L’Ajuntament reforça el paper comunitari de les bressols municipals com a cases de la petita infància : Servei de Premsa

L’Ajuntament reforça el paper comunitari de les bressols municipals com a cases de la petita infància

27/03/2023



Temps estimat de lectura: 5 minuts

Un estudi realitzat per l’Institut Municipal d’Educació sobre les 103 bressols de la xarxa municipal de Barcelona detecta que ja s’hi desenvolupen al voltant d’un miler d’activitats de caràcter comunitari impulsades tant pels equips, com per les famílies i col·laborant amb altres serveis públics i entitats socials

La formació dels equips educatius amb mirada comunitària i la identificació de bones pràctiques per començar a implantar-les arreu es plantegen com les primeres passes del desplegament d’aquesta nova línia estratègica recollida al Pla d’educació i criança de la petita infància

L’Ajuntament de Barcelona està perfilant el model de futur de les escoles bressol municipals com les cases de la petita infància. Amb aquesta denominació es dibuixa el paper que han de jugar aquests equipaments municipals en la ciutat i en concret en els seus territoris de proximitat en reforçar els vincles i la comunitat en un context social de creixents desigualtats i aïllament que afecten en especial a les mares. Es tracta de garantir la dimensió comunitària a aquests equipaments reconeixent i estenent pràctiques fins ara puntuals, un rol que se suma als altres dos que també ostenten: el de l’educatiu i el de conciliació.

Aquesta nova línia estratègica s’ha anat treballant arran de la mesura de govern Pla d’educació i criança de la petita infància i en especial durant el curs passat amb la contribució de les bressol en la recerca iniciada i que ha donat peu a l’informe presentat en el marc de les jornades Petita infància, grans oportunitats: educació, criança i comunitat que se celebren entre avui i demà i que ha organitzat l’Ajuntament de Barcelona per reflexionar sobre la petita infància i la importància d’educar i cuidar en una Barcelona més justa i amb igualtat d’oportunitats.

En el context d’aquestes jornades es presenta l’informe Bressols comunitàries, cases de la petita infància. Enfortim la vida comunitària de les escoles bressol municipals de Barcelona, elaborat per l’Institut Municipal d’Educació de Barcelona (IMEB). Aquest document d’entrada fa una anàlisi sobre la realitat actual de les 103 escoles bressol de la xarxa municipal, observant acuradament i amb detall quines activitats i accions que es desenvolupen en el dia a dia de les bressols ja tenen aquesta dimensió comunitària. I la sorpresa és que no són poques. En l’actualitat ja es comptabilitzen un miler d’accions i activitats que es poden encabir en aquesta dimensió comunitària de les escoles bressol. Alguns exemples d’aquestes activitats que van en la línia de l’acció comunitària són les festes i celebracions que les famílies organitzen a les escoles; els patis en família; els mercats o racons d’intercanvi de material o roba; els patis de bressol oberts als barris, entre altres.

Ara bé, l’objectiu és anar molt més enllà. Les dades mostren que si bé el nombre d’activitats és important, no és homogeni en totes les bressol. De fet, els resultats de l’anàlisi han donat les següents pistes:

 

Així doncs, impregnar d’una forma sistèmica tota la xarxa municipal de bressol amb aquest model de les cases de la petita infància significa que les bressols:

 

Per avançar en aquesta línia, i després de la recerca feta amb la contribució i reflexió compartida de totes les bressols municipals, el document planteja els primers passos. Com ara crear les condicions que facilitin el treball comunitari:

 

Per altra banda es planteja desplegar aquest model a través de:





Paraules clau

cases de la petita infància/ educació/ escoles bressol municipals/