Servei de Premsa
19/01/2025
Els turismes amb etiqueta ECO superen els d’etiqueta B (groga) per primera vegada a Barcelona
13/12/2023
Temps estimat de lectura: 2 minuts
- La ZBE Rondes Barcelona permet consolidar un parc més net a la ciutat. Aquest 2023 circulen més turismes amb etiqueta ECO, el 24,7% que amb etiqueta B (groga), el 18,1%
- El nombre de vehicles amb etiqueta C (verda) es manté amb un 52%, els d’etiqueta zero un 4% i els que no tenen etiqueta suposen al voltant de l’1,2% del total dels vehicles que circulen
- Totes les estacions de la xarxa de vigilància de la contaminació ambiental se situen de mitjana, i per primera vegada, per sota els límits europeus aquest 2023
La Zona de Baixes Emissions Rondes de Barcelona ha permès consolidar un parc de vehicles més net a la ciutat. Aquest 2023 el nombre de turismes que circulen a la ciutat amb etiqueta ECO ja és superior, 24,7% del total, als que circulen amb etiqueta B (groga), un 18,1%.
Els turismes amb etiqueta Zero ja suposen el 4% del total dels que circulen i els d’etiqueta C (verda) representen un 52%. El nombre dels que no tenen etiqueta es manté estable al voltant de l’1,2% del total.
Un altre dels factors a destacar pel que fa a la transformació dels vehicles que circulen a la ciutat és l’antiguitat dels vehicles censats. Les dades facilitades per la DGT demostren que mentre el parc censat al conjunt de l’Estat espanyol ha augmentat 1,9 anys, ha passat dels 12 anys d’antiguitat el 2016 als 13,9 anys l’any 2022, a Barcelona l’antiguitat només ha pujat set dècimes, ha passat dels 10,5 anys el 2016 fins als 11,2 anys el 2022.
Per tant, la ZBE és mostra com una mesura necessària per transformar el parc circulant de la ciutat i alhora ha contribuït de forma important a una disminució de les emissions provinents del trànsit rodat, la principal font de contaminació a Barcelona.
Els nivells d’NO2 registrats a les estacions de vigilància de la qualitat de l’aire a la ciutat indiquen que aquest 2023 es complirà, per primera vegada, amb els límits normatius actuals, 40 µg/m3, a totes les estacions de la ciutat de mitjana anual, tant les de fons com les de trànsit.
Per tant, es consolida la tendència positiva dels nivells d’NO2 a la ciutat, però, malgrat les dades favorables, l’Ajuntament de Barcelona ja treballa en l’evolució de tot el marc normatiu per acompassar les mesures municipals amb les pròximes modificacions de la normativa europea que els països hauran de determinar de cara al 2030. Una evolució que es farà de forma coordinada tant amb la Generalitat de Catalunya, com amb l’Àrea Metropolitana de Barcelona i la resta de municipis metropolitans.
Paraules clauZona de Baixes Emissions Rondes de Barcelona/