Cauen un 23% les incidències, queixes i suggeriments de la ciutadania sobre la neteja i recollida de residus a la ciutat de Barcelona : Servei de Premsa

Cauen un 23% les incidències, queixes i suggeriments de la ciutadania sobre la neteja i recollida de residus a la ciutat de Barcelona

13/03/2024



Temps estimat de lectura: 4 minuts

 

El nombre total d’incidències, queixes i suggeriments que rep l’Ajuntament de Barcelona per part de la ciutadania relacionades amb la neteja i la recollida de residus han caigut un 23% durant l’últim any. Així es desprèn del balanç de l’any 2023 del conjunt de comunicacions i que recull que la millora s’experimenta especialment en la recollida de la matèria orgànica i del rebuig (-40% d’avisos), la neteja de carrers i places (-16%) i la recollida del contenidors de reciclatge (-39%). A més a més, el nombre de queixes presentades per soroll a la via pública també s’han reduït un 6% durant l’últim any.

En paral·lel, el nombre d’avisos que es reben sobre el manteniment de l’espai urbà, com per exemple la situació de papereres, zones de gossos, semàfors, pilones, voreres, enllumenat o bancs, van pujar un 7%. Sobre aquest punt és important recordar que l’Ajuntament de Barcelona va presentar a finals de l’any passat un Pla de Manteniment Integral dotat amb 435 milions d’euros per aquest mandat, en el marc del Pla Endreça, per tal de posar el focus en aquests aspectes concrets. La dotació econòmica representa triplicar la inversió anterior i, per tant, caldrà veure en un futur l’evolució de les comunicacions en aquest camp.

Aquestes són algunes de les xifres que recull el balanç del sistema IRIS, una eina pròpia de l’Ajuntament de Barcelona destinada específicament a aglutinar el conjunt de comunicacions que rep el consistori per part de la ciutadania, ja siguin veïns i veïnes de Barcelona o simplement persones que estan de pas a la ciutat. El sistema IRIS, que és l’acrònim de fins a sis tipus de comunicacions diferents, és un indicador molt fiable amb anys de desenvolupament intern i que permet al consistori tenir informació actualitzada de la situació al conjunt de la ciutat. La conclusió principal de l’últim balanç és que l’any passat es van presentar un total de 350.573 IRIS, un 9% menys que els 383.464 IRIS de l’any 2022. Dit d’una altra manera, ara cal gestionar al voltant d’un centenar menys d’avisos diaris, que han passat d’uns 1.050 a uns 960. Així ho recull la següent taula:

 

 

S’entén per incidència l’avís d’un desperfecte o irregularitat en un element urbà o un servei municipal, localitzat en un espai i temps concret; per queixa la comunicació d’una insatisfacció general; suggeriment la presentació d’una idea de millora d’algun aspecte de la ciutat o serveis municipals; per petició de servi quan algú fa una sol·licitud d’un servei establert per part de l’Ajuntament; i per consulta web quan algú fa una demanda d’informació canalitzada per la web d’atenció en línia, el portal de tràmits o per qualsevol dels diferents webs municipals que es vinculen amb el sistema IRIS. De fet, la classificació de cada incidència es fa per temàtiques i de manera automàtica, la qual cosa permet que el temps de resolució sigui inferior i que cadascuna de les comunicacions es remeti al servei o departament que pot solucionar-la i donar-li resposta de manera àgil.

Així les coses, per exemple, durant l’any 2023 el tancament d’un IRIS s’ha fet en uns 7 dies de mitjana i les enquestes telefòniques fetes a les persones usuàries demostren que la ciutadania ha puntuat amb un 8 de nota mitjana la seva satisfacció amb la resolució d’un problema. A més a més, la possibilitat de fer un IRIS va ser utilitzada l’any passat per 149.931 persones diferents, la qual cosa demostra que és un sistema força conegut per la ciutadania, que l’utilitza de manera habitual. Des de la seva creació l’any 2005, un total de 869.038 persones han utilitzat aquest sistema com a mínim una vegada. Del total d’IRIS presentats, 32.517 es van traslladar per via interna mitjançant l’avís d’algun servei municipal (menys del 10% del total), una xifra molt similar als 32.260 IRIS de l’any 2022.

El sistema IRIS, que l’any vinent complirà 20 anys de funcionament, permet a l’Ajuntament de Barcelona disposar d’una fotografia gairebé en temps real de l’estat de la ciutat i així poder graduar en part la intensitat de determinades actuacions, així com resoldre incidències de la manera més àgil possible. De fet, el consistori aposta de de fa anys perquè la comunicació entre la ciutadania i l’administració pública sigui el més fàcil i ràpida possible, posant a l’abast de la ciutadania multitud de canals i formes de comunicar-se per facilitar al màxim la presentació dels anomenats IRIS. El canal més utilitzat per la ciutadania continua sent el telefònic a través del 010 i del Telèfon del Civisme (900.226.226) amb gairebé un 40% de les comunicacions rebudes, seguit per la web d’atenció en línia que aglutina el 37% dels avisos. Ara bé, el pes del telèfon ha baixat lleugerament mentre que segueix l’increment de la utilització de l’aplicació mòbil municipal Barcelona a la Butxaca, una nova eina introduïda l’any 2021 i que ja representa el 19% de les comunicacions.





Paraules clau

ciutadania/ IRIS/ ncidències/ neteja/ queixes/ recollida de residus/ suggeriments/