El dispositiu de suport a l’aterratge de talent internacional a la ciutat arriba als 2.000 usuaris : Servei de Premsa

El dispositiu de suport a l’aterratge de talent internacional a la ciutat arriba als 2.000 usuaris

06/03/2024



Temps estimat de lectura: 4 minuts

Dos anys després de la seva posada en marxa, el Barcelona International Welcome Desk, l’oficina de benvinguda al talent internacional de la ciutat de Barcelona, ha donat suport a prop de 2.000 persones procedents de 111 països diferents.

 

 

El Welcome Desk té per objectiu facilitar l’arribada del talent internacional que tot just arriba a la ciutat o està a punt de fer-ho. El seu públic objectiu són les persones inversores, emprenedores, investigadores, els professionals altament qualificats, els teletreballadors internacionals i els estudiants universitaris. Aquests són també els públics definits com a prioritaris per part de les diverses normatives de l’Estat per a l’atracció de talent internacional, com les conegudes com Llei d’emprenedors (llei 14/2013 ) i Llei d’Startups (llei 28/2022).

El Welcome Desk ha dut a terme més de 6.700 accions de suport a les persones nouvingudes a la ciutat. El suport es concreta, principalment, en tres àmbits: informació sobre aspectes pràctics per viure a la ciutat; assessorament sobre àrees vinculades a la mobilitat internacional, com l’estrangeria, la fiscalitat i la seguretat social;  i tramitació d’una selecció de tràmits importants a l’arribada, com l’alta al padró municipal o l’obtenció de volants de residència i convivència, i l’agilització dels tràmits identificatius, entre d’altres.

Així mateix, el Welcome Desk també connecta les persones usuàries a altres recursos municipals d’índole professional, com el Centre per a la Iniciativa Emprenedora Glòries o l’Oficina d’Atenció a les Empreses de Barcelona Activa.

 

 

Aquest servei d’acollida està promogut per l’Ajuntament de Barcelona, en col·laboració amb altres agents clau públics i privats, com la Delegació del Govern d’Espanya a Catalunya, l’associació privada sense ànim de lucre Barcelona Global, l’associació d’empreses 22@NetworkBcn, Catalonia Trade&Investment – ACCIO i la Fundació Mobile World Capital Barcelona. Ara, s’ha acordat ampliar les organitzacions col·laboradores del servei i sumar-hi associacions empresarials i de l’àmbit de la recerca de l’ecosistema local que aglutinen empreses i entitats que recluten talent internacional.

Una mostra que Barcelona continua consolidant la seva posició com a líder europeu en estratègies d’atracció i promoció d’inversions, és el reconeixement del prestigiós grup Financial Times (fDi Magazine) que en el seu últim informe sobre Ciutats i Regions Europees del Futur 2023/24, situa la ciutat com la millor d’Europa en aquesta categoria, superant capitals com Londres, Berlín, Dublín i Madrid.

 

60% de les persones usuàries son extracomunitàries

El perfil majoritari de persona usuària del Welcome Desk és el d’una persona menor de 40 anys, amb estudis universitaris que viu a Barcelona des de fa menys de 6 mesos quan contacta amb el servei, i que es desplaça a la ciutat amb la motivació de treballar com a professional altament qualificat o cursar estudis universitaris.

Els deu països de procedència de més persones usuàries són, per ordre: Itàlia, Regne Unit, Estats Units, Índia, França, Alemanya, Colòmbia, Rússia, Turquia i Argentina. En conjunt, representen més del 50% del total de països (111). El 60% són demandes de fora de la Unió Europea, i un 40% de països europeus.

El públic nouvingut representa una oportunitat important en clau de talent, donat que es tracta de persones qualificades i amb una carrera professional per endavant. Així, es considera que oferir-los una bona  acollida i fer fàcil la seva instal·lació pot influir positivament en la primera impressió sobre la ciutat i que es quedin a la ciutat, més enllà del temps que havien previst inicialment, per desenvolupar el seu projecte professional i personal a llarg termini. És a dir, que les persones nouvingudes se sentin acollides és, en definitiva, una mesura de retenció de talent.

 

Els equips de la Copa Amèrica Barcelona 2024 utilitzen el Welcome Desk

L’Ajuntament de Barcelona, en col·laboració a la Delegació del Govern d’Espanya a Catalunya, ha posat en marxa un fast-track, o canal ràpid d’atenció, per als integrants dels equips de la Copa Amèrica d’aquest any i les seves famílies.

En total des del Welcome Desk s’han facilitat més de 650 tramitacions vinculades a aquest gran esdeveniment, relacionades amb l’alta al padró municipal, l’obtenció de documents d’identificació o la tramitació de certificat digitals. A més, en col·laboració amb l’entitat organitzadora, AC Barcelona, i la Fundació Barcelona Capital Nàutica, també s’ha editat una guia de benvinguda amb informació i recursos per viure a Barcelona.

 

Link al resum per premsa de l’estudi (PDF)

Link al dossier Copa Amèrica (PDF)





Paraules clau

International Welcome Desk/