Aprovat el projecte executiu de la transformació de la ronda de Sant Antoni : Servei de Premsa

Aprovat el projecte executiu de la transformació de la ronda de Sant Antoni

30/03/2023



Temps estimat de lectura: 6 minuts

La Comissió de Govern dona llum verda a la reforma de la ronda, que promou la màxima pacificació possible de l’àmbit amb més espais verds i de relació i s’afavoreix la mobilitat sostenible, el transport públic i el comerç local

Hi haurà un nou espai lliure del pas de vehicles i destinat a usos ciutadans entre Villarroel i Floridablanca que s’unirà amb la nova plaça del Pes de la Palla, on s’instal·larà una superàrea de joc

L’asfalt desapareix per donar pas a un paviment de pedra natural, es col·loquen pèrgoles verdes i fotovoltaiques amb zones d’ombra i a tot l’àmbit l’espai destinat als usos ciutadans creix fins als 16.300 m2

S’integra el pas de les bicicletes, només hi ha carril bus exclusiu de baixada entre Villarroel i Comte d’Urgell, es renova el carrer de Tamarit i la plaça del Dubte i es creen dues placetes a l’encreuament amb Casanovas i amb Tamarit

S’hi invertirà uns 11,3 milions d’euros i la previsió és poder començar les obres a finals d’estiu i acabar-les al cap d’uns 10 mesos

La transformació de la ronda de Sant Antoni pren forma. La Comissió de Govern ha aprovat inicialment, amb els vots favorables de Barcelona en Comú, el projecte executiu per reformar la via entre els carrers del Comte d’Urgell i Floridablanca. Dona resposta a l’avantprojecte presentat al febrer com a resultat del procés participatiu fet amb el veïnat i entitats de la zona, i té per objectiu convertir la ronda en un espai amb més verd i ple de vida que  recusi els barris de Sant Antoni i el Raval. La transformació proposada respon al model Superilla Barcelona, afavorirà els usos ciutadans, la vida de barri i el comerç local i suposarà l’inici d’un nou plantejament per a totes les rondes de Ciutat Vella.

Al desembre de 2018, la ronda es va recuperar per a ús veïnal després de nou anys d’acollir les carpes provisionals del Mercat de Sant Antoni. Aleshores es va adequar la llosa per recuperar-la per a usos ciutadans, i es va fer una primera proposta de reurbanització ja sota la premissa de millorar l’espai públic, promoure la bicicleta i més verd i posar els vianants i la mobilitat sostenible al centre de les prioritats.

Al llarg de l’any passat, es va dur a terme un procés de diàleg amb tothom per actualitzar el projecte i trobar un punt d’equilibri entre les diverses voluntats manifestades amb relació a la pacificació de l’espai i del pas del transport públic. Després de diverses reunions, es van acabar formulant unes premisses bàsiques que, juntament amb un estudi global de les rondes de Ciutat Vella, van ser la base utilitzada per l’equip redactor per formular la proposta d’avantprojecte. Els criteris van ser:

L’avantprojecte va fer un primer encaix de totes aquestes necessitats, i a principis d’aquest any es va posar de nou a debat a través d’un espai participatiu per acabar de definir-lo. El procés va fer palesa la necessitat compartida de disposar del màxim espai possible totalment pacificat i lliure de vehicles. A més, es va tenir en compte les condicions plantejades per una cinquantena d’entitats a favor de la pacificació de la ronda per tal de donar suport a la proposta. L’acord amb aquest conjunt d’entitats va permetre fer un pas més enllà respecte al primer encaix del mes de novembre i acabar de donar forma a la proposta que ara es reflecteix en el projecte executiu.

 

Una gran plaça lliure de vehicles

La futura ronda de Sant Antoni es configura com un àmbit pacificat on l’asfalt i la circulació de cotxes desapareixen per donar pas a un paviment continu de pedra natural i de façana a façana. Com a novetat sorgida del recent procés de debat, es configura una nova plaça entre el carrers de Villaroel i Floridablanca completament pacificada i lliure de vehicles –només admetrà el pas necessari de vehicles de serveis i emergència pels laterals–.

