta a l’àmbit de l’avinguda Diagonal comprès entre la Gran Via i el carrer Girona, han finalitzat les canalitzacions per al drenatge de les vies, s’ha dut a terme la impermeabilització de les lloses dels túnels que passen per aquesta zona (R2) i s’ha construït infraestructura de clavegueram. En paral·lel, s’està treballant en la construcció de les noves voreres que permetran guanyar un gran espai pel vianants, passant de 3 a 7,5 metres en alguns àmbits i de 5 a 10 metres en d’altres. Les que estan més avançades són les voreres situades entre el carrer de la Marina i el passeig de Sant Joan, banda mar. També s’estan fent les fonamentacions per instal·lar les marquesines de les parades, l’execució dels prismes de serveis que necessita la infraestructura del tramvia i la implantació del sistema de drenatge de les calçades, les vorades les zones verdes i el tramvia.
Al tram situat entre la Gran Via i el carrer Lepant ha finalitzat la reubicació i desviament dels serveis afectats i s’està implantant la xarxa de reg. Entre Lepant i Nàpols s’ha adaptat el col·lector de Sicília i s’està fent la pavimentació de les calçades. I en el tram comprès entre Nàpols i Girona, s’ha construït l’estructura soterrada per a una subestació elèctrica que entrarà en funcionament en la segona fase .
En redacció el projecte executiu de la segona fase
L’Ajuntament de Barcelona i l’ATM, a través de BIMSA, han adjudicat la redacció del projecte executiu de la segona fase de la connexió del Trambaix i el Trambesòs per implantar una xarxa tramviària unificada en el tram comprès entre Verdaguer i Francesc Macià, i l’equip guanyador ja està treballant en la redacció de la proposta, amb la previsió de finalitzar-la a principis de 2024. La tramitació del projecte suposa un pas endavant que ha de permetre encadenar les obres de la primera fase amb les de la segona fase.
El projecte executiu haurà de contemplar els treballs necessaris per implantar la xarxa tramviària (infraestructura i superestructura) en tot l’àmbit i les actuacions de reurbanització del tram de l’avinguda Diagonal situat entre el passeig de Sant Joan i el passeig de Gràcia (tronc central, parterres, calçades laterals i voreres); les del tram comprès entre el passeig de Gràcia i la plaça Francesc Macià (tronc central, parterres i ajustos de calçades laterals); i també la part de l’avinguda Diagonal fins a l’avinguda Sarrià on s’hauran de fer algunes intervencions de reurbanització al tram central i a la calçada lateral mar per poder dur a terme la connexió amb la xarxa tramviària ja existent.
El projecte haurà de tenir en compte la coordinació de les fases d’execució d’obra amb les obres de desdoblament del col·lector de l’avinguda Diagonal entre el carrer Girona i la plaça Francesc Macià. Actualment el projecte executiu del desdoblament del col·lector també es troba en redacció, amb previsió d’acabar-lo abans de final d’any.
7 minuts de les Glòries al passeig de Sant Joan
La implantació del tramvia en el tram situat entre Glòries i Verdaguer suposarà una millora substancial de l’oferta de transport públic en aquesta zona, a tota la ciutat i en una bona part de l’Àrea Metropolitana, i acostarà els municipis de Sant Adrià de Besòs i Badalona al centre de Barcelona i a nous transbordaments amb la resta de xarxa de transport públic.
Segons els estudis realitzats, la nova infraestructura permetria arribar de la plaça de les Glòries al passeig de Sant Joan en 7 minuts. Les anàlisis dutes a terme també indiquen que, amb aquesta primera fase de connexió, el nombre de passatgers actuals del Trambesòs podria augmentar en un 58% (19.000 viatges addicionals en dia feiner).
Paraules clauconnexió de la xarxa tramviària/ Tramvia/