El Canòdrom reflexiona sobre els impactes de les pantalles en la infància i l’adolescència : Servei de Premsa

El Canòdrom reflexiona sobre els impactes de les pantalles en la infància i l’adolescència

24/01/2024



Temps estimat de lectura: 4 minuts

La proliferació de pantalles i dispositius digitals en la vida quotidiana d’infants i adolescents ha suscitat interrogants sobre els efectes de la tecnologia en el seu desenvolupament. L’ús precoç de la tecnologia planteja inquietuds i busca reflexionar sobre els límits del model actual de digitalització.

El cicle «Créixer entre pantalles? Educació, tecnologies i democràcia», proposa explorar els desafiaments i les reflexions entorn de la digitalització en etapes primerenques i de creixement, amb un enfocament crític i de drets digitals. Un debat obert i participatiu que tindrà lloc al Canòdrom entre els mesos de febrer i juny de 2024.

Educació sota un monopoli tecnològic

El cicle es posarà en marxa el dijous 1 de febrer de 18 a 20 h amb la sessió «OMG, Pantalles! Tecnologies al servei de qui?». En aquesta primera sessió s’abordarà el model de digitalització actual a les escoles i com està afectant a la interacció dels i les més joves amb el món. Quin model tecnològic hi ha darrere de l’actual situació? Com s’està fent?

Una sessió per entendre i endinsar-se en la problemàtica amb Tamara Fernández, de la Plataforma Adolescència lliure de Mòbils de Poblenou, Mercè Botella de la cooperativa sense ànim de lucre Som Connexió, Sandra Gómez  de la Fundació Ferrer i Guàrdia i amb la iniciativa Fembloc, línia d’atenció a les violències masclistes digitals.

 

Els impactes a la salut

Un altre aspecte crucial és l’impacte en la salut de les persones en edats primerenques i de creixement. La creixent preocupació per la salut mental, la qualitat del son i l’exposició constant a les pantalles electròniques serà un altre dels temes centrals del cicle. Com podem equilibrar l’accés a la tecnologia amb el desenvolupament físic i mental saludable?

Segons l’Observatori de la Infància, les estadístiques de 2023 mostren que el telèfon intel·ligent és el dispositiu amb major presència, amb una mitjana de 2,8 dispositius a cada llar. Malgrat això, l’OMS aconsella evitar l’exposició dels infants menors de dos anys a les pantalles, ja que la sobreexposició pot conduir a diversos problemes de salut.

 

El futur de la digitalització a l’escola en mans de les ‘Big Tech’

La integració de la digitalització a les escoles planteja interrogants sobre com la tecnologia s’incorpora a l’entorn educatiu. Aquesta transformació, liderada per grans tecnològiques com Google i Microsoft, ha generat preocupacions sobre la massiva extracció de dades, característica del capitalisme de la vigilància. Com s’inclou el model actual de digitalització en les escoles?

 

Bretxes i desigualtats digitals

L’International Computer and Information Literacy Study (ICILS, 2018) destaca que només el 21% dels estudiants mostren autonomia en tasques digitals, plantejant qüestions sobre les estratègies educatives cap a una ciutadania digital. És crucial avaluar si la digitalització està eliminant o consolidant noves bretxes digitals. Com s’estan abordant? Infants i joves tenen accés equitatiu a la tecnologia i les oportunitats que ofereix?

La veu dels i les protagonistes

Per enriquir el debat, el cicle també busca entendre les perspectives dels joves, identificant els reptes i oportunitats, i creant un entorn digital que satisfaci les seves necessitats. Organitzarem una sessió de cocreació amb adolescents de diferents escoles de la ciutat.

 

Informació del cicle

Inscripcions obertes.

Pròximament més informació

Pròximament més informació

Pròximament més informació

Aquesta sessió es fa tancada amb centres educatius del barri del Congrés i els Indians.

 





Paraules clau

Canòdrom/ tecnologia/