Augmenten les assignacions de plaça escolar en una de les tres primeres opcions tant a i3 com a primer d’ESO : Servei de Premsa

Augmenten les assignacions de plaça escolar en una de les tres primeres opcions tant a i3 com a primer d’ESO

28/06/2024



Temps estimat de lectura: 3 minuts

A 9 de cada 10 famílies que sol·licitaven plaça a i3 se’ls ha assignat la primera opció dema- nada. El curs passat, el percentatge era del 88,74%. A primer d’ESO, les primeres opcions acumulen el 83,82%, mentre que l’any passat es va arribar al 79,81%. Aquesta millora per- sisteix si s’observa el global dels tres primers centres triats: acumulen el 96% de les assig- nacions a i3 (un punt més que l’any anterior) i el 91 % a primer d’ESO (2,5 punts més que el curs passat). El total de sol·licituds presentades arriba enguany a les 24.078, just mil més que el curs passat.

Pel que fa a les assignacions de les famílies d’alumnat amb necessitats educatives específi- ques (NEE), també s’ha millorat. Un 87 % de les famílies amb infants amb NEE tipus A que han fet la preinscripció per a i3, han obtingut plaça en una de les seves tres primeres opci- ons, 12 punts més que l’any anterior. En primera opció han estat assignades el 78,49 % de les sol·licituds, mentre que l’any passat aquesta dada arribava al 59,3 %. Per a primer d’ESO, les tres primeres opcions representen el 81 % de les peticions, 2 punts més respecte el curs 2023-24.

Les dades de les assignacions de l’alumnat amb necessitats educatives específiques tipus B, és a dir, les derivades de situacions socioeconòmiques desafavorides, també han aug- mentat 2 punts el total de les tres primeres opcions respecte el curs passat i sumen el 93 % de les sol·licituds. A primer d’ESO, la diferència és de 3 punts més respecte l’any anterior, quan es va arribar al 84,4 %.

Els criteris que han guiat l’assignació de plaça per a l’alumnat amb NEE és el de garantir una distribució equilibrada d’aquest alumnat. En el cas de les NEE tipus A també es té en compte si els centres als quals s’assigna l’alumnat disposen dels suports que requereixen cada un dels casos per tal de donar la millor resposta educativa possible.

 

Menys segregació i més equivalència

Pla de xoc contra la segregació, per la igualtat i l’èxit educatiu a Barcelona ha permès dur a terme una distribució equilibrada de l’alumnat amb NEE tipus B i, per tant, avançar de ma- nera notable pel que fa a la segregació a la ciutat. Així, els centres amb un percentatge d’alumnat amb NEE B similar al de la seva zona educativa –els que es consideren equili- brats- arriba al 87 %, mentre que els centres que superen aquest percentatge han caigut al 9%, i els que en tenen menys del que els pertocaria són només el 3,5 %.

Tot plegat representa un avenç en l’equivalència entre els centres educatius de la ciutat. Avenç que s’ha detectat també en la pròpia tria de les famílies, ja que 10 dels 11 instituts amb menys demanda el curs passat augmenten enguany el nombre de sol·licituds en primera opció i cinc ho fan molt significativament, amb una diferència de més de 15 petici- ons.

Pel que fa a Zona Nord, les dades d’aquesta preinscripció també mostren que la transformació de les quatre escoles en instituts escola (l’Institut Escola Mestre Morera, l’Institut Escola Ferrer i Guàrdia, l’Institut Escola Elisenda de Montcada i l’Institut Escola Ciutat Comtal) ha afavorit l’arrelament de les famílies al territori. S’ha passat d’una mitjana, en els darrers sis cursos, del 56 % de les famílies que triaven cursar la secundària a la seva zona a un 85 % en aquests quatre centres en aquesta preinscripció.

 





Paraules clau

eso/