Barcelona reforça la inspecció a tota la ciutat amb un nou pla integral i la nova figura de les multiinspeccions transversals : Servei de Premsa

Barcelona reforça la inspecció a tota la ciutat amb un nou pla integral i la nova figura de les multiinspeccions transversals

14/08/2024



Temps estimat de lectura: 7 minuts

Barcelona ha aprovat el Pla d’Inspecció Integral 2024-27, un nou model d’inspecció a la ciutat, emmarcat dins de la filosofia del Pla Endreça, com a protocol per prioritzar, impulsar i organitzar la inspecció municipal d’una manera integral i proactiva per garantir la màxima eficàcia i eficiència de l’actuació inspectora i de control de l’activitat i l’espai públic a la ciutat.

Aquest matí el tinent d’alcaldia Albert Batlle ha presentat el Pla d’inspecció Integral 2024-2027, un nou model d’inspecció a la ciutat emmarcat dins de la filosofia del Pla Endreça. Batlle ha explicat que aquest protocol prioritza, impulsa i organitza la inspecció municipal “de forma proactiva i integral per garantir la màxima eficàcia i eficiència de l’actuació inspectora i de control de l’activitat i l’espai públic a la ciutat “. Batlle també ha volgut destacar que “amb aquest Pla es preten endreçar l’activitat econòmica que es desenvolupa a la ciutat per tal que es desenvolupi amb les màximes garanties i segons la normativa vigent”.

Amb el PII 2024-27 s’impulsa l’exercici proactiu, integral, transversal i multidisciplinari de la inspecció, de manera que anticipi la prevenció i correcció d’incompliments i molèsties, i per primer cop agrupa diferents aspectes com ara les obres, les activitats i la via pública, implicant diversos agents de la inspecció.

El Pla d’Inspecció Integral 2024-27 de l’Ajuntament de Barcelona identifica i estableix cinc grans tipus d’inspecció: reactiva, activa, proactiva, multiinspecció, i els plans territorials o sectorials.

Pel que fa a la inspecció reactiva, s’actua a instàncies d’una queixa o denúncia ciutadana, quan l’incompliment normatiu ja està fet, i per tant és amb finalitat correctiva.

En la inspecció activa, per contra, s’actua per comprovar el compliment de la normativa aplicable en un determinat sector. És planificada i es fonamenta en la normativa sectorial corresponent i obliga l’Administració al control posterior sobretot de les activitats i les obres que s’inicien sense una autorització prèvia, com el cas de les comunicacions i declaracions responsables, i/o activitats sotmeses a llicència.

Pel que fa a la inspecció proactiva, el pla incorpora com a novetat un llistat de matèries on el control serà proactiu: allotjament turístic; control de substàncies que poden generar dependència; activitats de concurrència pública; terrasses; limitadors de soroll; condicions sanitàries d’activitats; residus; records; paisatge urbà – façanes comercials; parcs i platges; mobilitat compartida; grans esdeveniments amb afectació a tota la ciutat, si escau; gestió de plans i actuacions d’emergència, si escau; i en general totes aquelles altres que en algun moment es consideri prioritari incorporar.

Aquesta tipologia d’inspecció té el seu origen en la voluntat de l’Administració d’avançar-se al fet denunciat i prevenir, amb caràcter general, l’incompliment de la normativa i reduir les eventuals molèsties. Es tracta d’incidir més extensament en la finalitat preventiva de la inspecció, és a dir, prevenir mitjançant la inspecció en aquells àmbits que més preocupen la ciutadania i fer-ho d’una manera més general i àmplia i d’acord amb l’acció de Govern.

La inspecció proactiva és aquella que ve determinada per un interès de ciutat, en tractar-se de temàtiques que s’han considerat prioritàries per part del Govern municipal a fi de garantir la seguretat, la convivència i prevenir la comissió d’infraccions i l’incompliment de la legalitat, i que aquesta no posi en perill el manteniment de la bona coexistència.

 

 

 

La nova figura de la multiinspecció, per actuar des de tots els àmbits i administracions

El nou pla d’inspecció al Consistori té també un marcat component multidisciplinari, perquè a més dels diferents àmbits materials, integra diverses disciplines, diferents òrgans de l’Ajuntament i diferents administracions sobre un mateix objecte d’inspecció.

En aquest sentit, es crea la figura de la multiinspecció, que consisteix en la inspecció intensiva, proactiva i exemplaritzant en col·laboració interadministrativa i amb el treball d’equips multidisciplinars. Poden actuar tant de dia com de nit, i poden estar formats per personal de la Direcció de Serveis d’Inspecció, els districtes, la Guàrdia Urbana de Barcelona, el Cos de Mossos d’Esquadra, la Policia Nacional, els tècnics de l’Agència de Salut Pública de Barcelona, els inspectors de Treball, l’Institut Municipal d’Hisenda, personal del Servei de Prevenció i Extinció d’Incendis, Medi Ambient, etc.

