L’Ajuntament de Barcelona i la Fundació Institut Guttmann signen un conveni per fomentar la recerca sobre la participació social de les persones amb discapacitat : Servei de Premsa

L’Ajuntament de Barcelona i la Fundació Institut Guttmann signen un conveni per fomentar la recerca sobre la participació social de les persones amb discapacitat

23/03/2023



Temps estimat de lectura: 3 minuts

L’acord estableix una col·laboració en el marc del projecte PARTICIPA de l’Institut Guttmann, que pretén identificar les barreres i facilitadors que determinen el dia a dia de les persones amb discapacitat, amb l’objectiu d’avançar cap a una societat més inclusiva

L’Ajuntament de Barcelona i la Fundació Institut Guttmann han formalitzat un conveni de col·laboració per desenvolupar el projecte de recerca social PARTICIPA, que té com a objectiu identificar les barreres i facilitadors que determinen la participació social de les persones amb discapacitat en diferents àmbits, com ara l’habitatge, les relacions interpersonals, la mobilitat i l’ocupació, entre d’altres. L’objectiu de l’acord és promoure la recerca i la innovació socials, amb una clara voluntat transformadora, en relació amb la plena inclusió de les persones amb discapacitat.

 

El conveni l’han signat el president i regidor de l’Institut Municipal de Persones amb Discapacitat (IMPD), Joan Ramon Riera, i la codirectora i directora gerent de l’Institut Guttmann, Montserrat Caldés, aquest matí a la seu de l’Institut de Salut Cerebral i Neurorehabilitació Guttmann Barcelona.

Riera ha destacat que la signatura d’aquest conveni amb una  entitat referent del sector com és la Fundació Institut Guttmann “és fonamental per conèixer les dinàmiques de la participació de les persones amb discapacitat”. “Volem una ciutat més amigable amb les persones, una ciutat que s’adapti a les persones i no les persones a la ciutat i perquè això sigui possible entenem que hem de comptar amb la participació de totes les persones”.

Per la seva banda, Caldés ha subratllat “el valor de la implicació de les institucions en projectes com PARTICIPA, que impulsen els canvis socials basats en les necessitats reals de les persones a qui afecten”. En aquest sentit, amb la signatura del conveni s’assumeix el compromís de donar difusió per incrementar el nombre de participants en el projecte i aconseguir així resultats més sòlids sobre la situació de les persones amb discapacitat.

 

Una qüestió social

PARTICIPA té una durada mínima de tres anys i parteix d’una premissa: “La discapacitat no és una qüestió individual, sinó social; té a veure amb el context en el qual la persona interactua–afirma Joan Saurí, doctor en Psicologia i investigador principal del projecte a l’Institut Guttmann–. Per això volem contribuir a desenvolupar una mirada comunitària que comprengui que no cal adaptar les persones, sinó l’entorn”.

L’estudi recull informació sobre els factors que dificulten la participació social de les persones amb discapacitat (barreres) i els que la faciliten (facilitadors), per generar evidència científica que impulsi actituds i canvis socials que garanteixin la participació de tothom en igualtat de condicions. “Les barreres poden ser situacions que fins i tot semblen ja solucionades, però que en realitat segueixen generant discapacitat. Anar a el teatre i que l’entrada accessible sigui per la porta del darrere t’obliga a separar-te del teu grup, anar per espais que no són els comuns per al públic general i que en ocasions acabis veient l’obra separada dels teus amics. Així que entrant per la porta del darrere no acabes entrant com els altres”, planteja com a exemple Júlia Castelló, voluntària del projecte.

PARTICIPA està obert a totes les persones majors que tinguin una discapacitat i resideixin a Espanya o Andorra. També a persones amb una discapacitat que participin mitjançant una figura de suport, com un familiar, traductor vital, assistent personal, etc. El registre es pot fer en aquest enllaç i la participació és exclusivament online.





Paraules clau

conveni/ Fundació Institut Guttmann/ persones amb discapacitat/ recerca/