Barcelona renova el carrer de Badajoz i construeix un nou eix ciclista mar-muntanya : Servei de Premsa

Barcelona renova el carrer de Badajoz i construeix un nou eix ciclista mar-muntanya

04/10/2024



Temps estimat de lectura: 7 minuts

 

La nova urbanització del carrer de Badajoz, a l’àmbit del 22@, transformarà aquesta via bàsica, un eix mar-muntanya, entre l’avinguda d’Icària fins a l’avinguda Diagonal, a la plaça de les Glòries. Les obres abasten nou illes, 1,4 quilòmetres i una superfície total de 28.420 m2. Un nou carril bici que discorre per tot l’eix i un augment significatiu de la cobertura verda són les característiques principals de la transformació.

L’obra s’allargarà dos anys i s’executarà en dues fases. La primera, des de l’avinguda d’Icària fins al carrer de Pallars, amb una durada prevista de 14 mesos, s’iniciarà el segon semestre de 2025. La segona fase, entre el carrer de Pere IV i l’avinguda Diagonal tindrà una durada de 10 mesos i es  realitzarà posteriorment. La configuració del carrer serà d’un carril bus, dos carrils de circulació i un carril bici de 2,30 metres. Les voreres de tot el carrer s’equipararan i tindran una amplada de 4,60 metres.

El nou carril bici del carrer de Badajoz tindrà una longitud d’1,4 quilòmetres i serà unidireccional en sentit muntanya, de manera que configurarà un nou eix ciclista que connectarà la façana litoral fins al Guinardó. La nova urbanització del carrer permetrà enllaçar el carril bici nou amb l’actual carril bici del carrer de la Independència, que neix a la plaça de les Glòries i arriba fins a desembocar al carrer de Sant Antoni Maria Claret, a l’Hospital de Sant Pau.

A l’àmbit dels barris del Poblenou i del Parc i la Llacuna, el nou carril bici connectarà a l’extrem sud amb l’eix ciclista existent del carrer del Taulat i l’avinguda d’Icària que recorre tot el litoral. A l’extrem nord, el nou eix connectarà amb el carril bici de la Diagonal, que també travessa tota la ciutat i permetrà connectar amb el centre. Enmig, el nou carril bici sumarà nous enllaços als eixos que travessen tot aquest àmbit del districte de Sant Martí com són els carrils bici bidireccionals dels carrers de Pujades i de Ramon Turró.

La urbanització de les cruïlles dona continuïtat a les voreres corresponents als eixos verds establerts en el planejament del 22@, que preveu destinar més espais per a vianants i a zones verdes, afavorint la convivència amb la resta d’usos al carrer.

En aquest àmbit hi haurà un total de 3 cruïlles pacificades en trams on hi ha eixos verds o n’hi haurà en un futur. Es tracta, en primer lloc, de les cruïlles del carrer de Badajoz amb el carrer del Doctor Trueta i amb el carrer de Pujades, que tindran una cruïlla elevada i pacificada amb zones d’estada per als vianants, amb més verd i un paviment més permeable. Aquestes dues cruïlles se sumaran a la de Badajoz amb Almogàvers, just ara que ha finalitzat l’obra d’aquest eix verd en aquest tram.

La cruïlla del carrer de Badajoz amb el carrer de Ramon Turró també es pacificarà i s’elevarà per ampliar l’espai de pas i d’estada amb la voluntat de protegir l’entorn de l’escola Voramar perquè esdevingui un àmbit més segur per als infants i les famílies. En aquest tram es millorarà l’accés a l’escola i s’ampliarà l’espai per als vianants.

Finalment, el costat Llobregat de la cruïlla amb el carrer de Sancho d’Ávila es farà de forma simètrica a la ja executada al costat Besòs i que connecta amb la superilla del Poblenou.

La nova  urbanització fa una aposta per l’augment del verd a la via i per la millora de la cobertura verda a tot l’àmbit. El projecte preveu tres estrats vegetals, un primer compost per vegetació herbàcia, amb espècies baixes, un segon estrat d’espècies arbustives i un tercer de cobertura arbòria.

El projecte vegetal té per objectiu aconseguir un carrer més verd, amb una mixtura d’espècies amb floració durant totes les estacions i afavorir d’aquesta manera a l’augment de la biodiversitat a la zona. En tot l’àmbit es faran escocells correguts, perquè l’arbrat tingui més espai i també es puguin incorporar plantes arbustives als escocells. Totes les espècies que es plantaran tenen un requeriment hídric baix i accepten condicions de semiombra. Actualment, a la zona hi ha 89 arbres i es preveu que amb la nova urbanització s’arribi a les 195 unitats. S’instal·larà xarxa de reg per al manteniment de la vegetació.

