[INCLOU DECLARACIONS ALCALDE] Finalitza la transformació del carrer de Pi i Margall en un eix cívic i de foment de la mobilitat sostenible i el comerç de proximitat : Servei de Premsa

[INCLOU DECLARACIONS ALCALDE] Finalitza la transformació del carrer de Pi i Margall en un eix cívic i de foment de la mobilitat sostenible i el comerç de proximitat

17/12/2023



Temps estimat de lectura: 5 minuts

L’Ajuntament de Barcelona ha finalitzat la transformació del carrer de Pi i Margall en un eix cívic amb més espai per al vianant, que fomenta la mobilitat sostenible i millora la connectivitat entre els districtes de Gràcia i Horta-Guinardó. Amb la remodelació s’ha aconseguit un carrer més agradable, saludable i habitable que convida a passejar i afavoreix el comerç de proximitat de la zona. La finalització de les obres s’ha celebrat aquest diumenge amb una jornada d’actuacions musicals, xocolatada i activitats infantils a la qual han assistit l’alcalde, Jaume Collboni, i la primera tinenta d’alcaldia i regidora de Gràcia, Laia Bonet.

La reforma de Pi i Margall ha suposat una millora de l’espai públic que d’un eix clau que relligarà millor els barris del Camp d’en Grassot i Gràcia Nova, la Vila de Gràcia, la Salut, Can Baró i el Baix Guinardó, dels districtes de Gràcia i Horta-Guinardó. Fins abans de les obres, 20 dels 30 metres de l’ample del carrer eren de calçada, i amb la nova secció s’ha capgirat del tot aquesta situació: s’ha passat de destinar dues terceres parts del carrer als vehicles a que el 70% de tot l’espai sigui per als vianants i el verd. Així, es combinen zones de verd amb d’altres d’estada, i les voreres s’amplien i en determinats punts arriben fins als 12 m, i s’hi creen llocs amb vegetació i zones d’estada de diferents dimensions.

Pi i Margall ha esdevingut una avinguda amb el trànsit rodat pacificat que aposta per la mobilitat sostenible, la bicicleta i el veïnat. S’ha reduït l’ample de calçada per prioritzar la circulació de vehicles locals, bicicletes i autobusos. De pujada hi ha un carril per a busos i trànsit local i un nou carril bici segregat, i de baixada, un carril compartit per a busos, trànsit local i bicicletes. La velocitat esta limitada als 30 km/h. La transformació ha inclòs un carril de serveis a les dues voreres que queda integrat entre parterres i permet situar zones de càrrega i descàrrega, contenidors, aparcaments de bici i la resta de serveis de manera repartida al llarg de tota la via. Les parades de bus s’han reubicat i es mantenen totes.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Un nou corredor verd

Pi i Margall s’ha transformat també en un nou corredor verd, on predomina l’arbrat i la vegetació, i que connecta el parc de les Aigües i la pl. Joanic, afegint un tram al corredor verd que en un futur unirà el mar amb Collserola. Aquests corredors verds, recollits al Pla Natura 2030, són eixos de gran importància.

Al llarg de tot el carrer –que fa uns 690 metres de longitud i 25.000 m2 de superfície–, el verd i l’ombra creixeran significativament i hi haurà una millor relació amb el sòl i la naturalesa. S’ha augmentat el nombre d’arbres, i s’han incorporat nous parterres que permeabilitzen el paviment i incorporen la plantació d’arbustos, afavorint la biodiversitat. De fet, el número d’arbres creix de 144 a 210, una seixantena més, i s’ha augmentat el nombre d’espècies diferents i n’hi ha 23 de diferents. La superfície de parterres i zones arbustives també s’ha incrementat, passant dels 370 m2 a més de 3.000. A més, s’ha incorporat un sistema de  sòl estructural que permet que les arrels dels arbres tinguin més espai per créixer i una millor oxigenació, un fet que permetrà un millor desenvolupament dels arbres.

Malgrat això, les restriccions imposades per la situació de sequera no han permès fer tota la plantació prevista, i mentre duri la sequera, alguns escocells i parterres no estaran plantats. Un cop superada, però, l’Ajuntament procedirà a completar la plantació de tots els parterres.

 

Quatre noves places

Alhora, s’han creat quatre noves places que ocupen en conjunt més de 2.800 m2. Se situen a l’àmbit de la plaça de Joanic; al de l’encreuament amb els carrers de Sant Lluís i de Ca l’Alegre de Dalt; al dels carrers de l’Encarnació i de Pau Alsina, i al dels carrers de Sardenya i de la Providència.

En aquestes places i també al llarg de tot el carrer s’han col·locat 42 bancs i 121 cadires. I per millorar la transversalitat i la comunicació entre barris, s’ha augmentat de 8 a 14 el número de passos de vianants. També s’ha instal·lat enllumenat nou i més eficient.

El projecte ha comptat amb un pressupost de 13,6M€ i el finançament dels fons europeus Next Generation. La transformació s’ha treballat amb el veïnat, comerciants i entitats de l’àmbit a través d’un procés participatiu.

 

Declaracions de Jaume Collboni (àudio, mp3)





Paraules clau

Pi i Margall/