Servei de Premsa
11/01/2025
El Plenari aprova provisionalment les Ordenances Fiscals 2025 que congelen impostos a la ciutadania i avancen en la fiscalitat turística
25/10/2024
Temps estimat de lectura: 6 minuts
- El Plenari municipal dona llum verda a la tramitació del projecte d’Ordenances Fiscals, que proposa incrementar l’IBI a 233 béns immobles d’oci i hostaleria, els de major valor cadastral, i a 130 Immobles de Característiques Especials (BICES) com ara el Port de Barcelona o les terminals de creuers
- Es proposen canvis tarifaris en el permís diari de busos turístics i zones de gran afluència, que suposaran un augment de l’import diari mitjà per vehicle, passant dels 20€ diaris actuals als 80€ diaris
El Plenari municipal ha aprovat avui provisionalment la modificació per a l’exercici de 2025 i successius de les Ordenances fiscals, un projecte que incrementa la fiscalitat turística i manté congelats els impostos a la ciutadania. Aquest primer tràmit ha comptat amb el vot favorable del govern municipal i els grups de Barcelona en Comú i Esquerra Republicana. Ara el projecte serà publicat al Butlletí Oficial de la Província i s’obre un període d’informació pública de trenta dies hàbils, abans de poder-se portar a aprovació definitiva al desembre.
El tinent d’alcaldia d’Economia, Hisenda, Promoció Econòmica i Turisme, Jordi Valls, ha defensat que “les ordenances fiscals son el mecanisme que determina la política fiscal de l’Ajuntament i son, també, una eina per redir i modular les externalitats negatives que tenen algunes activitats”. Valls ha detallat que persegueixen quatre objectius que son “no incrementar la pressió impositiva a la ciutadania; seguir utilitzant la fiscalitat turística com a eina per gestionar el turisme, adaptar la fiscalitat mediambiental i, per últim, la promoció econòmica a través de incentius a empreses generadores d’oportunitats”.
L’alcalde, Jaume Collboni, ha tancat el debat agraint el suport de Comuns i ERC a la tramitació d’unes ordenances que “volen garantir la qualitat dels serveis públics de la ciutat i congelen els impostos a les famílies, a les pimes, els autònoms i microempreses”. L’alcalde ha subratllat que “Barcelona és una ciutat amb una pressió fiscal menor que Madrid” i ha defensat que “on hi ha una pujada és al sector turístic, que és a qui millor li va, i té una responsabilitat social que exerceix amb el conjunt de la ciutadania”.
Les principals novetats del projecte d’Ordenances Fiscals:
Aplicar un tipus diferenciat d’IBI als establiments hotelers amb major valor cadastral
El govern planteja aprofitar el marge legal que hi ha per incrementar el tipus diferenciat d’IBI als hotels amb major valor cadastral, atès l’increment de valor dels actius hotelers a la ciutat. En concret, la llei permet aplicar un tipus específic al 10% dels immobles amb major valor cadastral dels diferents usos, que no siguin residencial.
En aquest cas es proposa incrementar el tipus diferenciat de l’IBI, del l’1% a l’1,08%, als immobles destinats a Oci i Hosteleria amb un valor cadastral superior als 5,2M€. S’aplica l’increment a 233 béns immobles d’oci i hostaleria, dels quals 208 son hotels. Dels hotels afectats, el 63,5% estan gestionats per societats patrimonials.
Increment progressiu de l’IBI dels Béns Immobles de Característiques Especials com el Port de Barcelona
En la mateixa línia i fent ús del marge d’autonomia fiscal municipal, el govern també proposa modificar a l’alça el tipus de l’IBI que afecta els Béns Immobles de Característiques Especials (BICES), ubicats bàsicament al Port de Barcelona pel pes que tenen en l’activitat turística.
En conjunt, s’aplicarà a 130 immobles que es troben dins l’epígraf de BICES, que reuneix a béns com els ports comercials, terminals de creuers, túnels de peatges o infraestructures com ara la regasificadora.
Es proposa un increment progressiu en 3 anys per passar del 0,80%, que és el tipus vigent, al màxim permès de l’1,30% el 2027. Una actualització que entre els anys 2025 i 2027 permetrà a Barcelona equiparar-se a altres ciutats portuàries com València o Algecires, que tenen fixat el tipus al màxim legal. Un increment que per aquest 2025 té un impacte previst de 4,42M€.
Projecte Zona Bus 4.0 per gestionar la mobilitat turística i reduir l’impacte que tenen els autocars turístics en determinades zones de la ciutat
En el marc del Projecte Zona Bus 4.0, es crea una nova taxa que té per objectiu limitar, endreçar i governar les parades i estacionaments d’autocars discrecionals turístics, per tal de gestionar la mobilitat turística, limitant el volum d’autocars a la ciutat a un màxim diari, a través de la limitació del nombre de permisos que es faciliten cada dia per accedir als espais del sistema Zona Bus.
