Servei de Premsa
29/12/2024
L’alcalde de Barcelona completa la nova organització executiva de l’Ajuntament
22/06/2023
Temps estimat de lectura: 9 minuts
- Maria Buhigas serà la nova Arquitecta en cap de la ciutat, i es crea la figura de l’Enginyer en cap, que ocuparà Oriol Altisench, reforçant el lideratge tècnic i professional a l’àrea d’Ecologia, Urbanisme, Infraestructures, Mobilitat, Espai Públic i Habitatge
- L’estructura executiva del consistori queda formada per 7 gerències d’àrees municipals que han de donar resposta als reptes de la nova etapa de la ciutat i aconseguir una gestió eficient i eficaç
- La gerència d’Urbanisme assumeix també el desenvolupament de les polítiques d’habitatge
- Es busca millorar i reforçar la coordinació dels serveis que treballen i actuen a la via pública, l’àrea de Seguretat incorpora i reforça funcions de convivència i civisme, i es vol potenciar l’atenció social i a les persones
- L’organització territorial dels districtes es reforça amb perfils gerencials amb gran coneixement de la ciutat i els seus barris
L’alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, ha presentat avui la nova organització executiva de l’Ajuntament de Barcelona, que ha quedat aprovada durant la primera reunió de la Comissió de Govern del nou mandat. El nou organigrama permetrà reforçar l’estructura executiva en àmbits clau, com ara els serveis urbans i la cura de l’espai públic, generant una nova gerència centrada exclusivament en la gestió i coordinació de tots els serveis municipals que actuen a la via pública, amb l’objectiu de millorar-ne la qualitat. També es reforcen els àmbit econòmics i de serveis centrals de l’Ajuntament, amb l’objectiu d’aconseguir la millor eficiència i eficàcia en la gestió interna i assegurar la transició digital, per esdevenir un referent en l’administració electrònica.
Una gran àrea específica liderarà el conjunt de la gestió econòmica de l’Ajuntament, tota l’estructura pressupostària i també la promoció econòmica de la ciutat. L’àmbit de la Seguretat incorpora també les funcions de convivència i civisme, l’àrea urbanística assumeix la direcció de l’estratègia urbana i les polítiques d’habitatge, i l’àmbit social i d’atenció a les persones aposta per dues gerències que potenciaran les polítiques vinculades a aquests sectors.
Finalment, l’àmbit de serveis socials i cura a les persones, esdevé també una prioritat, reforçant una gerència executiva dedicada a Cultura, Educació i Esports.
L’organització executiva de l’Ajuntament de Barcelona estarà liderada pel nou Gerent Municipal, Albert Dalmau Miranda.
En el decurs de la presentació de la nova estructura executiva, l’alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, ha valorat l’aportació dels treballadors municipals, a qui ha agraït la gran professionalitat i el compromís per la ciutat. Sobre la configuració de la nova estructura executiva, l’alcalde ha afirmat que avui “s’han posat els millors fonaments perquè l’ajuntament pugui afrontar els grans reptes que Barcelona té per endavant, mantenint la maquinària municipal a ple rendiment perquè la ciutat funcioni i que les transformacions que es duran a terme durant els propers anys, sigui fetes per la millor gent.”
Collboni també ha detallat els objectius als que respon la nova estructura municipal: des de la perspectiva de l’espai públic, endreçar la ciutat, i que sigui neta, segura i bonica; des de la vessant socioeconòmica, que garanteixi la prosperitat, el creixement econòmic i la creació de llocs de treball de qualitat, així com la protecció d’uns serveis públics que garanteixin la igualtat. En definitiva, “fer de l’ajuntament un referent en la qualitat i la innovació per posar la ciutadania al centre de les polítiques públiques”.
L’estructura municipal estarà encapçalada pel nou Gerent Municipal, Albert Dalmau, de qui l’alcalde ha lloat el seu gran coneixement de Barcelona i del seu ajuntament, i de qui ha destacat que combina el rigor en la gestió amb la seva capacitat d’innovació i amb l’ambició per fer una ciutat millor.
Jaume Collboni també s’hi ha referit als nomenaments de Maria Buhigas com a arquitecta en cap i d’Oriol Altisench com a enginyer en cap, de qui ha destacat les àmplies trajectòries de treball a Barcelona, i de qui ha dit que “tenen la ciutat al cap des de perspectives diferents”. Sobre Buhigas, primera arquitecta en cap de la ciutat, l’alcalde ha destacat la seva visió de la Barcelona Metropolitana, i ha afirmat que el disseny de Barcelona dels propers anys ha de respondre a les necessitats de les persones, del planeta i del progrés, per fer “una ciutat més inclusiva, pensada per a les persones que hi viuen, que hi treballen, i que hi venen, tant de l’estranger com de l’àrea metropolitana.”
Sobre la recuperació de la figura d’enginyer en cap, i de qui ostentarà el càrrec, Oriol Altisench, l’alcalde ha dit que a la ciutat li calen les aportacions dels enginyers i les enginyeres de Barcelona per garantir la funcionalitat de la ciutat, els serveis urbans, l’energia, l’aigua, els residus i les dades.
