Servei de Premsa
08/01/2025
L’Ajuntament i la Generalitat acorden reprendre els treballs per fer arribar l’L2 del metro fins a Montjuïc i la Marina
09/12/2024
Temps estimat de lectura: 5 minuts
- L’alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, i la consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque, es reuneixen per abordar l’actualització dels treballs de la prolongació de la línia, que suposa una inversió de més de 1.000 milions d’euros
- També en matèria de transport públic, l’Ajuntament i la Generalitat formaran un grup de treball que pilotarà l’estratègia d’ordenació i creació de terminals de línies de bus interurbanes de Barcelona
L’alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, i la consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, han anunciat avui l’actualització del projecte constructiu i l’estudi d’impacte ambiental de tot el perllongament de la línia 2 de metro entre Sant Antoni i el Parc Logístic, després de la reunió mantinguda aquest matí a l’Ajuntament de Barcelona. Barcelona recupera així un projecte que ja es va redactar el 2009, però que no va arribar a aprovar-se.
En la roda de premsa posterior a la reunió, l’alcalde Collboni ha remarcat que “el metro és la forma més democràtica, més eficient i més ecològica de moure’s”. “El que li demanem a la Generalitat és que no parem màquines i que es reprenguin i continuïn tots els projectes que havien quedat aparcats”, ha afegit. Tal com ha apuntat la consellera, el pressupost de l’obra es preveu de més de mil milions d’euros.
Els documents actualitzats recolliran la construcció d’un nou tram de 6 quilòmetres de túnel de l’L2, tot perllongant-la des de la futura estació de Parc Logístic (on intercanviarà amb l’L9) fins a l’actual estació de Poble Sec (L3). Aquest perllongament inclou en total 6 noves estacions: Poble Sec, MNAC, INEFC, Foc (intercanvi amb L10 sud); Fira (L9 sud) i Parc Logístic (L9 sud). El túnel s’excavarà en la major part amb tuneladora, tret d’un tram de 600 metres que s’executarà mitjançant pantalles. “La Marina i la nova Fira a Montjuïc són dos dels barris amb més potencial de creixement de Barcelona, i només això ja justifica la necessitat d’allargar l’L2”, ha assenyalat Collboni.
Ordenació i creació de la xarxa d’estacions d’autobusos interurbans
D’altra banda, la Generalitat i l’Ajuntament han acordat la creació d’un grup de treball per l’estratègia i ordenació d’estacions d’autobusos interurbans a la ciutat. El nou marc concessional de les línies interurbanes, amb horitzó 2028, “el grup ha de servir per treballar a mig i llarg termini planificar un pla d’intercanviadors que ha de ser fonamental per descarbonitzar la mobilitat privada”, ha subratllat Collboni.
El grup de treball, que estarà format per l’Ajuntament, la Generalitat, l’ATM i l’AMB, ha de servir per tirar endavant l’estratègia de reforçar i ampliar els serveis d’autobús interurbà amb connexió amb Barcelona i consolidar un nou esquema d’intercanviadors de transport públic, a mode d’estacions terminals que endrecin i potenciïn l’efecte xarxa, millorin el servei prestat als usuaris i redueixin la pressió en els carrers i l’espai públic de la ciutat.
En el marc d’aquesta estratègia, el Departament ha impulsat el projecte de la primera de les grans estacions intermodals: l’estació de la plaça Espanya, un punt molt important d’interconnexió amb el metro L1 i L3, FGC (amb el perllongament de la L8) i la xarxa urbana de TMB on entre d’altres l’H12, l’H16, el V7, el D40 i el D20 formen un node d’intercanvi molt potent que permet accedir ràpidament a la resta de Barcelona.
Perllongament de l’L4 fins a la Sagrera
En la trobada, també s’ha abordat la necessitat d’allargar l’L4 fins a l’estació de la Sagrera, per tal de millorar la connectivitat de tot el sistema ferroviari metropolità i de Catalunya, amb la mirada posada amb la futura estació de la Sagrera Alta Velocitat.
El Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica ha adjudicat la redacció del projecte constructiu de part del perllongament de la línia 4 de metro des de l’estació de la Pau fins a l’intercanviador de la Sagrera, a Barcelona. El projecte que s’impulsa definirà tècnicament les actuacions pendents d’executar necessàries per a la posada en servei del perllongament, amb una inversió estimada de 98 milions d’euros. La redacció del projecte s’ha adjudicat per un import de 2 milions d’euros i un termini de 15 mesos.
Aquests tres quilòmetres de perllongament, que inclou tres estacions; Santander, estació de la Sagrera Alta Velocitat i l’estació ja operativa de la Sagrera, permetran augmentar significativament la connectivitat i la robustesa del sistema de transport públic. Amb aquest projecte connectarem aquesta línia amb l’L1, L5, L9, Rodalies i Alta Velocitat.
Bona part de la infraestructura del perllongament entre la Pau i la Sagrera de l’L4 ja està executada; la major part del túnel ja està construït i és actualment utilitzat per l’L9/L10 nord. D’altra banda, també està executada el 100% de l’obra civil de les estacions de la Sagrera – TAV i de la Sagrera. Així, sumant l’obra executada i la pendent, la inversió total del perllongament suma una inversió global de més de 300 milions d’euros. Es preveu que aquest perllongament de l’L4 capti una demanda de més de 15 milions de viatgers a l’any. Es calcula que la nova infraestructura permetrà estalviar 1.000 tones d’emissions de CO2 anuals.
Col·laboració entre administracions per impulsar 1.764 habitatges
L’altra gran prioritat compartida és la d’impulsar la creació d’habitatge. A més d’infraestructures, a la reunió s’han tractat també les darreres iniciatives en matèria d’habitatge, amb la construcció d’un total de 1.764 habitatges amb protecció oficial.
D’aquests, un total de 1.151 habitatges assequibles, els construirà l’Institut Municipal de l’Habitatge i Rehabilitació de Barcelona (IMHAB). amb una aportació de 22 milions d’euros per part del Govern de Catalunya en el període 2025-2027.
Quant a la resta, consisteix en la construcció per part de l’Institut Català del Sòl (INCASÒL) de 637 habitatges en 11 d’aquests solars a Sant Martí i Sant-Montjuïc, per un import de 82,21 milions d’euros. La consellera ha anunciat que l’adjudicació dels equips redactors dels projectes constructius serà a la primavera de 2025.
Aquesta actuació es completa amb l’oferiment per part de la Generalitat de 10 milions d’euros per adquirir quatre de les cinc finques objecte de subhasta per part de l’Hospital Clínic, i l’exercici del dret de tanteig i retracte de l’Ajuntament per adquirir la cinquena.
Paraules clauinfraestructures/