La Universitat de Girona constata avenços en l’aprenentatge de l’alumnat que participa en els programes Èxit i Speak Up : Servei de Premsa

La Universitat de Girona constata avenços en l’aprenentatge de l’alumnat que participa en els programes Èxit i Speak Up

20/10/2023



Temps estimat de lectura: 5 minuts

L’equip Liberi, el grup de recerca en Infància, Joventut i Comunitat de l’Institut de Recerca Educativa de la Universitat de Girona, ha dut a terme l’avaluació dels programes Èxit i Speak Up, així com un anàlisi del programa Tangram. Pel que fa al programa Èxit, s’ha pogut constatar que el fet de participar-hi millora alguns hàbits d’estudi (altres es mantenen), d’entre els quals destaquen l’autonomia i les habilitats per fer i entendre les tasques escolars. D’altra banda, la recerca ha pogut trobar que la metodologia de treball del programa Speak Up afavoreix les condicions d’aprenentatge de la llengua anglesa. En el cas del Tangram, tot i que l’avaluació ha estat més limitada, s’ha observat que un dels elements més valorats pels professionals és haver pogut establir vincles que han reforçat el compromís i implicació d’infants i famílies amb les activitats escolars.

El programa Èxit, amb 20 anys de tradició a la ciutat de Barcelona, té com a objectiu principal augmentar les expectatives d’èxit educatiu de l’alumnat en situació de vulnerabilitat socioeconòmica i cultural  durant 5è i 6è de primària i tota l’ESO. Per fer-ho, s’ofereix a l’alumnat la possibilitat de quedar-se al centre dues tardes fora de l’horari lectiu per reforçar les competències curriculars i encoratjar l’alumnat a seguir estudiant. L’Speak Up, un programa que compta amb el suport de l’Escola Oficial d’Idiomes, pretén que l’alumnat d’ESO millori les seves competències comunicatives en anglès de manera que quan torni a la seva aula ordinària esdevingui un agent dinamitzador que acabi repercutint a tot el grup. El Tangram, que a diferencia dels altres dos programes es focalitza en les edats més primerenques amb voluntat preventiva, parteix d’un doble objectiu: assegurar una bona adquisició de les competències lectora i matemàtica sobre alumnat del primer cicle de primària i apropar les famílies a les lògiques escolars perquè puguin exercir el suport necessari a l’alumnat.

Segons Marta Comas, coordinadora de recerca i avaluació del Consorci d’Educació de Barcelona, “un dels punts forts d’aquesta avaluació és que es té en compte tots els actors que prenen part en el programa: alumnat, professorat i amics grans en el cas de l’Èxit i Great Friend en el cas de l’Speak Up”. Amics grans i Great Friends son els formadors que, en coordinació amb els centres, acompanyen l’alumnat i dissenyen i planifiquen les activitats fora de l’horari lectiu. Comas també destaca que “son poques les avaluacions que tenen en compte aquesta triple dimensió dels programes”.

 


La recerca té en compte la percepció d’alumnat, amics grans i tutors en diversos aspectes
 

En referència a l’Èxit, la investigació ha conclòs que existeixen diverses característiques del programa que afavoreixen les condicions d’educabilitat: la construcció de vincles personals amb l’alumnat és una via que no només permet generar aprenentatges, sinó que també afavoreix la posada en pràctica d’estratègies que en faciliten la seva personalització. A més, Èxit també contribueix a la construcció d’un clima de treball positiu, promou la col·laboració entre l’alumnat i aborda els conflictes que sorgeixen.

Pel que fa als beneficis en l’aprenentatge que aporta l’Speak Up, la recerca destaca el disseny i la posada en pràctica d’activitats atractives per a l’alumnat, que en alguns casos permet que relacioni l’aprenentatge amb una dimensió lúdica. A més, el professorat valora que més de la meitat de l’alumnat augmenta la seva confiança per parlar a classe i tots els agents implicats en el programa (alumnat, professorat i Great Friends), coincideixen a assenyalar que l’Speak Up contribueix a la millora de la competència oral en anglès.

Entre les fortaleses detectades tant a l’Èxit com a l’Speak Up, el grup de recerca assenyala la gratuïtat de l’accés com a condició d’equitat que contribueix a reforçar el caràcter compensador dels dos programes. En ambdós programes, a més, els tutors de l’alumnat participant estima una millora de les qualificacions a final de curs.

 

Reptes per a les properes edicions

De cara als propers cursos, la gestió d’aquests programes haurà de tenir en compte diverses qüestions sobre les quals l’avaluació ha proposat millores. En el cas de l’Speak Up, es suggereix d’enfortir la dimensió transformadora del programa garantint que una part de l’alumnat participant esdevingui motor de canvi dins l’aula ordinària. En referència a l’Èxit, els avaluadors proposen la necessitat de centrar el suport educatiu en les competències lingüístiques, especialment en català (només un 2% de l’alumnat participant parla català a casa), i les matemàtiques. També es dona importància a optimitzar la coordinació i diàleg entre equips de suport i centres educatius. En el Tangram, la recerca assenyala la necessitat d’alinear les famílies participants amb els objectius del programa.

Ja fa tres anys que la figura de l’amic gran de l’Èxit es va professionalitzar sota el conveni d’educadors de lleure i que s’ha centrat l’oferta en centres d’alta i màxima complexitat. A més els amics grans compten amb un programa formatiu a mida a càrrec de l’entitat Empieza por educar.

Des del curs acadèmic 2016-17 fins al 2022-23 s’hi han matriculat 12.930 alumnes, un 38% dels quals han nascut fora d’Espanya i un 73% té progenitors nascuts fora d’Espanya, un percentatge deu punts inferior en el cas de l’Speak Up. En aquest programa, han estat 2.138 el total d’alumnes matriculats duran aquest mateix període. El programa Tangram, que va començar com a pilot el curs 2017-2018 amb 18 alumnes, ha sumat 158 participants en el curs 2021-22. El total de centres participants en el curs actual a l’Èxit ha estat de 76, a l’Speak Up, 32 i al Tangram 15. El pressupost anual previst per als 3 programes és d’1.350.000 euros finançat per l’Ajuntament de Barcelona.

 

Per a més informació:

premsaconsorcieducacio@gencat.cat / 671778128





Paraules clau

èxit/ Speak Up/ Universitat de Girona/