Els nens i nenes de Barcelona demanen més temps lliure i en família, més ajuda emocional, més acompanyament en l’ús de les pantalles i acabar amb el bullying : Servei de Premsa

Els nens i nenes de Barcelona demanen més temps lliure i en família, més ajuda emocional, més acompanyament en l’ús de les pantalles i acabar amb el bullying

21/11/2023



Temps estimat de lectura: 8 minuts

Els nens i nenes de Barcelona han presentat l’Agenda dels Infants a la tinenta d’alcaldia de Drets Socials, Cultura, Educació i Cicles de Vida, Maria Eugènia Gay, en un acte que ha comptat amb la presència i implicació de més de 450 infants de Barcelona de 10 escoles de la ciutat. L’Agenda dels Infants és un document que recull 11 demandes, 30 propostes i més de 100 idees per millorar el benestar de la infància a la ciutat. L’Agenda dels Infants és el resultat del programa municipal de recerca social i participació infantil “Parlen els nens i nenes”, que duu a terme l’Institut Infància i Adolescència per encàrrec de l’Ajuntament de Barcelona. La recerca arrenca amb l’Enquesta de Benestar Subjectiu de la Infància de Barcelona, que en aquesta segona edició han respost més de 5.000 infants d’entre 8 i 11 anys de la ciutat de Barcelona, i continua amb tallers participatius a les escoles per cointerpretar els resultats de l’enquesta amb 2.000 d’aquests infants i per recollir les seves propostes de millora del benestar.

 

 

Durant l’acte de presentació, la tinenta d’alcaldia Maria Eugènia Gay s’ha adreçat als nens i nenes i els ha dit que “avui venim a escoltar-vos perquè les vostres propostes ens ajudin a traçar les polítiques que siguin útils i eficaces per vosaltres”, i ha animat els infants a ser participatius, “no us rendiu, les vostres propostes ens ajudaran a fer un món millor. Barcelona ha estat declarada Capital Europea de la Democràcia, i avui vosaltres esteu exercint la democràcia, que significa dialogar entre vosaltres per arribar a acords que us facin progressar, independentment que les vostres opinions sigui diferents.”

 

El caràcter holístic de l’Agenda dels infants fa que les demandes estiguin interconnectades i que s’hagin de tenir totes adequadament en compte

Durant els tallers, els nens i nenes de la ciutat han identificat quatre temes prioritaris que, justament, coincideixen amb aquells aspectes que l’anàlisi quantitativa dels resultats de l’enquesta han demostrat que són cabdals per al benestar dels infants o bé que els infants en tenen valoracions més negatives. Aquestes 4 prioritats tenen a veure amb passar temps de qualitat amb la família, amb poder-se sentir segurs, amb un èmfasi especial en acabar amb el bullying, i amb l’ajuda emocional i tenir menys pressió sobre com han de ser.

Tot i així, les 11 demandes estan totalment interconnectades, ja que unes no es poden entendre sense les altres. De manera que cal tenir-les totes en compte i emprendre accions que permetin avançar en totes elles.

Les 11 demandes dels nens i nenes per millorar el benestar de la infància són:

  1. Cuidar la nostra vida amb la família
  2. Fer equip per acabar amb el bullying
  3. Tenir cura de la nostra seguretat i no permetre cap violència contra els infants
  4. Més ajuda emocional i menys pressió sobre com hem de ser
  5. Més ajuda per utilitzar les pantalles amb seguretat i per no enganxar-nos-hi
  6. Més temps lliure per jugar i fer les coses que ens agraden
  7. Una ciutat amable amb la infància on poder jugar i fer vida a l’aire lliure
  8. Escoltar les nostres opinions i poder participar en les decisions que ens afecten
  9. Que tothom tingui el que necessita, comprar menys coses innecessàries i compartir més
  10. Cuidar la nostra vida a l’escola més enllà de l’aprenentatge
  11. Cuidar el planeta i que hi hagi igualtat entre totes les persones

 

La preocupació per les pantalles i pel planeta, novetats respecte la primera edició de l’Agenda dels Infants

Si comparem les actuals demandes amb les que ja varen formular a la primera edició de l’Agenda (any 2018),  algunes de les demandes de llavors es fusionen en la segona edició i, en canvi, dues qüestions que ja apareixien el 2018 com a temes transversals, agafen el caràcter de demanda, per la preocupació expressada pels infants i el nombre de propostes de millora formulades: l’ús segur i acompanyat de les pantalles i la preocupació pel planeta.

Pel que fa a les pantalles, els infants expliquen que els agrada fer servir les pantalles i que les necessiten, però també són conscients d’alguns dels seus riscos. Per això demanen més ajuda per utilitzar les pantalles amb seguretat i per no enganxar-s’hi i proposen que les persones adultes els ajudin a fer-ne un bon ús i a controlar el temps que hi passen, reclamen que es vigilin els continguts i els missatges que els arriben per tal que siguin adequats a la seva edat i demanen tenir alternatives divertides fora de les pantalles. Pel que fa a la nova demanda en relació a cuidar el planeta, és rellevant destacar que les preocupacions dels nens i nenes són tant a nivell mediambiental com de justícia social.

