L’Ajuntament posa en marxa la comissió per a la simplificació normativa i administrativa per millorar els serveis públics i l’atenció ciutadana : Servei de Premsa

L’Ajuntament posa en marxa la comissió per a la simplificació normativa i administrativa per millorar els serveis públics i l’atenció ciutadana

28/05/2024



Temps estimat de lectura: 5 minuts

L’Ajuntament de Barcelona renova l’impuls cap a la simplificació normativa i administrativa per millorar els serveis públics, l’atenció ciutadana, i dotar de major agilitat i seguretat jurídica la creació i expansió d’activitats econòmiques a la ciutat. Aquest dimarts ha tingut lloc la primera sessió de constitució de la nova Comissió no permanent d’estudi, tal com va aprovar el Plenari del Consell Municipal el passat mes d’octubre a proposta del grup municipal del PP. En aquesta sessió celebrada avui, el Govern municipal ha presentat la situació en què es troba l’Ajuntament, en què els darrers anys s’han fet passos en aquesta direcció, amb l’objectiu d’assolir una administració més àgil i sistemàtica.

A la Comissió, que es reunirà en diverses ocasions durant els pròxims mesos, hi participaran persones expertes de l’administració, tant la municipal com d’altres, proposats pel Govern i els grups municipals. Tot aquest procés servirà per elaborar l’informe de conclusions, que es presentarà en la darrera sessió de la Comissió, un informe que incorporarà també els compromisos i el calendari d’execució i que se sotmetrà a l’aprovació dels grups.

 

Més seguretat jurídica, transparència i claredat

La simplificació administrativa i la revisió normativa persegueixen millorar la seguretat jurídica, l’accés, la transparència i la claredat, així com la reducció de tràmits per, en definitiva, garantir els drets socials i econòmics de la ciutadania. Com a exemple de la necessitat d’aquesta revisió, destaca el fet que entre el 10 i el 15% de les normes i disposicions creades per l’Ajuntament de Barcelona des dels anys 50 del segle XX estan obsoletes, és a dir, que són ineficaces i no estan en vigor però que no s’han derogat formalment.

 

 

La derogació d’aquestes normes obsoletes s’acompanyarà, també, per la simplificació de l’ordenament jurídic a través de l’actualització o unificació de normes, per tal de reduir la densitat normativa. La revisió normativa ha de servir per facilitar-ne el coneixement, l’accés al qual està disponible al web municipal “Norma. Portal Jurídic de Barcelona”, on es publiquen les versions consolidades de tota la normativa municipal.

 

Tràmits accessibles i serveis usables i clars

D’altra banda, la simplificació administrativa suposa també la millora en l’accés i la claredat de la informació a l’hora de realitzar els diferents tràmits municipals que hagi de fer qualsevol persona o entitat. L’estratègia de l’Ajuntament de Barcelona passa perquè els serveis d’atenció ciutadana siguin fàcilment accessibles i usables, clars i amables, i han d’adaptar-se permanentment per resoldre i satisfer les necessitats de les persones ateses.

En ple context de transformació digital, els darrers anys l’Ajuntament ha estat capaç de multiplicar l’atenció feta a través de l’Oficina Virtual de Tràmits, en relació amb les atencions realitzades pels canals tradicionals com són el 010 i les Oficines d’Atenció Ciutadana. Si el 2016 els tràmits telemàtics suposaven el 32%, el 2023 van ser el 53%. En aquesta línia, s’ha iniciat un pla de millores de l’OVT, tant pel que fa a la usabilitat com a la comunicació; s’ha optimitzat la navegació per a dispositius mòbils, especialment pel que fa als tràmits de pagament de multes i tributs; i també s’ha incorporat un xat de suport realitzat per agents del 010 experts en tramitació.

Pel que fa l’atenció presencial, tots els tràmits ciutadans es poden gestionar a través d’una Oficina d’Atenció Ciutadana, que atenen totes les persones que s’hi adrecen, encara que no disposin de cita prèvia, que és l’opció recomanada. En cas que no sigui una situació d’urgència i no és possible realitzar l’atenció no programada, es pot obtenir en aquell moment una cita per una data propera. Quant a l’atenció telefònica, el telèfon 010 és gratuït des del 2017, amb un horari d’atenció ampli entre les 7.00 i les 23.00 hores. Actualment s’està potenciant el servei per donar suport a la tramitació en línia i fer-la més fàcil i accessible.

 

Suport a la iniciativa ciutadana i econòmica

En la mateixa línia de facilitar la iniciativa ciutadana a través de la simplificació administrativa i la claredat normativa, els darrers anys Barcelona ha ampliat la convocatòria general de subvencions, que del 2012 al 2024 ha passat dels 11,2 milions d’euros als 22,5 milions. L’Ajuntament és l’única de les tres grans administracions catalanes que paga el 100% de les subvencions atorgades abans de la justificació. Actualment s’està revisant el circuit de tramitació perquè aquest pagament es faci com més aviat millor, poques setmanes després de la resolució.

Quant a la iniciativa empresarial, l’Ajuntament de Barcelona posa a disposició l’Oficina d’Atenció d’Empreses (OAE) per oferir suport en l’alta de l’activitat, i també té un paper central en l’activació d’una empresa per realitzar una activitat concreta en un espai físic concret. El 2021 es va posar en marxa el Pla Barcelona Fàcil amb un horitzó de 5 anys, i que ha implicat mesures com l’eliminació de taxes urbanístiques en l’inici d’una activitat de baix impacte, l’actualització de les webs de Barcelona Activa i noves funcionalitats de l’OVT, la millora de la cartera de serveis de l’OAE, la posada en marxa del Barcelona Welcome Desk.

A més, l’Ajuntament ha posat en marxa recentment un nou sistema per atendre tots els tràmits d’inici d’activitat econòmica de manera digital. La simplificació a l’hora de gestionar els comunicats d’inici d’activitat busca generar més confiança, seguretat i agilitat i permet conèixer de forma immediata l’admissibilitat de qualsevol mena d’activitat econòmica en una adreça concreta i genera un full de ruta per iniciar-ne la tramitació. Aquest pas facilita que l’ecosistema emprenedor i empresari pugui disposar de manera integrada de tota la informació que demana la normativa respecte a l’obertura de nous locals, comerços i centres de treball a la ciutat, a més de la informació urbanística de pla d’usos i canvis de titularitat, entre d’altres.





Paraules clau

simplificació normativa i administrativa/