Servei de Premsa
24/01/2025
La Comissió no permanent sobre el català en l’entorn digital presenta les conclusions
23/01/2025
Temps estimat de lectura: 3 minuts
- En la darrera sessió s’ha presentat l’informe amb les conclusions, que inclouen propostes d’àmbit municipal per promoure el català en l’entorn digital i en els nous formats tecnològics per a les persones joves
- També conclou que “cal combinar la inversió en continguts, amb la posada en marxa de recursos que permetin la trobada de joves que creen continguts, així com l’ajuda a la professionalització, posant el català com a vehicle comunicatiu”
La Comissió no permanent sobre el català en l’entorn digital i nous formats tecnològics ha celebrat avui la darrera sessió i ha presentat les seves conclusions. La principal és la següent: “Seria útil disposar d’un Pla Local de Llengua a Barcelona” amb l’objectiu d’articular les diferents mesures en què es pot incidir en l’ús del català. Aquesta seria la mesura principal que proposa la relatora d’aquesta comissió, Marta Rovira, però que ve acompanyada d’altres mesures i propostes que en l’àmbit municipal servirien per promoure el català en l’entorn digital i en els nous formats tecnològics per a les persones joves. Per exemple, la idea que “cal combinar la inversió en continguts, amb la posada en marxa de recursos que permetin la trobada de joves que creen continguts, així com l’ajuda a la professionalització, posant el català com a vehicle comunicatiu més que com un fi en si mateix”. També resol que “cal connectar les polítiques adreçades a l’espai digital amb les polítiques de joventut, amb les polítiques de barri i les polítiques culturals de l’Ajuntament de Barcelona”. I per tant, “cal entendre les accions de promoció de la llengua catalana d’una manera transversal”, és a dir, és necessari incorporar l’eix de la cultura i la llengua en els futurs plans de joventut, i alhora, és important implicar les persones joves en les polítiques lingüístiques.
La Comissió no permanent sobre el català en l’entorn digital i nous formats tecnològics es va crear per un acord de la Comissió de Drets Socials, Cultura i Esports del 12 de desembre de 2023, i es ratificar en la sessió del Plenari del Consell Municipal del 23 de febrer de 2024. Al llarg dels següents mesos ha celebrat un total de quatre sessions de debat que han anat abordant el tema des de diferents perspectives, i amb les aportacions de persones professionals i expertes en les diferents matèries que s’han anat desenvolupant: nous formats audiovisuals; creadors de continguts; projectes d’èxit a territoris de parla catalana, i el paper dels mitjans de comunicació públics.
Al llarg de les intervencions dels ponents que han parlat a la Comissió no permanent sobre el català en l’entorn digital i nous formats tecnològics s’han anat recollint les línies d’actuació que han proposat i en les quals han coincidit. D’entrada, han remarcat la necessitat de combinar polítiques institucionals i àmbits informals, ja que per molt que sembli que els joves funcionen al marge de les institucions, se sap que el paper de les institucions és fonamental per orientar els usos lingüístics i legitimar-los. Per altra banda, la cultura juvenil és creada en espais informals de relació i internet i les xarxes socials fan que aquests espais guanyin importància.
Les propostes s’han recollit en l’informe final organitzades en quatre idees principals:
- Aterrar i arrelar la tecnologia
- Promoure l’univers creatiu de Barcelona
- Fomentar la competència i l’ús de català des dels barris
- Desenvolupar polítiques (culturals i lingüístiques) de joventut
En concret, les propostes plantejades es poden resumir les següents:
- Crear nous referents juvenils, que utilitzin el català com a llengua de comunicació a internet, sense deixar de mostrar la diversitat de la joventut barcelonina.
- Implicar les persones joves en el disseny i la creació de continguts per a campanyes institucionals adreçades als col•lectius juvenils. Es podria fer a través d’una comissió social de la llengua formada per persones joves.
- Crear un mapa de joves artistes (digitals o no) per visibilitzar aquelles persones joves que poden aportar professionalment recursos i solucions per a les campanyes públiques, però també per al sector privat.
- Repensar l’estil de les campanyes públiques per sèries de continguts amb un relat propi que expliquin la problemàtica i que puguin servir per 2-3 anys.
- Tal com es proposava a les ’68 mesures’, realitzar una campanya per fomentar la vinculació del català amb la identitat barcelonina dels joves a través de les xarxes socials que utilitzen més.
Paraules clauentorn digital/ ús del català/