El mes de juliol es farà el canvi de mobilitat a l’entorn de l’estació de Sants : Servei de Premsa

El mes de juliol es farà el canvi de mobilitat a l’entorn de l’estació de Sants

12/06/2024



Temps estimat de lectura: 5 minuts

 

L’Ajuntament de Barcelona encara la recta final dels treballs per adaptar la mobilitat de l’entorn de l’estació de Sants amb la previsió de tenir el gruix de les obres finalitzades el proper mes de juliol i efectuar el canvi en la circulació. D’aquesta manera, es farà el trasllat del gran part del trànsit motoritzat de la banda muntanya a la banda mar de l’estació.

Les obres, executades per BIMSA, es van iniciar el passat mes de setembre i van suposar el tret de sortida del procés de remodelació de tota l’estació de Sants. La modificació de la mobilitat que properament s’efectuarà és necessària perquè ADIF pugui executar la primera fase de les obres de l’estació, que inclourà l’ampliació del vestíbul del costat de la plaça dels Països Catalans i la restitució de la plaça. Amb posterioritat a aquestes actuacions, s’abordarà la segona fase de creixement de l’estació que abordarà el trasllat de l’estació d’autobusos i la remodelació dels entorns i de la plaça de Joan Peiró.

 

Canvis a la mobilitat

Les obres impulsades pel Govern municipal han consistit en l’adaptació d’una part del vial de vianants del costat mar de l’estació, des del carrer del Vallespir fins al carrer Tarragona, per convertir-lo en un vial de trànsit rodat de doble sentit de circulació, amb un carril+bus per sentit.

En el tram del passeig de Sant Antoni, situat entre la plaça de Joan Peiró i Comtes de Bell-Lloc s’ha demolit la vorera actual i s’han fet obres per construir un nou tram de vial que connecta amb l’espai ocupat per l’actual vial de vianants de la banda mar de l’estació. A la part situada entre Comtes de Bell-Lloc i el carrer Tarragona, s’estan fent principalment tasques per adequar l’espai actual com a vial de circulació. I a dia d’avui s’estan realitzant diverses intervencions a la zona de confluència dels carrer Numància, Tarragona, avinguda Roma i Provença per rectificar l’actual traçat de circulació i redirigir la mobilitat cap a la seva nova configuració.

La previsió és acabar les tasques per a poder efectuar el canvi en els fluxos de circulació que passaran a concentrar-se a la banda mar al mes de juliol.

 

Esquema de circulació actual

 

Esquema de circulació a partir del mes de juliol

 

D’aquesta manera, un cop s’efectuï el canvi,  tot el trànsit procedent dels carrer de Numància, avinguda de Josep Tarradellas i avinguda de Roma en sentit Llobregat quedarà redirigit cap al nou vial mar que s’ha habilitat, concentrant tota la mobilitat rodada d’aquest àmbit. El trànsit procedent del passeig de Sant Antoni i el carrer Vallespir, en sentit Besòs, també utilitzarà aquesta nova calçada. La circulació discorrerà en ambdós sentits, en una secció que quedarà configurada amb un carril de circulació i un carril bus per banda. Els vehicles procedents del carrer de Numància i de l’avinguda de Josep Tarradellas que agafin el carrer de Viriat en sentit Llobregat estaran obligats a girar cap al carrer de Dolors Batlle i Sunyer.

En aquesta primera fase hi haurà un determinat percentatge de vehicles que podran pujar per l’actual vial de la plaça dels Països Catalans per encotxar o desencotxar davant de l’estació (o accedir a l’aparcament situat a la teulada)  i continuar després pel vial de la banda muntanya en sentit Llobregat. Aquesta situació és provisional els propers mesos, atès que a mesura que avancin els futurs treballs d’ADIF i s’executi la nova zona d’encotxament i desencotxament a la façana banda mar de l’estació, està previst eliminar el trànsit rodat del vial ubicat entre l’estació i la plaça dels Països Catalans i, en conseqüència, s’eliminarà la circulació de vehicle privat del vial de la banda muntanya de l’estació. Serà en aquest moment quan desapareixerà per complet tota la circulació de vehicle privat del vial de la banda muntanya en sentit Llobregat, a excepció dels autobusos que donin servei a l’estació de Sants.

Els canvis en la mobilitat també afectaran els recorreguts i les parades de diverses línies d’autobús. Les terminals de les línies 27 i 78 passaran de la Plaça dels Països Catalans a la Plaça Joan Peiró, on la línia V5 conservarà la seva parada actual, la línia H10 disposaran de parada a ambdós sentits del nou vial de la banda mar i la línia 115 disposarà de parada en el sentit Besòs del nou vial de la banda mar. Les parades de la línia 109 s’ajustaran per seguir mantenint una bona connectivitat amb l’estació de Sants.

Properes obres municipals

Simultàniament, l’Ajuntament de Barcelona està redactant el projecte dels àmbits 4 (estació d’autobusos) i 5 (carrer de Viriat) amb l’objectiu de tramitar-lo i licitar les obres per a poder executar-les en paral·lel al desenvolupament dels treballs d’ADIF. L’espai recuperat en aquesta zona es destinarà a l’ús de vianants i bicicletes.

 

Remodelació de l’estació i restitució de la Plaça dels Països Catalans

Els treballs duts a terme per l’Ajuntament de Barcelona deixen ADIF en disposició de començar les obres d’ampliació del vestíbul i l’obertura dels nous accessos a les dues façanes (mar i muntanya),  com a primeres passes de la transformació global d’aquest entorn.

La transformació total d’aquesta infraestructura de transport prevista per ADIF, busca convertir l’edifici en una estació sostenible, lluminosa i integrada al barri, a la qual s’hi podrà accedir per totes les façanes i travessar-la en qualsevol direcció. Als voltants de la nova estació, els vianants tindran un 85% més d’espai, incloent-hi la plaça dels Països Catalans, que es renovarà i passarà a estar envoltada de verd.

 

 





Paraules clau

sants estació/