Servei de Premsa
19/01/2025
L’Ajuntament ha iniciat l’elaboració del Pla Local de Seguretat 2024-2027
12/02/2024
Temps estimat de lectura: 6 minuts
- L’objectiu general del Pla és disminuir l’índex de victimització, anticipar-se al conflicte i millorar la percepció de la seguretat, abordant els elements tant objectius com subjectius que participen en la seva construcció
L’Ajuntament de Barcelona està elaborant el Pla Local de Seguretat, l’instrument per a l’anàlisi de la situació de la seguretat al municipi, que ha d’identificar els objectius generals i les prioritats, els mitjans i els recursos disponibles, inclosos els de seguretat privada, i ha d’especificar les accions que s’han d’emprendre per assolir els objectius fixats.
A partit del treball preliminar ja fet i del que s’ha seguit realitzant a nivell tècnic, s’obre un període per tal que els grups municipals puguin fer les seves aportacions o suggeriments respecte dels diferents elements que podria d’incloure el Pla, tant des del punt de vista dels objectius com de la perspectiva estratègica o les accions concretes.
El text definitiu serà sotmès a l’aprovació de la Junta Local de Seguretat, tal i com es preceptiu, d’acord amb l’establert a la Llei 4/2003 d’ordenació del sistema de seguretat pública de Catalunya.
El Pla Local de Seguretat esdevé l’instrument de planificació de les polítiques municipals de seguretat pública, prevenció i convivència, on s’integren les estratègies de seguretat pública, preventives, de protecció civil i de promoció de la convivència, i que ha de donar resposta als múltiples reptes de la ciutat en aquests àmbits; preveient un calendari d’aplicació, així com els mètodes de seguiment i avaluació.
També constitueix el mitjà per ordenar i concretar periòdicament les polítiques i programes municipals en l’àmbit de la seguretat i la prevenció, amb la finalitat d’actualitzar i reajustar les respostes a les noves situacions, per tal d’adequar-les a la realitat social i a les seves necessitats emergents.
Les accions previstes en l’àmbit de la seguretat pública i la prevenció de Barcelona neixen d’un conjunt d’objectius estratègics d’ampli abast, tal com requereix la complexa realitat de la ciutat, amb el denominador comú d’aconseguir consolidar una ciutat cohesionada, segura i integradora, cimentada sobre una convivència harmònica de la nostra societat, protegint els drets socials de tota la ciutadania, amb la seva imprescindible implicació i coresponsabilitat.
El Pla local de Seguretat de Barcelona s’estructura a partir de tres nivells d’intervenció:
- Definició d’uns objectius estratègics que recullen les grans finalitats del pla. Constitueixen les línies mestres d’actuació que el Pla estableix com a prioritàries en matèria de prevenció i seguretat ciutadana.
- Objectius específics o àmbits d’actuació, que aterren aquestes línies mestres que el Pla defineix, i estableixen les línies d’intervenció més concretes, que han de permetre la consecució dels objectius estratègics.
- Accions concretes i intervencions molt acotades dirigides a la consecució de l’objectiu.
El Pla Local de Prevenció i Seguretat 2024-2027 neix d’un procés de millora contínua, mitjançant la revisió dels plans anteriors, incorporant noves accions i modificant-ne d’altres, donant així resposta a les necessitats que van apareixent en el marc dinàmic que caracteritza la realitat de la ciutat.
Els àmbits, objectius i accions que es proposen al Pla per abordar les situacions que generen inseguretat segueixen els següents principis orientadors:
- Coordinació institucional: un abordatge integral de la seguretat requereix, per tant, un pacte institucional transversal entre totes les administracions, actors implicats i ciutadania.
- Proximitat a les persones i al territori: per garantir la seguretat és fonamental la contribució dels territoris de la ciutat en el disseny i seguiment d’actuacions del pla i dels actors més propers als ciutadans i ciutadanes. Des d’una perspectiva de policia local, esdevé clau el paper de la policia de proximitat de la Guàrdia Urbana de Barcelona, desplegada a tots els districtes de la ciutat.
Cal seguir amb la política de més presència del Servei de Protecció Civil, Prevenció, Extinció d’Incendis i Salvament al carrer realitzant tasques de prevenció i divulgació, en contacte directe amb la ciutadania. I promoure el coneixement del territori des de cada Parc de bombers, en una dinàmica de bidireccionalitat.
