Servei de Premsa
02/01/2025
Motos amb sensors per reduir la sinistralitat ja circulen per Barcelona en una prova pilot
05/11/2024
Temps estimat de lectura: 3 minuts
Dues flotes de més de 30 motos que compten amb un sistema d’assistència al conductor per evitar accidents ja estan circulant pels carrers de Barcelona en una prova pilot que té com a objectiu reduir la sinistralitat d’aquests vehicles a la ciutat. Els tests es fan amb motocicletes de Barcelona de Serveis Municipals (BSM), de l’Institut de Parcs i Jardins de l’Ajuntament de Barcelona i de l’empresa Ara Vinc, i formen part d’una iniciativa per millorar la mobilitat impulsada per l’Ajuntament de Barcelona a través de l’Àrea de Mobilitat i el suport de la Fundació BIT Habitat, i també de Fira de Barcelona amb el saló Tomorrow.Mobility World Congress.
Desenvolupat per la companyia amb seu a Singapur Rider Dome, aquest sistema consta d’un seguit de sensors que aprofiten el potencial de la visió per ordinador i la intel·ligència artificial per alertar en temps real al conductor d’amenaces properes a través d’uns dispositius instal·lats als miralls dels retrovisors.
Quan el sistema d’intel·ligència artificial detecta vehicles en angles morts, el no compliment de la distància de seguretat o un possible perill de col·lisió frontal, els dispositius dels retrovisors emeten un avís lluminós i sonor per tal que el conductor pugui reaccionar a temps. A més, la solució recull totes les dades i avisos en cada desplaçament per la seva anàlisi posterior. En aquest sentit, ofereix tant informació als conductors sobre el seu estil de conducció per conscienciar-los cap a un estil de conducció més segur, com la possibilitat d’identificar la tipologia d’alertes més freqüents i en quins punts de la ciutat es concentren.
Motos de BSM, Parcs i Jardins i Ara Vinc
En una primera fase d’aquest programa ja s’ha testat el sistema amb un reduït grup de motocicletes de l’empresa de missatgeria “Ara Vinc” i s’ha pogut comprovar com els avisos ajudaven a canviar la conducció dels vehicles i el registre d’avisos diaris es reduïa substancialment al cap d’unes setmanes.
Ara, s’obre una segona fase en la qual la prova pilot s’amplia a una flota de 17 motos de BSM que s’encarrega de la supervisió de les places destinades a la Distribució Urbana de Mercaderies (DUM) i les places de Zona Bus i, per una altra banda, a una de 15 motos més de l’Institut de Parcs i Jardins de l’Ajuntament de Barcelona.
El projecte, els seus primers resultats, així com el sistema aplicat a les motocicletes serà presentat en la propera edició de Tomorrow.Mobility, esdeveniment organitzat per Fira de Barcelona i l’EIT Urban Mobility (iniciativa de la Unió Europea), que tindrà lloc del 5 al 7 de novembre conjuntament amb Smart City Expo World Congres al recinte de Gran Via de Fira de Barcelona.
El desenvolupament d’aquesta iniciativa compta amb un finançament de 96.000 euros. Un cop acabat aquesta fase, que té una durada d’un any, se n’avaluaran els resultats i es valoraran les possibilitats d’una implementació més generalitzada a la ciutat.
Barcelona Innova Mobility Lab
Aquest projecte s’emmarca en Barcelona Innova Mobility Lab, liderat per l’Àrea de Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona amb el suport de BIT Habitat, amb la voluntat de potenciar i facilitar l’execució de proves pilots i nous projectes en l’àmbit de la mobilitat urbana intel·ligent i sostenible per tal de diversificar l’economia de la ciutat i consolidar Barcelona com la capital de la innovació en mobilitat del sud d’Europa.
Paraules claumobilitat/ sinistralitat/