A banda d’aquestes dues demandes noves, també es detecten algunes temàtiques noves per continuar avançant en la recerca del benestar de la infància. Com, per exemple, atendre la diversitat sexual i les desigualtats de gènere ja des de la infància; quines són les causes i les conseqüències de les percepcions de racisme expressades pels infants; i també la voluntat dels nens i nenes d’una major implicació de les famílies amb l’escola, major contacte no només per evitar el bullying -que també-, sinó també que les famílies entrin a l’escola en temps lectiu, i que hi hagi espais de trobada i convivència entre famílies a les sortides de l’escola. Cap d’aquestes 3 qüestions no es preguntaven a l’enquesta ni tampoc a les preguntes inicials dels tallers participatius, però en canvi han agafat força a partir de l’anàlisi de les propostes dels nens i nenes.

 

Les demandes i propostes dels infants es tindran en compte de cara a la revisió del Pla d’Infància de Barcelona 2021-2030

Els infants han expressat els seus interessos i preocupacions, els quals són legítims des dels seus punts de vista i perspectives i que, a més a més, abracen molts dels àmbits de preocupació, també, del món adult. Però per poder avançar en aquestes demandes, cal una mirada disposada a superar l’adultocentrisme i que les persones adultes es disposin a dialogar amb els infants de tu a tu, per tal de valorar si les seves propostes i idees ja es duen a terme, si caldria millorar el que s’està fent, quines oportunitats hi ha o fins a quin punt són beneficioses per a millorar el benestar de totes les infàncies.

És per això que la tinenta d’alcaldia s’ha compromès a estudiar amb calma les demandes, propostes i idees dels infants i a donar-los una resposta durant la primavera, coincidint amb la primera avaluació triennal i revisió del Pla d’Infància de Barcelona 2021-2030, en el qual també es compta, entre altres, amb la veu dels infants. Així, doncs, l’Agenda dels Infants arriba en el moment oportú per tal que el govern municipal pugui tenir en compte les opinions, necessitats i punts de vista dels nens i nenes a l’hora de dissenyar i implementar les polítiques públiques d’infància del nou període del pla 2024-2027.

 

Un acte amb el protagonisme dels infants vinculat a la Capitalitat Europea de la Democràcia

Durant l’acte de presentació de l’Agenda dels Infants, la tinenta d’alcaldia ha investit els nens i nenes de les 14 escoles de Barcelona que tenen un grup Altaveu d’Infants a l’escola com a “infants altaveu”, i els ha traslladat l’encàrrec d’explicar i obrir diàlegs al voltant de l’Agenda dels Infants amb la seva comunitat educativa. Durant les properes setmanes aquests nens i nenes presentaran l’Agenda i obriran diàlegs amb els altres infants de la seva escola, amb les famílies del centre i també amb el claustre, i es convidarà als representants municipals del districte a sumar-s’hi.

La presentació del 21 de novembre s’emmarca dins dels actes de la Capitalitat Europea de la Democràcia que recau en Barcelona des del setembre 2023 fins al setembre 2024, ja que malgrat que els nens i nenes no tinguin dret a vot, sí que tenen reconegut el dret a ser escoltats i que les seves opinions es tinguin en compte a través de la Convenció dels Drets de l’Infant de les Nacions Unides (art. 12). Justament l’exercici d’escolta als infants dut a terme a través del programa de recerca i participació “Parlen els nens i nenes” és un bon exemple de la salut democràtica de la ciutat.

Un cop fets els diàlegs amb la seva comunitat educativa, els infants que ho desitgin passaran a formar part de l’Altaveu d’Infants de la Ciutat de Barcelona, que serà el grup de nens i nenes que seguirà explicant i dialogant sobre l’Agenda dels Infants amb persones adultes i representants d’òrgans municipals, com ara el Consell de Ciutat, l’Acord Ciutadà per una Barcelona Inclusiva, el Consell Municipal de Benestar Social, la Taula de districtes de la ciutat, o els diferents grups polítics del consistori, entre d’altres.

D’aquesta manera, s’ampliarà el diàleg al voltant de les demandes de l’Agenda dels Infants, ja que les idees d’acció per a la millora del benestar que s’hi recullen interpel·len a tothom: hi ha 30 idees adreçades a l’Ajuntament i les administracions públiques, 18 idees per a les escoles, 19 idees per a les famílies, 2 per als veïnes i veïnes, 4 adreçades als mitjans de comunicació, 11 a la societat en general i també hi ha 22 idees d’acció adreçades als mateixos nens i nenes.

 

Agenda adaptada a persones amb discapacitat visual i a problemes de comprensió lectora

L’Agenda dels Infants s’ha editat en diferents suports per facilitar la seva difusió, especialment en el marc dels Altaveus d’Infants a les Escoles i l’Altaveu d’Infants de la Ciutat, però també a la societat en general.

S’ha fet un esforç pel que fa a l’accessibilitat per a les persones amb discapacitat: amb un pdf accessible per a persones amb discapacitat visual i amb una versió en lectura fàcil pensada per a les persones amb dificultats de comprensió lectora.

A més, s’han traduït al castellà i l’anglès alguns dels materials.

 

Materials disponibles

 

Tots aquests materials es poden descarregar aquí:





Paraules clau

Agenda dels Infants/