Servei de Premsa
23/11/2024
Vistiplau a la reurbanització del tram central d’un nou passeig de la Mar Bella verd i adaptat al canvi climàtic
21/03/2023
Temps estimat de lectura: 6 minuts
Aprovat inicialment el projecte executiu per renovar el passeig des del CEM La Mar Bella fins a Josep Pla i convertir el que avui és un lloc desertitzat en un nou espai humanitzat i ben comunicat
És el primer dels tres àmbits del passeig en què s’actuarà, i significarà l’inici de la transformació del front marítim per dignificar-lo i cosir-lo amb els barris i l’eix Besòs
Per millorar l’arribada al mar des dels barris de la zona, se suavitza la transició entre els dos nivells que separen la platja de l’espai de passeig i hi haurà quatre baixades àmplies amb rampes accessibles i grades amb vegetació i llocs per seure
Es farà un gran recorregut per a vianants amb tres portes principals a l’altura de Bac de Roda, Selva de Mar i Josep Pla, es plantarà uns 1.000 arbres que crearan zones d’ombra i hi haurà un carril bici de 4 m a tot el traçat
Per rebaixar la intensitat d’usos de la platja, els espais de lleure i de pràctica esportiva es reordenen i se situen al passeig
El projecte seguirà la tramitació per aprovar-se definitivament i tenir els tràmits llestos per iniciar les obres al mandat següent: podrien començar al segon trimestre de 2024, amb una durada de 20 mesos i una inversió d’uns 21,2 milions d’euros
Pas endavant per crear un nou passeig verd a la Mar Bella, naturalitzat i adaptat al canvi climàtic que millori la connexió amb el litoral dels barris de Diagonal Mar i el Front Marítim del Poblenou i el Besòs i el Maresme. La Comissió d’Ecologia, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat ha aprovat inicialment el projecte executiu de la reurbanització del tram central del passeig, des del límit del Complex Esportiu Municipal (CEM) La Mar Bella fins al carrer de Josep Pla amb el límit de la plataforma marina del Fòrum.
Es tracta d’un dels tres àmbits de què constarà la transformació completa del passeig, que també inclourà la zona del camp de futbol municipal de Can Aranyó-Agapito Fernández i la de la plataforma marina. El projecte ha vist la llum verda amb els vots favorables del Govern municipal, ERC, Cs, PP, Valents i la regidora no adscrita Marilén Barceló i l’abstenció de Junts per Catalunya. Així doncs, s’avança en l’objectiu de renovar l’últim tram de la costa barcelonina que queda per dignificar, completant així el front marítim de Barcelona i cosint-lo amb l’àmbit del Besòs.
La transformació del passeig busca garantir la continuïtat de pas a tot el traçat, fer més fàcil i accessible l’arribada al front marítim, adaptar l’entorn perquè sigui resilient i resistent davant els impactes del canvi climàtic i la pujada del nivell del mar i promoure-hi nous usos esportius i espais jugables i de contemplació que facin l’estada més agradable. La renovació s’emmarca en les actuacions que està tirant endavant el Govern municipal per recuperar el front litoral per als veïns i veïnes, com ara el nou Port Olímpic, i tindrà un impacte positiu no només en Barcelona sinó a nivell metropolità, tenint en compte la seva envergadura i la posició limítrofa amb Sant Adrià de Besòs i tot l’àmbit del Besòs.
A finals de 2021, el consistori va engegar un procés de participació ciutadana per recollir les demandes i requeriments del veïnat pel que fa al futur de tot l’espai, d’11 hectàrees de punta a punta. Un dels consensos principals va ser la necessitat de convertir el que fins ara ha estat un lloc desertitzat en un nou passeig humanitzat i ben comunicat. Amb aquestes premisses, es va elaborar un avantprojecte que dibuixava el futur de tot l’espai per aconseguir connectar el litoral barceloní de cap a cap. I aquest dimarts s’ha donat el vistiplau al projecte executiu de l’àmbit central, que abasta una superfície total de 40.474 m2.
Un passeig pensat en clau de naturalització i emergència climàtica
L’amplada del passeig per als vianants serà de 12 metres com a mínim, estarà ben il·luminat i tindrà bona visibilitat per assegurar la percepció de seguretat. I a tot l’àmbit hi haurà un carril de 4 m d’amplada per a bicicletes, patins i la mobilitat activa.