Finalment, Collboni ha destacat que el criteri per elaborar la nova estructura ha estat de professionalitat i compromís, i ha afirmat que “el nostre partit es diu Barcelona, tothom que treballi o col·labori en aquest govern, tothom que en formi part, des de l’estructura política o a la de gestió, ha de saber que aquest és el partit que es diu Barcelona, perquè aquí estem per servir Barcelona per sobre de tot.”
Es creen 7 grans àrees gerencials:
- Gerència d’Àrea de Recursos i Transformació Digital: Agustí Abelaira
- Gerència d’Àrea d’Urbanisme i Habitatge: Joan Cambronero
- Gerència d’Àrea de Mobilitat, Infraestructures i Serveis Urbans: Xavier Patón
- Gerència d’Àrea de Drets Socials, Salut i Comunitat: Marta Clari
- Gerència d’Àrea de Cultura, Educació i Esports: Sara Jaurrieta
- Gerència d’Àrea de Seguretat, Prevenció i Convivència: Maite Casado
- Gerència d’Àrea d’Economia i Promoció Econòmica: Laia Claverol
L’Àrea de Recursos i Transformació Digital, inclou:
- Gerència de Serveis Generals
- Gerència de Persones, Organització i Administració Electrònica: Javier Pascual
L’Àrea d’Urbanisme i Habitatge, inclou:
- Arquitecta en cap: Maria Buhigas
- Gerència d’Urbanisme: David Martínez
L’Àrea de Mobilitat, Infraestructures i Serveis Urbans, inclou:
- Enginyer en cap: Oriol Altisench
- Gerència de Serveis Urbans: Sònia Frias
L’Àrea d’Economia i Promoció Econòmica, inclou:
- Gerència de Pressupostos i Hisenda: Antoni Fernández
- Gerència de Promoció Econòmica: Miquel Rodríguez
D’alta banda, pel que fa a l’estructura territorial.
- Gerència de Coordinació Territorial i Proximitat: Gemma Arau
Gerències de Districtes :
- Gerència del Districte de Ciutat Vella: Fèlix Ortega
- Gerència del Districte de l’Eixample: Anna Terra
- Gerència del Districte de Sants-Montjuïc: Ignasi Conesa
- Gerència del Districte de Les Corts: Yolanda Hernàndez
- Gerència del Districte de Sarrià-Sant Gervarsi: Maite Català
- Gerència del Districte de Gràcia: Rufino Garcia
- Gerència del Districte d’Horta-Guinardó: Mª Elena Amat
- Gerència del Districte de Nous Barris: Gabriel Duarte
- Gerència del Districte de Sant Andreu: Maria Gas
- Gerència del Districte de Sant Martí: Josep Garcia
Pel que fa a societats i instituts municipals, dependents de la Gerència Municipal:
Grup Barcelona de Serveis Municipals (BSM): Marta Labata
Àrea de Recursos i Transformació Digital:
- Institut Municipal d’Informàtica: Paco Rodríguez
- Informació i Comunicació de Barcelona (ICB): Sergi Vicente
Àrea d’Urbanisme i Habitatge:
- Institut Municipal de l’Habitatge i Rehabilitació de Barcelona: Gerard Capó
- Institut Municipal d’Urbanisme: David Martínez
- Institut Municipal de Paisatge Urbà i Qualitat de Vida: Maria Buhigas
- Institut Municipal Fundació Mies Van der Rohe: Anna Ramos
- Grup Barcelona Infraestructures (BIMSA): Ricard Font
Àrea de Mobilitat, Infraestructures i Serveis Urbans
- Institut Municipal de Parcs i Jardins: Francesc Jiménez
- Barcelona Cicle de l’Aigua: Cristina Vila
Àrea de Drets Socials, Salut i Comunitat
- Institut Municipal de Serveis Socials: Laia Claverol
- Institut Municipal de Persones amb Discapacitat: Jordi Tudela
Àrea de Cultura, Educació i Esports
- Institut de Cultura de Barcelona: Mònica Mateos
- Institut Municipal d’Educació de Barcelona: Jordi Sánchez
- Institut Barcelona Esports: Susana Closa
Àrea d’Economia i Promoció Econòmica
- Institut Municipal d’Hisenda: Antoni Fernández
- Institut Municipal de Mercats de Barcelona: Màxim López
- Barcelona Activa: Félix Ortega
- Foment de Ciutat: Anna Terra
Finalment, la nova Directora de Comunicació de l’Ajuntament és Pilar Roca.
- CURRÍCULUMS I TRAJECTÒRIA DEL NOU GERENT MUNICIPAL, LA NOVA ARQUITECTA EN CAP I EL NOU ENGINYER EN CAP
Albert Dalmau Miranda (Barcelona, 1990). És llicenciat en Ciències Polítiques i de l’Administració. Va desenvolupar la seva trajectòria professional inicial a Barcelona, en l’àmbit privat, a l’Associació Barcelona Global, on va treballar des de la seva creació liderant diferents projectes de col·laboració públic privada en l’àmbit del talent i l’agenda econòmica de la capital. Posteriorment va ser cap de Gabinet del tinent d’alcaldia Jaume Collboni, i en els últims quatre anys gerent de l’àrea d’Economia, Recursos i Promoció Econòmica de l’Ajuntament.