- Participació i coproducció, com a mecanismes d’escolta i treball conjunt amb la ciutadania com a garantia d’eficiència, és a dir, d’ajust de les polítiques a les necessitats i de qualitat democràtica. Dins del Pla s’inclouen mesures de millora dels canals de comunicació amb la ciutadania.
- L’eficàcia i l’eficiència són essencials en un programa d’accions orientat a resultats, i implica necessàriament la millora constant d’eines de diagnosi, seguiment i avaluació dels fenòmens. L’optimització dels recursos implica un anàlisi acurat del rendiment del recursos propis i de l’optimització conjunta d’esforços.
La perspectiva metropolitana
Barcelona no només és viscuda pels seus residents i visitants, sinó també per la població (aproximadament 365.000 persones) que diàriament es desplaça a la ciutat ses de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) i altres demarcacions. Així mateix, es produeixen uns 230.000 desplaçaments de veïns i veïnes que es traslladen diàriament fóra de la ciutat a l’Àrea Metropolitana i altres municipis. En total, aquests desplaçaments entre la ciutat i l’AMB sumen un volum de gairebé 600.000 viatges diaris, en transport públic i privat.
Per això la gestió municipal, des de les seves diferents vessants, ha de tenir en compte una visió supramunicipal en el disseny de les polítiques públiques, ja que l’AMB no és només una realitat territorial i demogràfica, sinó també un fet social, econòmic i cultural que s’ha anat conformant al llarg del darrer segle, com a producte del creixement i la connexió dels sistemes urbans de l’entorn barceloní.
Aquesta interconnectivitat fa que l’analisi i la intervenció en matèria de seguretat ciutadana, protecció civil, mobilitat i convivència s’han de de desenvolupar més enllà del nivell estrictament urbà, adoptant una visió metropolitana de coordinació i col·laboració amb la resta de municipis integrants, i no només enfocada en estratègies i actuacions més enllà de l’àmbit del nostre municipi.
Objectius estratègics del Pla
Des d’aquesta visió de protecció, prevenció i cohesió que suposa la seguretat pública, el Pla fixa uns objectius estratègics per a les polítiques públiques de seguretat, prevenció i convivència per a la ciutat de Barcelona:
- Millorar la vivència i convivència als espais públics de la ciutat
- Assolir el nivell de convivència cívica que la ciutadania demana
- Donar resposta als reptes que la mobilitat urbana comporta a les grans ciutats
- Disminuir la delinqüència amb major impacte a la ciutat
- Posar la víctima al centre de l’atenció policial
- Millorar la sensació de seguretat de la ciutadania
- Consolidar l’atenció envers les situacions de vulnerabilitat
- Planificar la resposta de la ciutat davant les emergències
- Planificar la resposta de la ciutat davant de grans esdeveniments
- Preparar la ciutat davant els reptes que la seguretat global planteja (terrorisme, tecnologies…)
- Incorporar la perspectiva de gènere a les polítiques de seguretat
- Consolidar a nivell nacional i internacional la imatge de Barcelona com a ciutat segura
- Adoptar mesures per combatre el canvi climàtic i els seus efectes
- Reforçar la confiança institucional fomentant la transparència i garantint l’accés a la informació pública
Per tal d’aconseguir aquests objectius, cal desenvolupar estratègies d’intervenció diverses, en funció de com calgui portar a terme aquesta implementació. Així, de manera combinada o per separat, caldrà portar a terme:
- Polítiques de prevenció i seguretat coordinades entre tots els implicats amb competències en la matèria
- Estratègies d’anticipació al conflicte
- Foment de la convivència i reforç dels lligams socials
- Promoció del civisme com a valor social
- Promoció de solucions de resolució pacífica del conflictes que puguin emergir
- Participació ciutadana en les polítiques de prevenció i convivència
- Autoritat en el compliment de la normativa
- Lluita contra l’activitat delinqüencial
- Prevenció de les violències, amb especial atenció a la violència masclista
- Estratègies en la prevenció i minoració dels impactes de l’ús intensiu de l’espai públic, especialment en l’oci nocturn
- Formació, informació i sensibilització envers les problemàtiques i eines de resolució ( de la prevenció a escoles, mercats, centres vulnerables (p.e. residències), etc…)
Paraules clauPla Local de Seguretat 2024-2027/ seguretat/