Prova pilot de col·locació d’un paviment amb residus de plàstics no reutilitzables i residus de tòner al carrer de Josep Soldevila, al districte de Sant Andreu : Servei de Premsa

Prova pilot de col·locació d’un paviment amb residus de plàstics no reutilitzables i residus de tòner al carrer de Josep Soldevila, al districte de Sant Andreu

26/11/2023



Temps estimat de lectura: 3 minuts

En el marc del contracte de manteniment de paviments, l’Ajuntament de Barcelona ha instal·lat al carrer de Josep Soldevila, al districte de Sant Andreu, un nou paviment asfàltic. Es tracta d’un material que incorpora, per una banda, traces de plàstics que no es poden reciclar i que ja havien finalitzat la seva vida útil, i per l’altra, i un altre tipus de residu provinent de la fabricació de la tinta de tòner de les impressores.

Aquest nou paviment forma part d’una prova pilot per avaluar la seva resistència al trànsit i comptabilitzar la reducció de CO2 en la seva fabricació. La mesura té com a objectiu seguir millorant la sostenibilitat de l’aglomerat dels carrers.

Fins a dia d’avui, en el marc del contracte de manteniment de paviments, a Barcelona ja s’havien posat a prova solucions que incorporaven residus de plàstic en àmbits com el passeig de la Verneda o el carrer d’Aragó, però és la primera vegada que s’inclou també el residu provinent dels tòners.

La iniciativa permet disminuir la quantitat d’emissions de CO2 a dos nivells. En primer lloc, els residus de plàstic permeten substituir una part del betum que forma part de la mescla bituminosa que s’utilitza per generar el paviment, amb el corresponent estalvi en emissions durant la fabricació del betum. En segon lloc, amb aquesta iniciativa també s’evita el posterior tractament de residus que hauria de fer-se sobre aquests plàstics, afavorint així la mitigació dels efectes del canvi climàtic i l’estalvi d’emissions de gasos amb efecte d’hivernacle.

Les estimacions realitzades indiquen que la fabricació del nou paviment per asfaltar el carrer de Josep Soldevila ha comportat la disminució de 14 tones de CO2 respecte un aglomerat tradicional. Per configurar-lo s’han utilitzat un total de 3.717 kg de plàstics que no es podien reciclar i als quals se’ls hi ha donat un últim ús. La xifra equivaldria a unes 2.478 bosses domèstiques d’escombraries plenes de plàstics.

A part de la reducció d’emissions de CO2 associada a l’ús de residus plàstics, també s’espera que gràcies a les propietats del residu de tinta de tòner es produeixi una millora en la vida útil d’aquest paviment. Cal tenir en compte que el residu de tinta de tòner ofereix un nou tractament anticarburant que evita la contaminació i els danys que generen els vessaments de carburants als paviments; també s’espera que endarrereixi l’aparició de roderes prematures degudes a les deformacions pel pas d’autobusos que es produeixen als paviments aglomerats. Amb la inclusió d’aquest tipus de residu es persegueix reduir les necessitats de manteniment i actuacions a mig-llarg termini d’aquests paviments, amb les conseqüents avantatges ambientals i econòmiques que comporta aquest allargament en la vida útil.

L’actuació l’executa l’empresa AMSA, una de les empreses que realitzen el manteniment de paviments de la ciutat.





Paraules clau

Josep Soldevila/ Sant Andreu/