Josep Maria Pou, Premi a la Trajectòria a la sisena edició de La GRAN Pantalla! : Servei de Premsa

Josep Maria Pou, Premi a la Trajectòria a la sisena edició de La GRAN Pantalla!

13/06/2024



Temps estimat de lectura: 8 minuts

La GRAN Pantalla!, el Festival Internacional de Cinema de les Persones Grans de Barcelona, celebra enguany la sisena edició amb l’objectiu de desmuntar els estereotips que existeixen sobre les persones grans i promoure l’envelliment actiu, a través de la reflexió i el debat que inspira el setè art.

Així, del 2 al 7 de juliol, les sales dels barcelonins Cinemes Girona (carrer Girona, 175) i Zumzeig (carrer Béjar, 53) acolliran, amb entrada gratuïta (amb reserva prèvia), la seva programació: 27 títols, 9 llargmetratges i 18 curtmetratges, i tot un seguit de diàlegs amb els equips d’aquestes produccions o al voltant de la seva temàtica.

Des d’una imatge i programació que conviden al ball i a l’alegria,  Alfredo Cohen, director de La GRAN pantalla!, té clar que l’edició d’enguany serà novament “un espai concret contra la solitud no desitjada, la bretxa digital i l’avorriment, així com una oportunitat per reconèixer la diversitat de les persones grans i, amb elles, conversar sobre tots els temes”. A la GRAN Pantalla! es projectaran pel·lícules sobre el dret a morir dignament, el procés de dol, les cures pal·liatives i la malaltia d’Alzheimer.

“Aquest festival és una experiència enriquidora per a tothom, una plataforma per a la diversitat i la inclusió. Cada pel·lícula, cada mirada projectada en aquestes pantalles, representa aquelles experiències i històries de persones grans de diferents països i cultures”, defensa en la mateixa línia el regidor d’Educació i Persones Grans, Lluís Rabell.

El Festival Internacional de Cinema de les Persones Grans de Barcelona és un projecte de l’entitat elParlante en col·laboració amb la  regidoria d’Educació i Persones Grans de l’Ajuntament de Barcelona i amb el suport de l’Institut Català de les Empreses Culturals (ICEC) i la Fundació La Caixa. I la col·laboració de l’associació Amics de la Gent Gran. En l’edició de 2023, durant la qual es van fer un total de 27 projeccions entre llargmetratges i curtmetratges, hi van assistir al voltant de 3.500 persones.

La programació convida al ball

La GRAN Pantalla! 2024 comença amb un ball inaugural, el que protagonitzen Carlos i Margarita a Empieza el baile, de Marina Seresesky. La parella de tango més famosa i reconeguda de la seva època es retroba anys després en un divertit viatge per buscar respostes a la seva vida. Amb tocs de comèdia negra, guardonada al Festival de Málaga, està protagonitzada per Darío Grandinetti, Mercedes Morán i Jorge Marralde.

Basada en una novel·la homònima, Y llovieron pájaros, de Louise Archambault, va competir al Festival de San Sebastià. La pel·lícula ens explica la història d’amistat de tres homes grans que es retiren del món per viure als boscos del Canadà. Narrada amb gran sensibilitat, sota l’aparença d’una història d’amor crepuscular, tracta temes com la fugida voluntària, la solitud compartida i la defensa del medi natural.

La complexa relació materno filial és la protagonista de Los pequeños amores. Amb la seva posada en escena minimalista i la mirada naturalista i senzilla, fan de la nova pel·lícula de Celia Rico tota una reflexió sobre les cures, la gestió de les expectatives i els cossos en la maduresa, que compta amb Adriana Ozores i María Vázquez com a protagonistes.

Una comèdia entranyable amb un Dany Boon, actor habitual dels èxits de taquilla de comèdia francesos, en un registre molt més moderat. A Un paseo con madeleine, de Christian Carrion, interpreta a un taxista que acompanya una dona en el trajecte de casa seva per anar a viure en una residència. Un viatge tot ple de revelacions.

