Enllestit el projecte per fer el nou passeig verd a la Gran Via que connectarà amb el parc de les Glòries : Servei de Premsa

Enllestit el projecte per fer el nou passeig verd a la Gran Via que connectarà amb el parc de les Glòries

26/03/2023



Temps estimat de lectura: 4 minuts

El Govern municipal finalitza el projecte executiu d’urbanització de l’àmbit de la Gran Via de sobre els túnels de les Glòries i, tal com es va comprometre, licitarà les obres abans de final de mandat per poder iniciar-les al primer trimestre del 2024

Es renovaran 70.000 m2 on el verd serà protagonista, amb una gran arbrada de 21 metres d’amplada i zones de joc i estada on s’hi podrà fer vida

Hi haurà un carril a banda i banda per al pas de bicicletes, trànsit local i serveis i amb un espai bidireccional per a busos i tramvia

A les cruïlles amb els principals carrers transversals es crearan espais amplis per afavorir el pas, les activitats esportives, els usos diversos i millorar la connexió entre els barris de l’entorn

El projecte executiu per fer un nou passeig verd a la Gran Via de les Corts Catalanes entre els carrers de Badajoz i Bilbao, a punt. El Govern municipal ha enllestit el projecte definitiu d’urbanització d’aquest àmbit comprès entre els carrers de Badajoz i Bilbao, que les properes setmanes es començarà a tramitar a la Comissió de Govern. La previsió és, tal com es va comprometre l’equip de Govern, licitar les obres abans del final de mandat per poder iniciar-les al llarg del primer trimestre del 2024. El projecte i el calendari ja ha estat compartit amb el veïnat de l’entorn.

 

 

Aquest entorn ha viscut una gran millora des que, amb l’obertura del segon túnel viari de les Glòries, van deixar de circular-hi vehicles. El guany ha sigut molt rellevant: hi passen 17.000 vehicles menys cada dia, la contaminació ha baixat un 40% i el soroll s’ha reduït en 9 decibels. L’Ajuntament ja va tirar endavant una urbanització temporal de la zona per dotar-la d’usos ciutadans i omplir-la de vida, i ara es tracta de deixar a punt la transformació definitiva de l’espai.

L’actuació definitiva permetrà convertir aquest tram de la Gran Via en un nou espai ciutadà que facilitarà la connexió entre els barris de l’entorn i apostarà per la mobilitat sostenible. D’aquesta manera, es guanyarà un nou espai verd caracteritzat per un ampli passeig central amb zones d’estada i de joc que omplirà de vida aquesta zona de la ciutat. La intervenció, llargament reivindicada pel veïnat, suposarà la renovació de gairebé 70.000 m2.

 

 

Aquest àmbit, d’uns 50 metres d’amplada, es convertirà en un espai on el verd serà el protagonista. Amb la plantació d’uns 450 arbres s’aconseguirà una gran arbrada amb zones d’ombra i arbustos que afavoriran la diversitat biològica i ajudaran a delimitar les zones de joc i d’estada. A la banda on hi ha els edificis d’habitatges hi haurà una vorera de 5,25 metres d’amplada que s’ampliarà fins a 7,35 quan no hi ha cordó de serves, un carril en plataforma única que integrarà el pas de bicicletes, el trànsit local i els vehicles de serveis. A l’altra banda, la del centre comercial, hi haurà una vorera de 4 metres, un carril d’ús local i bicicletes i un espai per al tramvia desdoblat i busos en doble sentit. Per tant, es prioritzarà la mobilitat sostenible, els recorreguts a peu i els usos ciutadans, a diferència de la configuració anterior a la posada en marxa dels túnels, quan hi havia vuit carrils per a vehicles.

 

 

Al centre hi haurà un gran passeig de 21 metres d’amplada que acollirà espais d’estada amb uns 200 bancs i cadires, zones de joc, àrees de calistènia i zones de taules i pícnic, a més de mobiliari lúdic com ara taules de ping-pong, escacs i jocs infantils.

Les cruïlles amb els carrers Sèquia Comtal/Llacuna, la rambla del Poblenou/Clot, Ciutat de Granada i els accessos al centre comercial, seran espais amplis que afavoriran el pas, els usos lúdics, socials i esportius i la connectivitat amb els barris de l’entorn.

Seguint el nou model de carrer del s. XXI, s’utilitzaran materials amb baix impacte mediambiental. L’ús dels paviments amb calors clars permetrà disminuir l’efecte de calor a l’estiu. A més, s’afavorirà la gestió del cicle de l’aigua, i l’enllumenat serà de proximitat i a escala humana. També s’establiran elements de generació energètica, com una gran pèrgola fotovoltaica sobre la sortida dels túnels de la Gran Via que funcionarà com a mecanisme de control visual i sonor respecte a la rambla del Poblenou i l’Escola Casas.

El projecte definitiu s’ha elaborat a partir de la proposta guanyadora del concurs convocat per l’Ajuntament per redactar el projecte d’urbanització de l’àmbit. Amb el lema ‘Arrelats al passeig’, va ser escollida al febrer de l’any passat i és obra de la UTE formada per les societats ESTEYCO, S.A. – TRN TARYET, S.A. – JPAM Estudio de Arquitectura SLP. Des de llavors, l’equip redactor i els serveis tècnics municipals han treballat en la redacció del projecte executiu, que ja està enllestit.

La urbanització s’estructura en dues fases d’intervenció. En primer lloc, es licitaran les obres que corresponen a la banda on hi ha els edificis d’habitatges. Es preveu que aquests treballs s’iniciïn durant el primer trimestre de l’any 2024 i s’allarguin fins a principis del 2025, amb una inversió d’11,54 milions d’euros. La segona intervenció correspondrà a la urbanització de la vorera mar i al desdoblament de les vies del tramvia. Aquesta fase d’obres es farà conjuntament amb l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) i una part de la inversió, que s’acabarà de definir, anirà a càrrec d’aquesta administració. Les obres començaran quan acabi la primera fase i es preveu que acabin a la primavera del 2026, moment en què ja s’haurà finalitzat tota la reurbanització.

 

Descarregar imatges en alta resolució (ZIP)





Paraules clau

gran via/