En els darrers mesos, s’han realitzat 13 actuacions de multiinspecció, de les quals set al districte de Ciutat Vella, tres a l’Eixample, dos a Sant Martí i una a l’àmbit de platges, en el territori dels dos districtes amb platja de la ciutat, Ciutat Vella i Sant Martí.

 

 

 

284 establiments ‘multiinspeccionats’ i més de 1.300 infraccions detectades

En aquestes actuacions, els equips multidisciplinaris han inspeccionat 284 establiments, entre locals de concurrència pública, comerços alimentaris, comerços no alimentaris, establiments d’oci nocturn i guinguetes de platja. En total s’han detectat més de 1.300 infraccions repartides en diversos locals, que deriven en l’obertura d’expedients administratius per a la seva resolució en el termini que correspongui, o en cas contrari per a la sanció corresponent, que pot arribar a derivar en el tancament de l’activitat en els casos més greus per la no resolució de les incidències dins de termini.

En el decurs de les multiinspeccions també es van obrir 2 mesures cautelars de tancament, 1 d’elles per plagues i brutícia des de Salut Pública, i l’altra a un bar musical per emmagatzemar amb acumulació desorbitada tot tipus de material que generava risc per a les persones, i que van acabar amb la reobertura dels locals un cop esmenades.

També es van obrir 3 mesures cautelars més a diversos locals per retirades d’aliments caducats o substàncies per analitzar. A més, es van precintar 5 establiments per part de Salut Pública en trobar-se indicis de plagues o per no disposar de subministrament d’aigua corrent, que van romandre tancats fins la constatació de l’esmena de les deficiències detectades per part de l’Agència de Salut Pública.

En altres casos es va procedir a la retirada i precinte d’activitats com un forn o taules per sobre de la llicència en el cas de terrasses. I en el cas de les guinguetes de platja, s’han retirat tots els elements que es trobaven fora de l’espai de la concessió, així com l’excés de gandules i para-sols de la platja. També en l’àmbit de les multiinspeccions s’han precintat 5 allotjaments turístics sense llicència i s’ha comprovat el trencament del precinte de 5 més.

 

L’activitat inspectora, prioritat de l’Ajuntament en aquest mandat

Fruit d’aquest treball de priorització de la inspecció, en el darrer any, el Consistori ha intensificat les inspeccions, i va tancar el 2023 amb 184.253 inspeccions a tota la ciutat, que van derivar en l’obertura de 9.426 expedients d’ofici i 13.107 expedients per queixa o denúncia.

Aquestes dades aglutinen l’activitat inspectora de la Guàrdia Urbana i els Bombers de Barcelona, els districtes, la Direcció de Serveis d’Inspecció, l’Agència de Salut Pública de Barcelona, Serveis Urbans i l’Oficina Municipal d’Informació al Consumidor (OMIC).

 

 

 

Millora de l’espai públic a través del manteniment, la convivència i l’autoritat

Aquesta aposta per reforçar l’activitat inspectora respon a la voluntat del Govern municipal de millorar l’espai públic a través del manteniment, la convivència i l’autoritat, i s’emmarca en el Pla Endreça de l’Ajuntament de Barcelona, que planteja una intervenció integral i transversal, tot implicant diferents serveis de l’Ajuntament, com ara la Guàrdia Urbana, els servei de neteja, i els serveis d’inspecció, entre d’altres.

El Pla Endreça prioritza les accions d’autoritat per garantir el civisme a la ciutat i augmentar l’activitat sancionadora de les conductes incíviques. Així doncs, es fa necessària la intervenció en matèria de convivència i seguretat per garantir el necessari equilibri entre els usos privats i els usos comunitaris. I per fer-ho, es controla l’ús intensiu de l’espai públic, per evitar la seva degradació, detectar situacions de vulnerabilitat, intervenir en la mobilitat i inspeccionar els espais privats que impacten negativament en l’espai públic.

És en aquest marc que entra en acció el nou Pla Integral d’Inspecció 2024-27, que inclou també específicament com a prioritats la digitalització, la formació del personal i la millora dels processos administratius per dotar de més eficiència l’acció inspectora i els procediments en l’exercici de la disciplina municipal. En aquest sentit es treballarà per estendre i incorporar sistemes i eines com l’acta electrònica d’inspecció, la prospecció en alerta, la incorporació de nous negocis als sistemes d’informació i gestió corporatius o l’explotació de dades d’autoritat a nivell de ciutat, com a accions per assolir els objectius marcats en el PII.

A més, el Pla integral d’inspecció de l’Ajuntament de Barcelona preveu també que es puguin crear plans territorials o sectorials, que poden reforçar l’acció del pla de ciutat amb les especificitats del seu territori o intensificant determinades accions.





Paraules clau

Pla d’Inspecció Integral 2024-27/