Servei de Premsa
19/01/2025
Primera obra municipal que s’executa amb maquinària elèctrica a Barcelona
24/01/2024
Temps estimat de lectura: 5 minuts
- Es tracta de l’obra de millora dels Jardins de les Tres Xemeneies, al barri del Poble-sec, al districte de Sants-Montjuïc. Els treballs tenen com a objectiu incrementar la permeabilitat d’aquest espai per als vianants i eliminar els murs que envolten l’àmbit
- Mentre s’executa l’obra, i amb posterioritat, l’Ajuntament de Barcelona avaluarà els consums energètics i l’emissió de gasos contaminants de la maquinària elèctrica i els compararà amb els que produeix una maquinària dièsel convencional. També es prendran mesures sonomètriques i tèrmiques
- La iniciativa s’emmarca en la voluntat de l’Ajuntament de Barcelona d’ampliar el nombre d’obres de la ciutat que s’executin amb maquinària de zero emissions
L’Ajuntament de Barcelona treballa per a fomentar la sostenibilitat, l’eficiència energètica i la reducció de les emissions de gasos contaminants i d’efecte d’hivernacle a la ciutat. En aquest marc, el Govern municipal ha iniciat l’execució de la primera obra municipal amb maquinària elèctrica que es fa a Barcelona.
Es tracta de l’obra de millora dels Jardins de les Tres Xemeneies, impulsada a través del Pla de Barris al barri del Poble-sec, al districte de Sants-Montjuïc. La intervenció consisteix en una actuació immediata prèvia a la transformació definitiva de tot l’àmbit per tal de dinamitzar l’espai, ampliar l’espai de trobada, integrar els usos existents a la plaça i generar-hi noves dinàmiques positives i inclusives que facilitin el joc i els usos diversos. L’objectiu principal de l’obra és la millora de la permeabilitat per als vianants i, per això, s’eliminen barreres arquitectòniques i s’eviten les zones ocultes i poc visibles. Les actuacions que s’estan duent a terme permetran crear itineraris accessibles a través dels jardins com a espai estratègic d’articulació entre el Raval, el Paral•lel i el Poble-sec. Les intervencions principals inclouen una nova pista de bàsquet, un circuit esportiu i la demolició del mur, així com la seva reubicació. També s’ha enderrocat un quiosc de formigó i al costat de l’àrea de joc infantil s’hi ha instal·lat una guingueta.
L’obra està promoguda per BIMSA i l’executa l’empresa FIRTEC (adjudicatària de les obres) amb la col·laboració de l’empresa Germans Homs (subministradora de maquinària de construcció que està posant a disposició de FIRTEC les màquines elèctriques). Es va iniciar el passat mes de novembre i té una durada prevista de quatre mesos i mig. Els treballs es fan al costat de les emblemàtiques tres xemeneies, que formaven part de l’antiga central elèctrica de “La Canadenca” i, també, a l’àmbit proper a la subestació elèctrica Mata, una de les més importants del país.
La particularitat d’aquesta intervenció és que es tracta de la primera obra municipal que s’executa amb maquinària elèctrica. Només s’ha utilitzat maquinària convencional en moments puntuals dels treballs per executar determinades tasques per a les quals no existeix maquinària elèctrica disponible al mercat.
L’equipament elèctric que s’utilitza en aquesta obra és el següent:
- Dúmper: 1500KG Elèctric Wacker Neuson DW15e.
Aquesta màquina s’ha utilitzat durant tot el moviment de runa que es va produir durant la demolició de l’amfiteatre, així com els murs. Posteriorment, s’ha fet servir per al moviment de terres de l’antiga zona de bàsquet i la fonamentació del mur. Per últim, ha estat la màquina utilitzada per al transport del formigó.
- Carretó Elevadora: Still RCE 25-35.
Aquesta màquina s’ha fet servir fonamentalment pel transport de sacs de runa, palets de material i sacs de morter i formigó.