Cinquanta anys de carrera com a actriu en teatre, cinema i televisió, avalen Carme Elias, protagonista de Mentre siguis tu, guanyadora dels premis Goya i Gaudí al Millor Documental. Claudia Pinto, que havia dirigit l’actriu en les seves dues primeres pel·lícules, decideix acompanyar-la amb la càmera un cop és diagnosticada d’Alzheimer.

La relació entre Enric Benito i Fernando Sureda, separats per un oceà, es construeix a partir de xerrades virtuals durant la pandèmia. Benito va acompanyar Sureda, i també al seu entorn, en el seu últim camí. Hay una puerta ahí, de Facundo i Juan Ponce de León, va passar pels festivals de Màlaga i Sant Sebastià i va obrir a Uruguai el debat sobre l’eutanàsia.

Dirigida amb gran sensibilitat i respecte per Patricia Ortega, Mamacruz explora la redempció, l’autodescobriment i l’alliberament d’una dona gran (Kiti Mánver) en una societat que sovint invisibilitza les persones de la seva edat. I convida l’espectador a reflexionar sobre la vida, l’amor i el plaer sense importar l’edat.

Programada al Festival de Sundance, Calendar girls, de Maria Loohufvud i Love Martinsen, és una pel·lícula inspiradora que segueix un grup de dansa amateur del sud de Florida que actua en tota mena de desfilades i esdeveniments amb la finalitat de recaptar fons per a diverses organitzacions benèfiques.

Guanyadora de l’Oscar al Millor Llargmetratge Internacional i el Goya a la Millor Pel·lícula Iberoamericana, entre d’altres premis, Maite Alberdi a La memoria infinita no només explica una història d’amor indestructible, sinó que també ens desafia a reflexionar sobre l’inevitable pas del temps. La gran història d’amor entre Augusto Góngora (periodista xilè que va combatre la dictadura d’Augusto Pinochet) i Paulina és la protagonista d’aquest documental.

I aquesta edició comença i es tanca amb un ball. La pel·lícula de cloenda serà Nuestro último baile, de Delphine Lehericey. Una divertida comèdia, tendra i lleugera, que qüestiona la manera paternalista amb què la societat tracta les seves persones grans i que va obtenir el Premi del públic en el Festival de Locarno. I on Germain s’obstina a complir l’acord que va fer amb la seva dona: acabar el que estigués fent l’altre en cas de morir. El problema és que ella participava en un espectacle de dansa contemporània a les ordres de la coreògrafa madrilenya La Ribot.

Curtmetratges a competició i participatius

La secció oficial de curtmetratges mostrarà aquest any quinze curts nacionals, que optaran als premis el Millor Curtmetratge La Gran Pantalla!, el Premi Especial del Jurat i el Premi del Públic. Es programaran en tres blocs, el primer amb els treballs d’Alicia Albares, Nani Matos, Jesús Minchón, Marta Aguilella, Arnau Belloc, Alexandra Croitoriu i Anita Pico. El segon amb els curtmetratges de José Luis Rosas, Guillermo Fernandez, José Antonio Gutiérrez Bustos, Anabel Diez, Luis Centurión i Anna Adrià.  I un últim bloc amb els dirigits per Miguel Pertejo, Clara Santaolaya, Susi Castelo, María Monreal i Carlos R. Haro.

A més dels curtmetratges a competició, a l’edició d’enguany també es presentaran tres curtmetratges participatius.

El guió de Grans sorgeix de diverses trobades amb persones grans, que han volgut compartir les seves vivències i expectatives sobre la sexualitat. Segona part del projecte que va començar amb el curtmetratge A la bretxa, que el Consell Assessor de la Gent Gran de Barcelona va encarregar a  l’Associació Cultural elParlante i Camille Zonca,

Un poema va servir de detonant per a Conte de les dones velles (elParlante i l’Escola de Salut de Navas), peça de creació col·lectiva on es recullen experiències, exercicis, diàlegs i emocions que van sorgir a partir de reflexionar sobre la vellesa.