Amb la proposta de modificació de l’O.F. 3.12 per a 2025 s’estableix una nova taxa corresponent al registre obligatori “permís diari d’ús de Zona Bus”. Aquest permís per tal de poder fer servir, en una data concreta, els espais de la Zona Bus que ho requereixin tindrà un cost de 35 euros diaris. La gestió d’aquest permís diari permetrà limitar el nombre d’autocars que accedeixen cada dia a la zona centre i obliga als autocars que no disposin d’aquest permís a quedar-se a les “places intermodals”, en diverses zones de la ciutat, no cèntriques i properes a connexions amb la xarxa de metro.
A banda de la taxa diària, en cas que els autocars vulguin fer una parada en els denominats Espais de Gran Afluència, o entorns singulars, i donada la massificació d’aquests entorns, caldrà, a més, gestionar una reserva anticipada obligatòria i obtenir un comprovant expedit per l’Ajuntament. Aquest permís diari, de reserva prèvia d’entorn singular, tindrà un cost addicional de 3 euros per cada operació d’encotxament i desencotxament.
A banda de la gestió d’aquests dos nous permisos diaris, els autocars turístics han de seguir pagant la taxa d’ocupació de l’espai públic, que ja existeix i que s’incrementa. Això aplica tant a la parada breu per encotxar/desencotxar de 15 minuts, com la d’estacionar el vehicle, un cop ja han deixat els viatgers. En ambdós casos es proposa actualitzar les tarifes de la Zona Bus amb un increment del 12% respecte les taxes actuals.
El Projecte Zona Bus 4.0, liderat per de l’àrea de Mobilitat i BSM i per turisme, s’implementarà durant l’any vinent i pretén reduir el nombre de places a la zona cèntrica de la ciutat, apostar per la posada en marxa de places a les entrades de Barcelona i utilitzar la tecnologia per preveure i endreçar els fluxos de visitants i així limitar el seu impacte. L’any 2023 es van produir a la ciutat més de 156.000 operacions d’aquest tipus en les 222 places habilitades, unes 69.000 d’encotxament o desencotxament i les 87.000 restants d’estacionament. Amb el nou model s’estima que l’any vinent en total circularan uns 70.000 autocars pels carrers de la ciutat.
En conjunt, i de mitjana, es preveu que aquests vehicles passin de pagar uns 20 euros diaris a uns 80 euros. En estimacions anuals, es calcula que aquest sistema permet incrementar en 3M€ la recaptació actual, d’1M€.
Adaptar la taxa de residus municipal al nou marc legal
Pel que fa a la taxa de residus municipal, actualment vigent, la proposta d’Ordenances s’adapta a l’entrada en vigor de la Llei 7/2022, que determina l’existència d’una taxa no deficitària que cobreixi el 100% dels costos de prestació del servei. Amb la nova contracta de recollida de residus vigent i per donar compliment a l’obligatorietat de disposar d’aquesta taxa específica, diferenciada i no deficitària, en deriva la necessitat d’incrementar les tarifes de forma progressiva en tres anys.
Les tarifes més habituals, que representen el 72,7% de les llars, tindran l’any vinent un increment d’entre 5 i 10 euros en la factura anual, en funció de la categoria de comptador. En concret, els que paguen 27,65€, l’any que ve pagaran 32,91€ i els rebuts de 51,38€ pujaran a 61,15€ anuals. Pel que fa a les bonificacions es mantenen les ja existents, com la targeta d’usuari de Punts Verds.
Racionalització i millores de les bonificacions ambientals
En el cas de l’IBI hi ha una racionalització i millores a la bonificació per sistemes d’aprofitament de l’energia solar, per exemple, per possibilitar la sol·licitud de bonificació per a instal·lacions solars híbrides que s’instal·lin en substitució d’instal·lacions solars tèrmiques existents. En el cas de l’IVTM, s’estableix una limitació temporal de les bonificacions ambientals de l’impost a un màxim de 5 anys. Es considera que aquest període és suficient per contribuir a l’objectiu d’incentivar la transició i renovació del parc mòbil de la ciutat. També en l’estacionament regulat es redueix al 50% la bonificació dels vehicles “zero emissions”, un cop assolit en bona part l’objectiu inicial d’augmentar la presència d’aquest tipus de vehicles i atesa l’alta intensitat en l’ocupació de l’espai públic d’aquest tipus de vehicles.
Atracció d’inversions d’interès per la ciutat
Com ja es va plantejar l’any passat, es proposen bonificacions de l’IAE per atraure empreses que innoven i aposten pel coneixement. Pel que fa a l’IAE, es preveu bonificacions a partir del 50% per inversions en actius fixos de més d’1M€, generació de llocs de treball i per empreses que estableixin centres d’innovació o start-ups a la ciutat. Aquestes activitats econòmiques declarades d’especial interès municipal poden arribar a tenir bonificacions del 95%, quan les inversions en noves superin els 5 milions d’euros o quan es generin més de 150 llocs de treball de qualitat.
Paraules clauOrdenances Fiscals/