Servei de Premsa
01/02/2025
‘El mar és vida’ és el lema del 10è Congrés de Ciència
19/05/2023
Temps estimat de lectura: 4 minuts
Un total de 37 centres educatius de la ciutat hi participen en una edició en què l’alumnat ha dut a terme recerques sobre la biodiversitat marina, l’estat de la sorra, la contaminació, la relació amb el clima…
Durant el curs, la comunitat científica, a través del Barcelona Biomedical Research Park (PRBB) i l’Institut de Ciències del Mar (ICM), entre d’altres, ha realitzat una trobada virtual amb els centres educatius, orientant a l’alumnat i al professorat en la recerca iniciada
Després de quatre anys, el Congrés de Ciència torna al format presencial
El Congrés de Ciència obre les portes des d’aquest dilluns 22 i fins divendres 26 de maig, i ho fa en un espai únic de la ciutat, el Parc de Recerca Biomèdica on hi treballen més de 1.700 investigadors i investigadores. Un espai què és el millor escenari per ambientar les recerques relacionades amb la temàtica d’enguany, el mar, i que vol establir un vincle més estret entre la comunitat científica i la comunitat educativa.
Aquest curs hi participen 37 centres de la ciutat, què tindran com obsequi una visita gratuïta al Cosmocaixa. Les sessions es poden seguir a través de Youtube, a la pàgina web Barcelona aprèn ciència.
El mar és vida
En el Decenni de les Nacions Unides de les Ciències Oceàniques per al Desenvolupament Sostenible (2021-2030) els infants han fet recerques sobre la biodiversitat marina, l’estat de la sorra, la contaminació, la relació amb el clima… i s’han apropat amb uns altres ulls al privilegi de tenir el mar Mediterrani a la nostra ciutat.
En aquest sentit s’han portat a terme formacions i col·laboracions amb persones expertes i entitats relacionades, com la cap de comunicació de l’Institut de Ciències del Mar, Maria Vicioso, el cap de programes educatius del Consorci de les Drassanes Reials i Museu Marítim de Barcelona, Ismael García, el divulgador científic i director d’Eduscopi, Salva Ferrer, i la investigadora i formadora en Didàctica de les Ciències Experimentals i en Educació Ambiental a la UB i la UAB, Genina Calafell.
En aquest curs s’ha continuant potenciant el treball en xarxa amb els docents a través de la web Barcelona aprèn ciència, en què professorat ha pogut orientar de manera més efectiva les seves recerques, i que ha comtat amb el suport de la investigadora Genina Calafell.
Com a novetat, la comunitat científica, a través del Barcelona Biomedical Research Park (PRBB) i l’Institut de Ciències del Mar (ICM), entre d’altres, ha fet una trobada virtual amb els centres educatius, orientant a l’alumnat i al professorat en la recerca iniciada. A la cloenda del Congrés de Ciència donaran feedback als alumnes en temps real, aportant valor a la recerca realitzada i oferint modelatge i experiències reals.
El curs vinent, els centres podran continuar les seves recerques sobre el mar, ja que és un tema prou ampli per continuar treballant durant diversos cursos. A més, Barcelona serà la seu de la Conferència del Decenni de l’Oceà del 2024 de l’ONU, un esdeveniment que reunirà la comunitat del Decenni per repassar els èxits assolits i establir prioritats conjuntes per al futur.
10 edicions i 10 temàtiques d’àmbit científic
Ara fa 10 anys alguns centres de recursos pedagògics (CRP) van detectar la necessitat de reforçar la capacitació docent en l’àmbit científic, per impactar directament en l’alumnat a través de la formulació de preguntes investigables i l’observació de l’entorn. Els CRP dels districtes de Sant Andreu i de Nou Barris van instaurar el model del Congrés de Ciència del Garraf al seu territori, iniciant-se una nova línia estratègica, i es va començar a pensar en el disseny del programa, amb les característiques pròpies del territori.
Durant aquesta dècada el número de centres participants ha anat en augment i el model s’ha anat ajustant a les necessitats, possibilitats i recursos del territori, convertint-se en un programa de ciutat. Han gaudit del Congrés de Ciència més de 70 centres, molts dels quals l’han incorporat al seu projecte educatiu, participant-hi any rere any. En total hi han intervingut més de 400 docents i més de 10.000 infants. Barcelona, com a capital científica i cultural, ofereix un gran teixit de recerca i ciència que es vincula al Congrés de Ciència per enriquir l’aprenentatge de l’alumnat i donar resposta als reptes actuals.
El programa ha anat creixent posant el focus en la formació i treball en xarxa del professorat i les aliances amb la comunitat científica a través de diferents institucions. L’èxit de participació es produeix també gràcies a la tasca d’acompanyament i assessorament dels tècnics i tècniques dels CRP.
Les temàtiques que s’han treballat durant aquests 10 anys són:
- 2013-2014 – Els éssers vius
- 2014-2015 – La llum
- 2015-2016 – L’alimentació
- 2016-2017 – L’aigua
- 2017-2018 – El canvi climàtic
- 2018-2019 – La química a la nostra vida
- 2019-2020 – Plantem el futur (ODS) – Anul·lat per pandèmia COVID-19
- 2020-2021 – El canvi climàtic (ODS)
- 2021-2022 – Alimentant el futur (ODS)
- 2022-2023 – El mar és vida
Una dècada plena d’iniciatives
Durant aquests deu anys s’han plantejat els aprenentatges de forma globalitzada (STEAM) i s’ha apostat per fomentar les vocacions, en un entorn real i lliure de limitacions i estereotips; a través de programes com el Congrés de Ciència, com Petits Talents Científics, que aquest any també celebra 10 anys de vida; a espais de trobada com la Mostra de Recerca de Batxillerat, que ha arribat a la 15a edició; al programa Escoles + sostenibles, amb més de 20 anys d’experiència estenent la cultura de la sostenibilitat; als projectes de recerca real de ciència ciutadana o als Ateneus de Fabricació. La majoria de propostes es vehiculen a través de la convocatòria unificada de programes, que ha permès arribar als centres d’una forma més equitativa i transparent, en què s’ha passat d’oferir 12 programes, a la convocatòria 18-19, a oferir 25 a la convocatòria actual.
En aquest context destaquen el Pla STEMcat, aprovat per la Generalitat al 2019, i el Pla Barcelona Ciència 2020-2023, definit per l’Ajuntament. Catalunya, i en concret Barcelona, com a capital científica i cultural, ofereix un gran teixit de recerca i ciència que vincula als centres educatius per enriquir l’aprenentatge de l’alumnat i donar resposta als reptes actuals.
Paraules clauCongrés de Ciència/