La poesia també és l’excusa argumental del tercer curtmetratge participatiu: El gasoliner recitador (alumnes aula acollida Institut Verdaguer, PDA Films i elParlante), on descobrirem una peculiar benzinera.

Premi a la trajectòria a Josep Maria Pou

Josep Maria Pou és una de les figures més destacades del teatre, la televisió i el cinema espanyol, serà reconegut amb el Premi a la Trajectòria del Festival La GRAN Pantalla!.

Nascut el 22 de març de 1944 a Mollet del Vallès, Pou s’ha consolidat com un referent del nostre panorama cultural al llarg de la seva extensa i prolífica carrera. Conegut per la seva versatilitat i profunditat en la interpretació d’una àmplia gamma de personatges.

A la televisió, Pou serà sempre recordat pel seu paper del propietari del bar a la popular sèrie de TV3 Estació d’enllaç (1994-1999). Al teatre, un dels seus personatges més recents ha estat el d’un home que està començant a perdre la memòria, a l’obra El pare, escrita per Florian Zeller i dirigida per Josep Maria Mestres.

La seva presència magnètica i la seva habilitat per a donar vida a personatges complexos i memorables han estat clau des de que va començar al cinema en la dècada dels 70. Destacant papers memorables a les ordres de Ventura Pons, Francesc Betriu, Gonzalo Suárez, José Luis Garci, Carlos Saura, Alejandro Amenábar, Pablo Berger, Rodrigo Sorogoyen, entre d’altres,  i també a les últimes pel·lícules de Víctor Erice i Rodrigo Cortés.

Al llarg de la seva carrera, Josep Maria Pou ha rebut nombrosos premis i distincions, com la Creu sant Jordi de la Generalitat de Catalunya i el Gaudí d’Honor de l’Acadèmia del Cinema Català, entre molts altres, consolidant la seva reputació com un dels actors més respectats i admirats d’Espanya.

En reconeixement a la seva impressionant trajectòria i el seu impacte al cinema, és un honor atorgar aquest premi honorífic a Josep Maria Pou.

Montserrat Carulla, Carme Elias, Carme Sansa i Teresa Gimpera han estat reconegudes a les edicions anteriors amb aquest premi.

 

Activitats paral·leles i col·laboracions 

La GRAN pantalla és molt més que una mostra de llargmetratges protagonitzats per persones grans. A més dels debats que complementen les projeccions, el festival també fa de paraigua d’activitats que permeten posar en relació les persones que formen part de la indústria cinematogràfica.

Taula rodona: cures, cinema i avorriment és el títol de la taula rodona que se celebrarà al Zumzeig Cinema i que comptarà amb la presència de Celia Rico (guionista i directora de cinema), Mireia Iniesta (experta en cinema i gènere) i Josefa Ros (investigadora europea Marie Curie en Estudios del Aburrimiento). Es conversarà sobre com el cinema actual retrata els vincles familiars i les cures, i també sobre la importància d’entendre el risc de l’avorriment entre les persones grans.

Claudia Pinto, directora del documental Mentres siguis tu, oferirà una Masterclass sota el títol Documentar la vulnerabilitat, on parlarà del procés creatiu de la seva pel·lícula  on acompanya a Carme Elias després de ser diagnosticada d’Alzheimer.

A més, en aquesta sisena edició, convidem a un Networking totes les persones professionals que, al llarg dels anys, han sigut part de La GRAN pantalla!, i també aquelles persones amb projectes cinematogràfics que volen establir contactes o simplement conversar sobre GRANS històries.

Aquest any, com a sessió prèvia del festival, La GRAN Pantalla! presenta La escopeta nacional (1978), de Luis García Berlanga, dins les sessions dels Dijous Imprescindibles als cinemes Verdi presentades per el periodista cinematogràfic Eduardo de Vicente.

La GRAN Pantalla! col·labora amb El Meu Primer Festival per oferir una sessió familiar: Cartoon Clàssics. Es tracta d’un espai de reunió i entreteniment per a tota la família gaudint de curtmetratges clàssics de l’animació.

 





Paraules clau

Josep Maria Pou/