 

Renovació de serveis

La urbanització renovarà tot el paviment, de calçada i voreres a tot el tram, entre l’avinguda d’Icària i el carrer de Bolívia, i es millorarà el drenatge del carrer. També s’instal·larà nova il·luminació, amb nous fanals a tot l’àmbit, tant de doble braç per il·luminar calçada i vorera com fanals d’un punt de llum per reforçar alguns àmbits o trams més estrets.

La nova il·luminació té per objectiu millorar la sensació lumínica mitjançant la tecnologia LED (llum blanca), evitar punts foscos i implementar noves tecnologies per afavorir l’estalvi energètic. Aquesta actuació donarà més uniformitat a la llum amb unes instal·lacions més eficients i sostenibles.

Finalment, la nova urbanització permetrà estendre la xarxa de climatització fred-calor, la de recollida pneumàtica i inclourà nova senyalització i mobiliari urbà.

 

Finalitza l’obra d’urbanització d’un nou tram de l’eix verd del carrer Almogàvers

Ja han finalitzat les obres per transformar en un nou entorn pacificat el carrer dels Almogàvers, al barri del Parc i la Llacuna del Poblenou. Es tracta de l’àmbit que va des del carrer de Badajoz al de Roc Boronat i suposa la continuació de la urbanització feta en aquest mateix carrer, entre Joan d’Àustria i Pamplona. Les obres han servit per consolidar la pacificació d’aquest àmbit per donar més protagonisme al ciutadà, al verd i a la mobilitat sostenible i dinamitzar el comerç de proximitat.

 

 

 

En concret, s’ha intervingut sobre un tram de dues illes del carrer –uns 7.890 m2– per convertir-lo en plataforma única. Seguint amb el model aplicat ja en el primer tram transformat, s’han destinat 15 dels 20 metres de l’amplada total a espais de passeig, parterres, verd i arbrat i punts de càrrega i descàrrega, i els 5 metres restants són per a la circulació de vehicles del veïnat a velocitat reduïda i el pas de serveis. La bicicleta també té un protagonisme destacat en la nova configuració, ja que es podrà desplaçar en tots dos sentits pels nous espais pacificats adaptant la velocitat al pas dels vianants. I a la cruïlla entre Almogàvers i Ciutat de Granada s’ha fet una plaça d’uns 2.000 m2 que esdevé així una nova zona amb sauló i grans parterres circulars al centre.

Pel que fa al mobiliari urbà, s’han instal·lat nous aparcaments de bicicletes, llocs per seure, nou enllumenat amb fanals de columna vertical i papereres, i en l’àmbit de serveis s’hi ha instal·lat la xarxa de recollida pneumàtica. Quant al verd, es preveu que hi hagi 108 arbres, dels seran quals 91 seran nous. També s’hi ha col·locat plantes arbustives de més de quinze espècies diferents.

Per altra banda, aquesta obra contempla l’aprofitament de les aigües de pluja en tota la superfície de l’àmbit amb sistemes urbans de drenatge sostenible.

Les obres, que s’han executat a través de l’Institut Municipal d’Urbanisme (IMU), han tingut un pressupost d’uns 3,5 milions d’euros. Amb l’execució d’aquest segon tram, i sumat a la primera fase ja executada, s’haurà transformat un total de 270 metres del carrer dels Almogàvers, i ja quedarà només una última fase d’obres per acabar-lo de completar.

 

Prova pilot amb tres nous models de panots 

En el marc d’aquestes obres s’han instal·lat tres nous models de panots més sostenibles en aquest àmbit, que van resultar guanyadores del repte d’innovació llançat el 2022 per l’Ajuntament de Barcelona per trobar el panot del segle XXI. L’objectiu d’aquest repte és mantenir el disseny actual, incorporant solucions i tecnologies innovadores per reduir substancialment la petjada de carboni i impulsar l’economia circular.

Totes tres propostes, anomenades “Panot del s. XXI”, “PANOT+” i “R3PANOT” comparteixen la utilització d’àrids reciclats i ciment de baix impacte per a la seva fabricació, així com facilitar la reutilització de les peces, per tal de reduir les emissions de CO2 en aquest procés, d’acord amb l’objectiu d’esdevenir una ciutat neutra en carboni el 2030. A més, els nous panots contribuiran a la reducció de soroll, esmorteir l’efecte d’illa de calor i neutralitzar gasos contaminants.

Els nous panots, que cobriran una superfície aproximada de 2.500 metres quadrats, s’avaluaran durant un any per tal de valorar-ne la resistència, el grau de trencament de peces, el comportament acústic i la neteja, entre d’altres. Els resultats obtinguts d’aquest procés d’innovació permetran repensar la pavimentació des d’una perspectiva més integral, de manera que els aprenentatges que se’n derivin dels resultats puguin integrar-se en un futur, en els nous contractes d’obra pública.





Paraules clau

carrer de Badajoz/