 

 

Aquest tram s’allibera de les places de càrrega i descàrrega previstes inicialment en l’avantprojecte, que passen a situar-se als extrems de la pròpia plaça –a l’alçada de Villarroel i a la de Floridablanca–. El nou àmbit totalment pacificat es diferenciarà de la resta de l’espai i combinarà parterres, verd, zones de joc i paviment de sauló. S’unirà amb la plaça del Pes de la Palla, que es reformarà per millorar l’espai públic i incloure-hi una superàrea de joc infantil i més verd.

 

 

La proposta continua garantint la bona connexió de l’entorn en transport públic. Es preveu un carril bus exclusiu de baixada només des de Villarroel fins a Comte d’Urgell, la qual cosa fa possible blindar del pas de vehicles la plaça entre Villaroel i Floridablanca i alhora resoldre i eliminar el pas del bus en contra direcció que hi ha avui dia pel carrer del Comte d’Urgell. A més, en aquest tram es genera una vorera de més de 17 metres d’amplada al costat Raval, i, com a novetat, s’hi ubiquen unes pèrgoles de fusta amb verd i plaques fotovoltaiques que generen noves zones d’estada i ombra.

Quant a la mobilitat amb bicicleta, es consolida el pas de ciclistes que ja s’hi produeix avui dia i podran circular per tot l’àmbit mantenint la prioritat de pas del vianant.

Per resoldre la falta d’espais verds que hi ha a dia d’avui a la ronda, es col·loquen escocells i parterres més grans per a arbres, arbustos i flors, majoritàriament entre Floridablanca i Villarroel, on no hi ha el metro al subsòl i es pot plantar. En total, es projecten més de 1.000 m2 de verd urbà i uns 150 arbres, dels quals 46 són nous. També es creen espais amb activitats diverses, més zones de passeig i d’ombra i jocs infantils per als infants.

 

 

Pel que fa a la càrrega i descàrrega, amb la nova configuració es passa de les dues places actuals a una quinzena. Es distribueixen als dos extrems de l’espai completament pacificat i al tram entre Villarroel i Urgell, i funcionarien durant unes hores determinades i la resta del dia seria per als vianants, tal com passa en els eixos verds de la ciutat.

El projecte també inclou la pacificació de l’eix verd de Tamarit per connectar així la nova ronda amb la superilla de Sant Antoni. I es creen dues placetes a l’encreuament amb Casanovas i amb Tamarit, i es renovarà la plaça del Dubte, inclosa en l’àmbit.

La reurbanització permet incrementar l’espai públic destinat als vianants i les zones verdes. Actualment, entre la ronda i el carrer de Tamarit hi ha 15.262 m2 d’espai pacificat i amb aquesta transformació s’arriba als 16.300 m2, un guany de més de 1.000 m2.

 

Properes passes

Després de l’aprovació inicial del projecte executiu, ara el següent pas serà aprovar-lo definitivament i adjudicar les obres al juliol per iniciar-les a finals d’estiu. Tindran una durada d’uns 10 mesos i s’hi invertirà uns 11,3 milions d’euros.

A més, tal com demanaven la cinquantena d’entitats a favor de la pacificació de la ronda, hi haurà una comissió de seguiment per avaluar l’evolució del projecte i l’estat de la zona.

Actualment, a la ronda ja no hi ha la llosa damunt la qual es va col·locar l’antic mercat provisional de Sant Antoni. Es va acabar de retirar a principis d’aquest mes, tal com es va comprometre el Govern municipal amb el veïnat de l’entorn. Des de llavors, s’han reactivat les activitats de dinamització ciutadana amb activitats i jocs adreçats a un públic familiar i també per a adults.

 

Descarregar imatge en alta resolució





Paraules clau

Ronda de Sant Antoni/