Servei de Premsa
19/01/2025
El Canòdrom reflexiona sobre els impactes de les pantalles en la infància i l’adolescència
24/01/2024
Temps estimat de lectura: 4 minuts
- El cicle «Créixer entre pantalles? Educació, tecnologies i democràcia» tindrà lloc entre els mesos de febrer i juny de 2024.
- L’1 de febrer tindrà lloc la primera sessió del cicle «OMG, pantalles! Tecnologies al servei de qui?» per parlar sobre el model tecnològic de digitalització actual a les escoles.
- Totes les sessions compten amb servei de canguratge gratuït amb inscripció prèvia.
La proliferació de pantalles i dispositius digitals en la vida quotidiana d’infants i adolescents ha suscitat interrogants sobre els efectes de la tecnologia en el seu desenvolupament. L’ús precoç de la tecnologia planteja inquietuds i busca reflexionar sobre els límits del model actual de digitalització.
El cicle «Créixer entre pantalles? Educació, tecnologies i democràcia», proposa explorar els desafiaments i les reflexions entorn de la digitalització en etapes primerenques i de creixement, amb un enfocament crític i de drets digitals. Un debat obert i participatiu que tindrà lloc al Canòdrom entre els mesos de febrer i juny de 2024.
Educació sota un monopoli tecnològic
El cicle es posarà en marxa el dijous 1 de febrer de 18 a 20 h amb la sessió «OMG, Pantalles! Tecnologies al servei de qui?». En aquesta primera sessió s’abordarà el model de digitalització actual a les escoles i com està afectant a la interacció dels i les més joves amb el món. Quin model tecnològic hi ha darrere de l’actual situació? Com s’està fent?
Una sessió per entendre i endinsar-se en la problemàtica amb Tamara Fernández, de la Plataforma Adolescència lliure de Mòbils de Poblenou, Mercè Botella de la cooperativa sense ànim de lucre Som Connexió, Sandra Gómez de la Fundació Ferrer i Guàrdia i amb la iniciativa Fembloc, línia d’atenció a les violències masclistes digitals.
Els impactes a la salut
Un altre aspecte crucial és l’impacte en la salut de les persones en edats primerenques i de creixement. La creixent preocupació per la salut mental, la qualitat del son i l’exposició constant a les pantalles electròniques serà un altre dels temes centrals del cicle. Com podem equilibrar l’accés a la tecnologia amb el desenvolupament físic i mental saludable?
Segons l’Observatori de la Infància, les estadístiques de 2023 mostren que el telèfon intel·ligent és el dispositiu amb major presència, amb una mitjana de 2,8 dispositius a cada llar. Malgrat això, l’OMS aconsella evitar l’exposició dels infants menors de dos anys a les pantalles, ja que la sobreexposició pot conduir a diversos problemes de salut.
El futur de la digitalització a l’escola en mans de les ‘Big Tech’
La integració de la digitalització a les escoles planteja interrogants sobre com la tecnologia s’incorpora a l’entorn educatiu. Aquesta transformació, liderada per grans tecnològiques com Google i Microsoft, ha generat preocupacions sobre la massiva extracció de dades, característica del capitalisme de la vigilància. Com s’inclou el model actual de digitalització en les escoles?
Bretxes i desigualtats digitals
L’International Computer and Information Literacy Study (ICILS, 2018) destaca que només el 21% dels estudiants mostren autonomia en tasques digitals, plantejant qüestions sobre les estratègies educatives cap a una ciutadania digital. És crucial avaluar si la digitalització està eliminant o consolidant noves bretxes digitals. Com s’estan abordant? Infants i joves tenen accés equitatiu a la tecnologia i les oportunitats que ofereix?
La veu dels i les protagonistes
Per enriquir el debat, el cicle també busca entendre les perspectives dels joves, identificant els reptes i oportunitats, i creant un entorn digital que satisfaci les seves necessitats. Organitzarem una sessió de cocreació amb adolescents de diferents escoles de la ciutat.
Informació del cicle
- Dijous 1 de febrer: OMG, pantalles! Tecnologies al servei de qui?
- Març: Salut 2.0: claus d’una vida digital saludable
Pròximament més informació
- Abril: Reptes i desafiaments per una escola digital i democràtica
Pròximament més informació
- Maig: A l’aula i més enllà: desigualtats i digitalització
Pròximament més informació
- Juny: La mirada dels i les adolescents: una diagnosi col·laborativa (sessió tancada)
Aquesta sessió es fa tancada amb centres educatius del barri del Congrés i els Indians.
Paraules clauCanòdrom/ tecnologia/