Servei de Premsa
27/12/2024
Entren en servei els nous trams de carril bici del carrer de Mallorca, que permeten configurar un dels eixos horitzontals ciclistes més importants de la ciutat
21/12/2023
Temps estimat de lectura: 4 minuts
- A partir d’avui els ciclistes comptaran amb un itinerari que permetrà anar des del carrer del Clot fins al carrer de Nicaragua, arribant pràcticament a l’estació de Sants, unint diferents barris a través de la trama Cerdà
- El nou carril bici és unidireccional i segregat i se situa a la banda mar del carrer de Mallorca. També avui entra en servei el carril bici del carrer de Santa Fe de nou Mèxic
- L’Ajuntament de Barcelona està duent a terme una ampliació i millora de la xarxa de carrils bici de la ciutat amb l’objectiu de potenciar la mobilitat sostenible, d’acord amb els objectius del Pla de Mobilitat Urbana (PMU) 2024
Aquest matí s’han posat en marxa els dos nous trams de carril bici del carrer de Mallorca que s’estaven construint i que, a partir d’avui, permeten als usuaris de la bicicleta anar des del carrer de Sicília fins al carrer de Rocafort, i continuar a través de l’avinguda de Roma, entre Rocafort i Nicaragua, per aquest nou itinerari ciclista.
La primera tinenta d’alcaldia, Laia Bonet, ha afirmat que “la seva posada en marxa suposa una fita important en el desenvolupament de la infraestructura ciclista de la ciutat, atès que els nous trams en servei permetran enllaçar amb el carril bici del carrer de Mallorca ja existent, entre el carrer del Clot i el passeig de Sant Joan”. Bonet ha explicat que amb aquesta intervenció “es configurarà un nou eix horitzontal ciclista de més de cinc quilòmetres de llargada que travessa la ciutat en sentit Llobregat, unint el Clot amb l’estació de Sants, a través de la trama Cerdà”.
Durant aquests darrers mesos d’obres s’ha estat treballant en dos trams principals, entre el carrer de Sicília i Comte d’Urgell, i entre el carrer del Comte Borrell i fins al carrer de Tarragona. En paral·lel, també s’han fet millores en el tram de carril bici ja existent del carrer de Mallorca, situat entre el carrer de Cartagena i de Sicília.
Els nous trams executats incorporen un nou carril bici unidireccional que se situa a tocar de la vorera de la banda mar del carrer de Mallorca, a excepció del tram de l’avinguda de Roma, on el carril passa a ubicar-se a la banda muntanya del lateral. Amb aquesta intervenció, la secció del carrer de Mallorca queda configurada amb un carril bus, dos carrils de circulació i el carril bici, tots en sentit Llobregat.
El carril està segregat amb separadors fixes i també compta amb aparcaments per a bicicletes en forma d’U invertida. Després d’estudiar diverses solucions, en una part del tram situat entre el carrer del Comte d’Urgell i del Comte Borrell s’ha incorporat un itinerari ciclista en convivència amb el trànsit ja que la configuració d’aquell espai no permetia el pas del carril bici. També existeixen dos àmbits més on s’ha optat per aquesta solució de manera provisional, a l’espera que finalitzin unes obres que s’estan executant en aquest àmbit, moment en el qual els itineraris ciclistes se substituiran per carril bici segregat. Es tracta del tram entre el passeig de Sant Joan i el carrer de Bailèn, afectat per la transformació de l’avinguda Diagonal, i del tram situat entre el carrer de Villarroel i el de Calàbria, afectat per la rehabilitació d’un edifici.
Finalment, cal tenir en compte que el carril bici en el darrer tram de l’avinguda de Roma (entre els carrers de Nicaragua i de Tarragona) s’habilitarà durant els treballs d’adequació de la plaça dels Països Catalans. Fins que aquests treballs no es realitzin, l’itinerari en aquest darrer tram serà a través del carril bici del carrer Provença.
Les obres dels nous trams de carril bici han implicat l’execució de les canalitzacions per a semàfors, el fresat i aglomerat del paviment del carril, treballs de pintura i, la col·locació de peces separadores i pilones. Els treballs han estat finançats amb Fons Europeus Next Generation. El passat mes de març ja va entrar en funcionament el carril bici del carrer de Mallorca, entre el carrer del Clot i el carrer de Cartagena. Aquest tram és segregat i unidireccional, discorre per la banda mar del carrer i uneix el carril bici procedent del carrer del Clot amb el tram del carril bici del carrer de Mallorca, entre Cartagena i el passeig de Sant Joan.
Carril bici de Santa Fe de Nou Mèxic
També avui s’ha posat en servei un nou tram de carril bici al carrer de Santa Fe de Nou Mèxic, entre el carrer del doctor Fleming i el carrer de Ganduxer, al districte de Sarrià-Sant Gervasi.
Aquesta infraestructura ciclista és unidireccional i discorre en sentit Besòs. Està situada a la banda esquerra de la circulació (banda muntanya). El nou itinerari ciclista permetrà circular des del carril bici de Doctor Fleming fins al carril bici de Ganduxer, millorant les connexions ciclistes en aquest àmbit de la ciutat.
Els treballs han consistit en l’execució de les canalitzacions per a semàfors, el condicionament dels embornals, el fresat i aglomerat del paviment de tot el tram del carrer i, finalment, treballs de pintura. La implantació del carril bici també ha suposat allargar la illeta existent a la banda muntanya de la cruïlla entre els carrers de Santa Fe de Nou Mèxic i del Doctor Fleming.
L’Ajuntament de Barcelona avança cap a una mobilitat més sostenible, més saludable i més segura. En línia amb els objectius marcats pel Pla de Mobilitat Urbana (PMU) 2024, el Govern municipal aposta per potenciar els desplaçaments a peu, en transport públic i en bicicleta. L’ampliació i millora de la xarxa ciclista a la ciutat forma part del conjunt de mesures per fomentar la mobilitat ciclista a la ciutat.
Paraules claucarril bici/ mallorca/