Servei de Premsa
15/01/2025
Barcelona tanca l’any 2024 amb les millors dades a les estacions de qualitat de l’aire des que se’n tenen registres
09/01/2025
Temps estimat de lectura: 4 minuts
- Totes les estacions de la Xarxa de Vigilància i Previsió de la Contaminació Atmosfèrica de la ciutat compleixen amb el valor límit actual d’NO2 que marca la Unió Europea i registren un descens general respecte a les dades de l’any anterior
- L’estació de l’Eixample marca una mitjana de 33 µg/m³ d’NO2, la dada històrica més baixa i, per tant, es consolida la tendència descendent de la contaminació a la ciutat
- Les mesures per augmentar l’ús del transport públic, l’electrificació de flotes, l’aposta per vehicles més sostenibles i la Zona de Baixes Emissions són les mesures que més han contribuït a la millora de la qualitat de l’aire
Les estacions de la Xarxa de Vigilància i Previsió de la Contaminació Atmosfèrica de la ciutat han complert, el 2024, el valor límit vigent que marca la Unió Europea. Totes les estacions, tant de trànsit com de fons, han registrat una davallada o s’han mantingut respecte a les dades de l’any anterior i consoliden la tendència descendent dels últims anys.
L’estació de vigilància de l’Eixample ha passat dels 35 µg/m³ d’NO2 el 2023 als 33 el 2024, mentre que la de Gràcia – Sant Gervasi ha tancat l’any amb una mitjana de 27 µg/m³, les dades més baixes de tota la sèrie.
Les dades provisionals de partícules PM10 que registren els equips automàtics indiquen també una tendència descendent respecte a l’any anterior. L’origen d’aquestes partícules ve més condicionat per aspectes meteorològics i ambientals i també han tancat el 2024 dins dels límits establerts en la normativa vigent.
L’Informe d’avaluació de la qualitat de l’aire que elabora anualment l’Agència de Salut Pública de Barcelona (ASPB) ja va constatar que l’any 2023 es van registrar els millors resultats des que se’n fa recompte i que, per primera vegada (exceptuant els anys amb més impacte per la Covid-19 amb una reducció important de la mobilitat), es van complir els nivells europeus vigents. L’any passat, el 2024, les dades van consolidar aquesta tendència a la baixa i s’han tornat a marcar els millors registres i dins els límits de la normativa europea actual.
Gràcies a aquesta tendència, l’impacte sobre la salut atribuïble a la contaminació es va reduir un 32% en el període 2020-2023. Aquest és un objectiu en el qual es treballa des de fa temps i que permet afirmar, en base als 40 anys de l’Informe de Salut de Barcelona, que avui la ciutat és més saludable que mai, amb un augment de l’esperança de vida en 6,6 anys en el cas de les dones i 7,7 en el dels homes, a més d’haver-se reduït al mínim les malalties cardiovasculars i respiratòries. Malgrat la millora, però, la contaminació continua tenint impacte sobre la salut de la ciutadania i per això millorar la qualitat de l’aire esdevé un objectiu principal del govern municipal.
En aquest sentit, Barcelona s’encamina, amb noves mesures per lluitar contra la contaminació, a continuar reduint els valors que marquen les estacions de vigilància amb el focus posat en l’any 2030, moment en què la normativa europea s’actualitzarà i els valors màxims quedaran fixats en 20 µg/m³, la meitat que el màxim actual, 40 µg/m³.
De fet, l’acceleració de mesures és el que preveu el Pla Clima, una concreció d’actuacions amb inversió de 1.800 milions d’euros per arribar a la neutralitat climàtica l’any 2030. Entre les mesures presents i futures que més contribueixen a la millora de la qualitat de l’aire de la ciutat hi ha:
- Consolidació d’una flota municipal més sostenible i especialment els busos de TMB amb l’objectiu d’arribar al 2030 amb el 75% dels autobusos d’emissió zero i del 100% l’any 2036.
- Enfortir el transport públic de la ciutat, amb la connexió del tramvia per la Diagonal, millorar la qualitat del bus urbà i interurbà i augmentar l’eficiència del transport públic ferroviari.
- Continuar evolucionant la Zona de Baixes Emissions d’acord amb el Pla de Qualitat de l’Aire de la Generalitat de Catalunya. La posada en marxa de la ZBE ha permès tenir un parc circulant de vehicles més net, actualment les etiquetes B suposen menys d’un 15% (14,48%) del parc, les ECO ja superen el 20% (21,43%) i les zero són pràcticament un 5% (4,94%) del total de vehicles que circulen.
- Desenvolupar més mesures per afavorir la mobilitat en bicicleta i la mobilitat elèctrica.
- Generar més verd urbà atenent els beneficis ambientals que suposa amb l’objectiu de guanyar 40 hectàrees de verd aquest mandat i afavorir així la salut i el benestar de la ciutadania.
Durant el segon semestre de l’any es publicarà l’informe complet d’avaluació de la qualitat de l’aire de l’Agència de Salut Pública de Barcelona (ASPB) corresponent al 2024.
Paraules clauqualitat de l’aire/