La plaça Pablo Neruda, al barri de la Sagrada Família, estrena el nou mural “Vaixell dels Pobles Migrats” : Servei de Premsa

La plaça Pablo Neruda, al barri de la Sagrada Família, estrena el nou mural “Vaixell dels Pobles Migrats”

14/09/2024



Temps estimat de lectura: 4 minuts

L’Eixample, i en concret el barri de la Sagrada Família, ha celebrat aquest matí l’acte d’inauguració del mural “Vaixell dels Pobles Migrats”, a la plaça Pablo Neruda, amb el qual la ciutat homenatja el poeta xilè en el marc del 120é aniversari del seu naixement.

La proposta artística gira al voltant del Winnipeg i l’exili, amb el record al vaixell que Pablo Neruda i el govern xilè van posar a disposició, el 1939, per als republicans exiliats de la Guerra Civil Espanyola. Els autors de l’obra són Roc Blackblock, artista local, i el Mono González, artista xilè. Un treball conjunt dels dos artistes que reforça la idea del vincle Barcelona-Xile.

 

 

 

 

 

L’acte, festiu i de memòria, ha comptat, entre d’altres, amb la participació del regidor de l’Eixample, Jordi Valls; Javier Velasco, ambaixador de Xile, els dos artistes autors del mural, representants veïnals i nebots del poeta. Durant l’acte hi ha hagut una escenificació del vaixell Winnipeg, lectura de poemes de Pablo Neruda, un reconeixement als autors del mural dedicat a Pablo Neruda i actuacions musicals a càrrec de Paco Ibáñez i Marina Rosell.

El mural ocupa la paret mitgera de l’edifici d’habitatges al carrer Lepant, 221, a la plaça Pablo Neruda, una paret d’uns 480 m2, i significa l’espai de l’actual plaça com un lloc de memòria dedicat al poeta. La seva realització completa el projecte d’homenatge a la seva figura, que va ser impulsat anys enrere pel moviment associatiu del barri, coincidint amb la reurbanització i el canvi de nom de la plaça de la Hispanidad.

La imatge final de la cocreació és una composició figurativa realista que recorda l’imaginari visual de la fotografia antiga i que mostra el detall d’una maleta sostinguda per la nansa per les dues mans d’una figura aparentment femenina. En la superfície de la maleta s’hi representa el fragment d’un vaixell ple de camins i cases com al·legoria del ‘vaixell dels pobles migrants’. Així la maleta que representa l’exili es mostra, en paraules dels seus autors, “plena de records i dolor, però també d’esperança i futur”.

Es tracta d’una proposta d’actuació amb un alt valor simbòlic que, impulsada pel moviment associatiu del barri, ha aconseguit generar els consensos i la cooperació necessària entre els diferents agents implicats. Aquesta intervenció assoleix el propòsit de significació de l’espai de l’actual plaça reivindicat històricament pels veïns.

A més, destaca també que el procés de creació de la imatge compositiva final ha estat fruit de la col·laboració entre dos artistes que operen amb llenguatges i en contextos molt diferents i que han tingut la intel·ligència i la generositat necessàries per treballar a distància la conceptualització d’una composició simbòlica en què ambdós estils quedin integrats.

Per al Districte, es tracta d’un bon exemple de plantejament d’intervenció d’art urbà en la que existeix una coherència sòlida entre la proposta artística i la seva ubicació a l’espai públic. Hi ha un lligam ben tramat entre la imatge de la representació, l’espai físic on s’ubica i la voluntat de les persones que habiten i utilitzen aquell espai.

 

Una proposta d’art urbà llargament reivindicada per les entitats de la Sagrada Família

La proposta manté el plantejament original de significar l’espai de l’actual plaça com un lloc de memòria dedicat al poeta, que es va iniciar l’any 2017 amb una reurbanització i un canvi de nom de plaça de la Hispanidad a plaça Pablo Neruda, aprovat pel Districte a petició del veïnat.

Aquell replantejament de l’espai públic va deixar al descobert una mitgera de grans dimensions que provoca un fort impacte visual i que va ser proposada per les associacions i entitats veïnals com a suport per a la realització d’un mural artístic que, homenatjant Neruda, pogués també simbolitzar la vinculació del poeta (i Xile) amb Barcelona.

Es va acordar que un dels episodis més destacats d’aquesta història comuna era el de l’exili dels refugiats republicans que van poder viatjar l’any 39 des de França a Xile amb el Winnipeg, un antic vaixell francès llogat gràcies a la intervenció de Pablo Neruda, aleshores cònsol especial per a la immigració espanyola.

Aquesta idea de l’experiència de l’exili dels refugiats republicans va ser materialitzada en un primer projecte per l’artista local Roc Blackbloc, conegut per fer un treball significatiu al voltant de la recuperació i divulgació de la memòria i que a més, havia realitzat els murals narratius de l’exposició Els viatgers del Winnipeg, l’any 2019. Més endavant, amb l’oportunitat de participació del muralista xilè Mono González en el projecte, es va optar per la realització d’un treball conjunt entre els  dos artistes que reforça la idea del vincle Barcelona-Xile.

La imatge final de la cocreació és una composició figurativa realista que recorda l’imaginari visual de la fotografia antiga i que mostra el detall d’una maleta sostinguda per la nansa per les dues mans d’una figura aparentment femenina. En la superfície de la maleta s’hi representa el fragment d’un vaixell ple de camins i cases com al·legoria del ‘vaixell dels pobles migrants’. La paleta de colors és harmònica amb predomini dels ocres a excepció d’alguns motius de la superfície de la maleta que, si bé són blaus, vermells i verds, estan molt poc saturats.





Paraules clau

Pablo Neruda/ sagrada família/