A punt l’inici de les obres per cobrir la ronda de Dalt entre l’IES Vall d’Hebron i l’avinguda de Vallcarca : Servei de Premsa

A punt l’inici de les obres per cobrir la ronda de Dalt entre l’IES Vall d’Hebron i l’avinguda de Vallcarca

25/06/2024



Temps estimat de lectura: 5 minuts

 

Pas endavant en la cobertura de la ronda de Dalt. L’Ajuntament de Barcelona iniciarà aquesta setmana les obres de l’estructura de la cobertura de la ronda entre l’avinguda Vallcarca i l’IES Vall d’Hebron, corresponents a la segona fase de la cobertura de la ronda al seu pas pel districte d’Horta-Guinardó. És la que va a continuació de la primera, d’uns 200 metres i ja executada entre el Mercat de la Vall d’Hebron i l’Institut Vall d’Hebron, i permetrà cobrir 340 metres més de ronda en què es podrà generar nova superfície per a ús ciutadà i verd que beneficiaran els veïns de Sant Genís dels Agudells i la Teixonera. Per tant, amb les dues fases se sumarà fins a 540 metres de cobertura

La primera tinenta d’alcaldia, Laia Bonet, afirma que “el Govern municipal tira endavant una de les actuacions prioritàries en matèria urbanística i de gran importància per al desenvolupament dels barris de la zona i del conjunt de la ciutat”. “A més, s’atén a una demanda ciutadana llargament reivindicada i es dona compliment al gran pacte de ciutat amb entitats veïnals i grups polítics posat en marxa el setembre passat per transformar la ronda de Dalt i aconseguir que relligui els barris i l’entorn que l’envolta”, afegeix.

 

 

Concretament, amb aquestes obres d’estructura es construirà el mur central de recolzament de l’estructura de cobertura, la pròpia cobertura i els passos de serveis a la cobertura, així com la resta d’elements necessaris per a habilitar l’estructura com a túnel: sis sortides d’emergència i una sala tècnica integrada en una de les sortides.

L’estructura de cobertura tindrà forma de T i es compondrà d’un mur central de formigó armat i una coberta formada per prelloses recolzades en la coronació del mur central i sobre l’extrem del voladís. Pel que fa a les sortides d’emergència, se n’habilitaran tres al costat mar i tres al costat muntanya, i al llarg de la cobertura s’inclouen sis passos de serveis.

A dia d’avui, ja s’han dut a terme uns treballs previs per preparar l’inici d’obres. I per poder executar-les, la nit de demà dimecres a dijous es tallarà el carril esquerre de circulació en sentit Besòs i la nit següent, de dijous a divendres, es farà el mateix amb el carril esquerre en sentit Llobregat, en un tram d’uns 650 metres que va de carrer de la Granja Vella fins al carrer d’Anna Piferrer, entre la sortida 5 i les 6. Les afectacions es mantindran fins el 5 de setembre, dia en què es començaran a fer la reimplantació dels carrils. Fins llavors hi haurà habilitats dos carrils per cada sentit.

Planta de la cobertura.
 

Secció de la cobertura.
 

 

Està previst que el conjunt de les obres de cobertura –estructura més instal·lacions– acabin el maig de 2027. Les obres d’estructura tindran una inversió d’uns 18 milions d’euros i això caldrà sumar-li el cost de les instal·lacions i acabats del túnel, que s’estan definint en un projecte propi i que tindran una inversió d’uns 13 milions d’euros.

Un cop estigui finalitzada la cobertura, caldrà tirar endavant les obres d’urbanització del nou espai que s’haurà generat. La definició i les característiques de la zona de passeig i activitats seran objecte d’un projecte posterior que es concretarà en el marc del pacte per la ronda de Dalt i que s’executarà a partir de 2027, una vegada finalitzades les obres de cobertura. S’estima que el cost total de totes les obres de cobertura i urbanització del tram serà d’uns 41 milions d’euros, dels quals uns 31 seran en aquest mandat.

 

Un gran pacte de ciutat per la cobertura de la ronda de Dalt

El desenvolupament d’aquest tram de cobertura de la ronda, així com la concreció de la urbanització del nou espai urbà que es generarà, s’abordarà en el marc de la Comissió del Pacte per a la transformació de la ronda de Dalt i el seu entorn. Es va constituir l’abril passat, i és l’òrgan on estudiar i avaluar les opcions de futur per al cobriment de la ronda amb el màxim diàleg i complicitat entre les entitats veïnals i socials, institucions i els grups municipals que en formen part i la participació dels millors professionals de tots els sectors implicats per comptar amb la màxima informació tècnica, rigorosa i contrastada.

Fa ja més de 30 anys des que es van construir les rondes, i des de llavors la ciutat ha anat evolucionant amb la creació de nous barris i noves centralitats. Les rondes enllacen i connecten, però també separen barris i generen soroll i contaminació. Per això, la ronda de Dalt es va cobrir al seu pas per barris com Canyelles, el Bon Pastor i Baró de Viver, i ara cal continuar el cobriment pels barris nord d’Horta-Guinardó: Montbau, Vall d’Hebron, Sant Genís i la Teixonera. La comissió, doncs, debatrà i concretarà les actuacions urbanístiques i les mesures a fer, tenint en compte criteris de transició ecològica, urbanístics, econòmics i socials.

A més de la segona fase entre IES Vall d’Hebron i l’avinguda de Vallcarca, també es treballaran en el marc de la comissió les fases següents, que suposaran una nova superfície guanyada per a equipaments i més espai verd.





Paraules clau

Ronda de Dalt/