- Radials HILTI.
En aquest cas es tracta d’eines convencionals (no funcionen amb bateria pròpia) però sí que s’han connectat als battery packs subministrats per l’empresa Germans Homs. L’ús de les radials ha estat fonamentalment pel tall de ferralla durant la demolició i el tall de les peces de paviment i dels blocs de formigó que conformen el nou mur d’art urbà.
- Martells: Hilti T60 i T1000.
S’han usat durant la demolició i l’obertura de rases. Tal com passa amb les radials, es tracta d’eines convencionals a les quals s’ha subministrat l’energia mitjançant l’ús de bateries externes.
L’objectiu de la iniciativa és avaluar els consums energètics i l’emissió de gasos contaminants i comparar-los amb els que produeix una maquinària dièsel convencional. També es prendran mesures sonomètriques en continu per avaluar l’impacte acústic sobre el veïnat i mesures tèrmiques per avaluar les condicions de treball del personal de les obres. Al final de les obres s’elaborarà un informe de resultats. Les màquines es carregaran des d’un armari (punt) de subministrament elèctric d’activitats a l’espai públic, situat a l’avinguda Paral•lel, al costat de les obres.
La prova s’emmarca en el treball que fa el Govern municipal per millorar la qualitat de l’aire i reduir la contaminació acústica a la ciutat. En aquest sentit, un dels eixos que es persegueixen és la reducció progressiva de la contaminació ambiental i acústica de les obres de la ciutat.
En paral·lel, l’Ajuntament de Barcelona participa en la iniciativa Big Buyers, de la Comissió Europea, on es treballa conjuntament amb especialistes de diversos països com Noruega, Països Baixos o Alemanya en diversos àmbits de coneixement, un dels quals és el d’execució d’obres amb maquinària amb zero emissions.
Prova pilot
El juny del 2022 es va dur a terme una primera prova pilot amb maquinària elèctrica en una obra privada de Barcelona. La iniciativa la va promoure l’Ajuntament de Barcelona i es va realitzar de manera col·laborativa amb les empreses executores dels treballs: Aigües de Barcelona (promotor de l’obra); Sorigué (execució de l’obra); Germans Homs (facilitadors de la maquinària); i Wacker Neuson (fabricants de la maquinària). La prova va consistir a fer unes obres de substitució de canonades d’AGBAR a la vorera del carrer Balmes, de 132 metres de longitud. Les principals conclusions d’aquesta prova pilot van ser que:
- El consum energètic es reduïa a una setena part, respecte de la maquinària convencional.
- El cost energètic es reduïa a una sisena part.
- Les emissions de CO₂ es reduïen a una tercera part.
- El soroll de les activitats es reduïa a la meitat.
- L’eficiència de la maquinària elèctrica era similar a la maquinària convencional
Atesos els bons resultats d’aquest tipus d’equipament elèctric, l’Ajuntament de Barcelona vol incorporar, de forma progressiva, als plecs de les clàusules de les licitacions de les obres, maquinària menys contaminant, en general, i elèctrica, en particular, com a elements rellevants per a l’adjudicació. Actualment, el Manual de Qualitat d’Obres de la ciutat, que ara s’està actualitzant, ja inclou l’exigència de criteris de sostenibilitat en la realització dels treballs. La voluntat és aconseguir que la maquinària de construcció a les ciutats cada vegada sigui menys sorollosa i més respectuosa amb l’hàbitat del ciutadà i més sostenible mediambientalment.
En aquest sentit, el novembre del 2022 Barcelona es va adherir a una declaració conjunta de demanda de maquinària d’obra lliure d’emissions que també van signar Bodø, Oslo, Hèlsinki, Vantaa i Copenhaguen. Amb la declaració, aquestes ciutats es comprometen a utilitzar un 50% de maquinària amb zero emissions a les obres municipals de cara al 2030.
Paraules claumaquinària elèctrica/ obra municipal/