Servei de Premsa
11/01/2025
Barcelona simplificarà la normativa, els tràmits i les llicències administratives
08/11/2024
Temps estimat de lectura: 5 minuts
- La ‘Comissió no permanent d’estudi sobre la simplificació, agilitat administrativa i la revisió normativa’ ha presentat avui el full de ruta amb l’objectiu de reduir el temps d’espera i simplificar els tràmits administratius per accedir als serveis públics
- En l’àmbit urbanístic, s’establiran noves vies de comunicació amb els professionals del sector per millorar-ne l’assessorament tècnic i resoldre dubtes normatius previs a la presentació de projectes o gestió de tràmits
- També s’ha creat una Taula de llicències amb la participació del sector privat per implementar mesures que facilitin la gestió de les llicències municipals. A més, la nova plataforma virtual E-Activitats disponible 24/7 permet agilitzar els procediments interns
- L’any 2027 l’Oficina Virtual de Tràmits tindrà el 95% dels tràmits ciutadans en format digital. Es reduiran els tràmits que requereixen certificat o signatura digital.
L’Ajuntament de Barcelona ha presentat avui l’informe de conclusions de la ‘Comissió no permanent d’estudi sobre la simplificació, agilitat administrativa i la revisió normativa’ en la seva cinquena i última sessió. Des del maig d’aquest any, representants dels grups municipals i persones expertes en la matèria, han desgranat les accions necessàries per reduir i simplificar la càrrega administrativa, modernitzar el funcionament de l’administració i facilitar la relació entre el consistori, la ciutadania i els actors econòmics i socials.
La finalitat d’aquesta Comissió ha estat examinar i plantejar mesures per eliminar tots aquells tràmits redundants o innecessaris i reduir el temps d’espera per accedir als serveis públics, així com aquells dirigits a l’inici i expansió d’activitats econòmiques a la ciutat. Es tracta de revisar i simplificar la normativa i la tramitació administrativa per tal de fer més fàcil i ràpid l’accés de la ciutadania als serveis públics. En aquest sentit, destaca la necessitat de facilitar la comprensió de la normativa, reduint la complexitat en la tramitació i eliminant ordenances i reglaments obsolets, duplicats o innecessaris, dotant-se de normes que siguin comprensibles, accessibles i adequades a les necessitats actuals als efectes d’assegurar un millor entorn per a l’activitat de la ciutadania.
Prèviament a la Comissió, el president de la mateixa, Daniel Sirera, ha entregat a l’alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, l’informe de conclusions. Per la seva banda, durant la seva intervenció, la primera tinenta d’alcaldia, Laia Bonet, ha remarcat l’oferiment de convertir l’informe en una mesura de Govern “per generar un espai de debat intern i amb els actors implicats que permeti aterrar totes les propostes amb un calendari establert i un seguiment continu de la implementació”. “D’aquesta manera garantim un espai de treball continu per garantir la implementació d’aquestes mesures que se’ns dubte ajudaran a simplificar la relació de la ciutadania i tots els sector amb l’administració” ha conclòs.
Per aconseguir una administració més eficient i al servei de la ciutadania, el consistori treballarà en una nova Instrucció per tal d’actualitzar les directrius en l’elaboració de noves normes municipals, i en la possibilitat d’elaborar un avantprojecte d’actualització de la Carta Municipal per actualitzar la normativa pròpia. També prioritzarà reforçar la transparència i la comprensió de la normativa municipal elaborant documentació més accessible o un butlletí electrònic destinats a la ciutadania.
Més agilitat i simplificació en els tràmits urbanístics
A Barcelona es realitzen anualment més de 50.000 tràmits vinculats a permisos, activitats i llicències d’obres. D’aquests, el 93% es realitzen de manera automatitzada i electrònica i només un 5% requereixen la intervenció de personal municipal. En relació amb aquest context i amb l’objectiu de reduir el període de tramitació de les gestions que requereixen d’un termini més extens, l’Ajuntament ha començat a treballar en diverses accions i propostes que es materialitzaran al llarg del mandat.
La primera d’elles se centra a establir noves vies de comunicació i assessorament tècnic per a professionals per tal de garantir una atenció tècnica qualificada per resoldre dubtes normatius previs a la presentació de projectes que requereixen una llicència urbanística o a professionals que necessitin gestionar tràmits urbanístics. La voluntat municipal és dissenyar un model d’atenció al professional amb la implicació i les aportacions del sector privat per ajustar-lo el màxim possible a les seves necessitats.
El consistori ja ha posat en marxa, per decret d’alcaldia, la Taula de llicències, es tracta d’un espai de governança conjunt amb els principals sectors privats implicats, per a la col·laboració en la implementació de mesures que comportin la simplificació normativa i facilitació de procediments relatius a la gestió de les llicències municipals. A més, també s’ha desplegat la plataforma virtual E-Activitats, la qual permet realitzar els tràmits les 24 hores del dia i 7 dies de la setmana, fet que permet agilitzar procediments interns i tenir interoperabilitat administrativa.
També es planteja la possibilitat d’unificar les normatives i tramitacions de llicències d’obres i activitat en una mateixa norma o procediment. En aquest punt s’inclou l’actualització i adaptació de les dues ordenances municipals essencials per l’activitat, com són l’Ordenança municipal d’activitats i intervenció integral de l’administració ambiental de Barcelona (OMAIIA) i l’Ordenança reguladora dels procediments d’intervenció municipal en les obres (ORPIMO). Un altre punt essencial per facilitar la tramitació de les llicències urbanístiques és potenciar la col·laboració amb les ECA’s, ampliant el seu rol en la gestió d’aquestes.
Per una administració més propera i accessible
La simplificació és un element clau per assolir una administració moderna, eficient, propera i accessible, que estigui al servei de les persones, les entitats i les empreses de la ciutat. Amb aquesta premissa, l’Ajuntament contempla incrementar la digitalització de procediments i tràmits sense eliminar l’atenció presencial. L’objectiu és arribar, en els pròxims tres anys, a tenir a l’Oficina Virtual de Tràmits un 95% dels tràmits ciutadans en format digital. Per aconseguir-ho, es reduiran els tràmits que requereixen certificat digital i se simplificarà el que necessiten signatura. A més, s’impulsarà la interoperabilitat amb altres administracions en tots els processos.
L’àmbit de les subvencions i les contractacions municipals és un dels que requereix un canvi normatiu per adequar-lo a les necessitats de les entitats i els ciutadans. Pel que fa al primer, s’implementarà a través d’una nova aplicació per a la tramitació que simplificarà el procés intern de revisió i justificació. Respecte a les contractacions, es continuarà amb la implantació del Sistema d’Informació de Contractació que permet la unificació i estandardització dels procediments interns. A més, amb el suport de Barcelona Activa es vol oferir un assessorament i acompanyament a petites empreses i autònoms.
Aquesta digitalització municipal comporta potenciar la tramitació electrònica tenint en compte la bretxa digital. Per tant, s’ha acordat millorar la usabilitat en els tràmits facilitant la comprensió i habilitant mòduls de formació per capacitar a les persones en l’ús d’aquestes gestions. També ampliant el suport a la tramitació, incrementant el nombre de quioscos d’autoservei i ampliant el xat d’ajuda de tràmits de l’Oficina Virtual de Tràmits.
Per últim, en l’àmbit de serveis socials s’està treballant per millorar la gestió de la informació i avançar cap a una visió 360º de l’usuari. Això significa que l’usuari tindrà accés a la seva informació social de manera simplificada i es crearà una base de dades social única i compartida per tots els serveis municipals.
Paraules clauagilitat administrativa/ revisió normativa/ simplificació/