Els ponts de Bac de Roda, Selva de Mar i Josep Pla seran les grans arribades de la ciutat al passeig. Desembocaran en unes grans portes que acolliran punts d’informació, guinguetes, jocs topogràfics, pistes de voleibol platja, zones d’estada, grades mirador i aparcaments de bicicletes, entre altres. Des d’aquestes places es podrà caminar a través del propi passeig i arribar a unes noves rampes i grades que suposen canviar radicalment la manera actual de baixar a la sorra.
Els dos nivells que hi ha a dia d’avui, que generen efecte barrera, se suavitzen per fusionar el passeig amb la platja. En total, hi haurà quatre baixades àmplies, amb rampes còmodes i unes grades o talussos que redueixen al màxim el desnivell i fan aparèixer nous espais amb vegetació i ombra per seure i estar-s’hi. Aquesta configuració s’adapta a possibles pujades de nivell del mar, de manera que el futur passeig de la Mar Bella s’ha pensat en clau d’emergència climàtica.
A tot el passeig, el verd serà un dels principals protagonistes. Es crearà una gran arbrada litoral on es plantarà uns 1.000 arbres nous de 17 espècies diferents, de manera que hi haurà ombra a primera línia, una de les demandes principals recollides en la fase de participació. En total, uns 15.000 m2 dels 40.474 totals –el 32%– serà verd, amb prats i espècies arbustives, i la resta de paviments seran tous i amb capacitat drenant.
Pel que fa als usos, en aquest tram del litoral se n’hi acumulen molts i de diversos, sobretot a la platja de la Mar Bella. Per descomprimir la platja en si i ordenar les activitats, s’ha definit una segona línia de platja que aculli espais de lleure i pràctica esportiva, com ara camps de vòlei, i zones de joc pels infants, amb jocs d’aigua i espais de sorra. En concret, a la porta de Selva de Mar s’inclou una zona de joc infantil amb un gran sorral per atraure els infants i les famílies. I per fer esport hi ha dues àrees de joc amb sorra: una al costat del camp de futbol, amb tres pistes de voleibol, i l’altra a l’entrada de la porta de Josep Pla, amb tres pistes més.
Segona línia de platja a la porta de Selva de Mar.
A més, es preveu instal·lar dues pèrgoles fotovoltaiques a les portes de Selva de Mar i Josep Pla que, juntes, sumen més de 200 m2 de captació d’energia i una potència total de 38,5 kWp. També es dotarà de serveis bàsics la zona, amb nou clavegueram, enllumenat, xarxa de telecomunicacions i serveis bàsics.
Calendari i properes passes
Un cop aprovat inicialment el projecte executiu del tram central, ara se seguirà la tramitació de cara a aprovar definitivament i deixar tots els tràmits enllestits per poder executar les obres al següent mandat. D’aquesta manera, les obres podrien començar al segon trimestre de 2024 i tindrien una durada de 20 mesos i un pressupost d’uns 21,2 milions d’euros.
En paral·lel, el Govern municipal continua treballant en la redacció dels projectes executius dels altres dos àmbits: el del camp de futbol municipal i el de la plataforma marina.
A més, el futur passeig verd es complementarà amb una intervenció que s’impulsarà en paral·lel per unir el passeig amb la rambla de Prim i els banys del Fòrum. D’aquesta manera, s’allargarà un traçat que a dia d’avui acaba a l’alçada de Bac de Roda perquè arribi a connectar amb la plaça de Llevant. L’actuació permetrà finalitzar l’obertura de la ciutat al mar amb la integració del front del litoral en l’entorn del barri de Diagonal Mar i el Front Marítim del Poblenou.
Connexió amb la rambla de Prim i els banys del Fòrum.
Mentre tot aquest procés avança, s’estan tirant endavant unes actuacions de condicionament de l’espai que ja s’adeqüen a la proposta sorgida del procés participatiu. En concret, s’han habilitat dues pistes de vòlei-platja adossades al camp de futbol municipal de Can Aranyó-Agapito Fernández, que se sumen a una que ja hi ha actualment. A més, properament es farà una actuació d’arranjament de paviments i de millora de la senyalització per ordenar la mobilitat en bicicleta i millorar la convivència entre ciclistes, corredors i vianants.
Paraules claunou passeig de la Mar Bella/