En aquesta posició ha estat al capdavant de la gestió econòmica de l’Ajuntament, l’aprovació de quatre pressupostos, i la direcció dels serveis centrals i els recursos humans En l’àmbit de la promoció econòmica, ha estat al capdavant, des de l’àmbit gerencial, de la captació d’esdeveniments internacionals, com ara la Copa de l’Amèrica. També ha estat conseller de diferents societats públic-privades.
Maria Buhigas (Barcelona, 1971). Llicenciada en Arquitectura por la ETSAB (UPC) i Master of Science in Urban Planning per la Universitat de Columbia (UC-NewYork). En exercici des del 99, acumula una àmplia experiència pràctica en la prestació de serveis d’assistència tècnica pel desenvolupament urbà local, en el suport a la presa de decisions dels municipis en planificació urbana estratègica, tant a nivell nacional com internacional, en serveis d’assessorament per a agències de cooperació bilateral (agències del sistema de Nacions Unides i el Banc Mundial) i per a empreses del sector privat. Amb un marcat perfil tècnic i professional, la seva trajectòria, dins i fora de Barcelona, sempre ha estat vinculada al món local. Des del 2014, desenvolupa, des del seu despatx professional, feines professionals per municipis de Catalunya, com ara Girona, Sarrià de Ter, Viladecans i Sant Cugat, entre altres. Entre el 2021 i el 2023 ha estat directora de Projectes Estratègics a l’Ajuntament de Mataró. En els últims anys també ha participa en els treballs de redacció del Pla Director Metropolità, recentment aprovat inicialment per l’AMB. És professora associada de planejament territorial i urbanístic, en diversos graus i màsters, del Departament de Geografia de la UAB, patrona de la Fundació Catalunya-Europa, i vocal de la Junta de la Societat Catalana d’Ordenació del Territori (Scot).
Anteriorment, del 1999 al 2013, va formar part de l’equip de l’Agència Barcelona Regional, dedicada a les infraestructures i el desenvolupament urbà, on va crear i dirigir el Departament d’Estratègia Urbana durant 5 anys. També va formar part del Comitè Científic Assessor de l’Agència Europea ESPON (2018-20).
Entre el 2019 i el 2020 va ser regidora de l’Ajuntament de Barcelona, com a independent en el grup municipal d’ERC. Durant la seva trajectòria professional, ha treballat i col·laborat en treballs de les administracions liderades pels alcaldes Clos, Hereu, Trias i l’alcaldessa Colau.
Oriol Altisench, (Barcelona, 1968). És enginyer de Camins, Canals i Ports per la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) i, en els darrers anys, ha ocupat càrrecs rellevants a l’Ajuntament de Barcelona. Des del 2013 fins a dia d’avui ha exercit com a director adjunt a la Gerència d’Ecologia Urbana, com a coordinador del projecte de connexió de les xarxes de tramvia, com a director d’actuacions estratègiques de Mobilitat de l’empresa municipal Barcelona d’Infraestructures Municipals, S.A. (BIMSA) i els dos darrers anys ha estat el Gerent de la Gerència Adjunta de Mobilitat. A banda, al llarg de la seva trajectòria professional també ha estat al capdavant de diferents càrrecs relacionats amb l’àmbit de la gestió urbanística, entre ells, el de coordinador de projectes a Barcelona Gestió Urbanística, de l’Ajuntament de Barcelona; director tècnic adjunt d’infraestructures de BIMSA; i director de gestió d’obres de l’Institut Municipal d’Urbanisme (IMU), així com a enginyer d’obra en diverses empreses constructores.
Oriol Altisench ha desenvolupat la seva carrera professional tant en l’àmbit privat com l’àmbit públic. Ha estat el degà del Col·legi d’Enginyers de Camins, Canals i Ports de Catalunya (2008-2014). També ha estat president de l’Associació per a la Qualificació dels Enginyers Professionals (AQPE), president de la Fundació “Urbs i Territori Ildefons Cerdà”, vicepresident de la Fundació Cercle d’Infraestructures, patró de l’Institut de Tecnologia de la Construcció de Catalunya (ITeC) i patró de l’Institut Cerdà. Alhora, ha estat membre del Consell Social de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) i del Consell Assessor de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB). Ha estat també membre del CONEXT, Consell Assessor del Govern de la Generalitat de Catalunya per als Fons de Regeneració NEXT Generation- EU. Actualment és membre del consell d’administració de la societat mixta BAMSA, així com membre de la Comissió d’Infraestructures, Transports i Mobilitat de la Cambra de Comerç de Barcelona i de la Comissió de Mobilitat, Transports i Logística del Col·legi d’Enginyers de Camins, Canals i Ports.
Descarregar organització executiva (PDF)
Paraules claunova organització executiva/