Dreceres de barcelona.cat

  • ajuntament.barcelona.cat
  • meet.barcelona
  • Info Barcelona
  • Guia BCN
  • Tràmits
  • Plànol BCN
  • Canals de comunicació
  • Com s'hi va

Català (Canviar idioma)

  • Català
  • Castellano
  • English
  • www.barcelona.cat
  • Català
  • Logo Ajuntament de Barcelona
  • www.barcelona.cat
  • Ajuntament de Barcelona

Dreceres de barcelona.cat

  • ajuntament.barcelona.cat
  • meet.barcelona
  • Info Barcelona
  • Guia BCN
  • Tràmits
  • Plànol BCN
  • Canals de comunicació
  • Com s'hi va

Català (Canviar idioma)

  • Català
  • Castellano
  • English
Vés al contingut

Pressupostos i Finances

Inici
Instruccions de navegació del menú

Instruccions per a lectors de pantalla i usuaris de teclat

Aquest menú requereix les fletxes del teclat per poder navegar-hi. El menú té fins a tres nivells:

  • Primer nivell: opcions del menú principal
  • Segon nivell: subopcions per elements del primer nivell
  • Tercer nivell: subopcions d'elements del segon nivell.

Instruccions de navegació:

  • Navega pel primer nivell fent servir les fletxes horitzontals.
  • Mostra i navega pel segon nivell fent servir les fletxes verticals.
  • Fes servir la tecla Escape per tornar al primer nivell.
  • Fes servir la fletxa cap a la dreta per mostrar el tercer nivell.
  • Navega pel tercer nivell fent servir les fletxes verticals.
  • Fes servir la tecla Escape per tornar al segon nivell.
  • Alternativament, fes servir la tecla Intro per mostrar qualsevol nivell.
  • Costos ABC
    Costos ABC
    • Informes Model ABC (Costos basats en activitats)
    • Què són els costos?
    • Tipus de comptabilitat
    • Diferents metodologies de càlcul de costos
    • Model de costos ABC a l’Ajuntament de Barcelona
  • Pressupost
    Pressupost
    • Execució del pressupost
    • Què és el pressupost municipal?
    • Pressupost 2024
    • Pressupost 2025. Prorrogat
    • Pressupostos anteriors liquidats
    • Planificació i programació econòmica-pressupostària
    • Indicadors de transparència pressupostària
    • Pressupost obert
    • Sèries estadístiques pressupostàries i financeres
    • Compliment d’objectius d’estabilitat pressupostària
    • Ordenances fiscals
    • Inversions municipals
    • Pressupostos consolidats i de les entitats instrumentals
      • Pressupostos consolidats i de les entitats instrumentals
      • Pressupostos consolidats i de les entitats instrumentals
      • Pressupostos consolidats
      • Ens instrumentals/ Dependents
      • Pressupostos dels ens instrumentals / Dependents
    • Cost efectiu
    • Calculadora del pressupost
    • Fons Europeus
  • Resultats i informes financers
    Resultats i informes financers
    • Compte de resultats
    • Comptes generals i informes financers
    • Informació sobre pagament a empreses proveïdores
    • Endeutament
    • Ràtings
  • Contractació Pública
Instruccions de navegació del menú

Instruccions per a usuaris de teclat

Aquest menú requereix les fletxes del teclat per poder navegar-hi. El menú té fins a tres nivells:

  • Primer nivell: opcions del menú principal
  • Segon nivell: subopcions per elements del primer nivell
  • Tercer nivell: subopcions d'elements del segon nivell.

Instruccions de navegació:

  • Navegueu fent servir les tecles de cursor verticals en el primer nivell del menú.
  • Utilitzeu la tecla de cursor dreta per mostrar el segon nivell.
  • Navegueu pel segon nivell fent servir les tecles de cursor verticals.
  • Fes servir la tecla Escape per tornar al primer nivell.
  • Fes servir la fletxa cap a la dreta per mostrar el tercer nivell.
  • Navega pel tercer nivell fent servir les fletxes verticals.
  • Fes servir la tecla Escape per tornar al segon nivell.
  • Alternativament, fes servir la tecla Intro per mostrar qualsevol nivell.
  • Costos ABC
    Costos ABC
    • Informes Model ABC (Costos basats en activitats)
    • Què són els costos?
    • Tipus de comptabilitat
    • Diferents metodologies de càlcul de costos
    • Model de costos ABC a l’Ajuntament de Barcelona
  • Pressupost
    Pressupost
    • Execució del pressupost
    • Què és el pressupost municipal?
    • Pressupost 2024
    • Pressupost 2025. Prorrogat
    • Pressupostos anteriors liquidats
    • Planificació i programació econòmica-pressupostària
    • Indicadors de transparència pressupostària
    • Pressupost obert
    • Sèries estadístiques pressupostàries i financeres
    • Compliment d’objectius d’estabilitat pressupostària
    • Ordenances fiscals
    • Inversions municipals
    • Pressupostos consolidats i de les entitats instrumentals
      • Pressupostos consolidats i de les entitats instrumentals
      • Pressupostos consolidats i de les entitats instrumentals
      • Pressupostos consolidats
      • Ens instrumentals/ Dependents
      • Pressupostos dels ens instrumentals / Dependents
    • Cost efectiu
    • Calculadora del pressupost
    • Fons Europeus
  • Resultats i informes financers
    Resultats i informes financers
    • Compte de resultats
    • Comptes generals i informes financers
    • Informació sobre pagament a empreses proveïdores
    • Endeutament
    • Ràtings
  • Contractació Pública
  1. Inici
  2. / Pressupost
  3. / Què és el pressupost municipal?

Com s'elabora i s'aprova?

El pressupost l'elabora l'equip de Govern (projecte de pressupost) i l'aprova inicialment la Comissió d'Economia i Hisenda del Consell Municipal. A continuació s’exposa durant 15 dies al públic, previ anunci en Butlletí Oficinal de la Província, durant els quals els interessats el poden examinar i fer al·legacions. Dins d'aquest període de 15 dies es farà una Audiència Pública. L'aprovació definitiva del pressupost correspon al Plenari del Consell Municipal.

En cas no aprovació definitiva del pressupost abans del 31 de desembre, es prorroguen de forma automàtica els comptes del darrer exercici aprovat de forma definitiva (incloent alguns ajustos definits per la normativa).

 

Procés d’elaboració del projecte de pressupost

L'elaboració del pressupost anual de Barcelona es basa en l'aplicació del model de Pressupost Executiu (vinculació de l'assignació i ús dels recursos amb l'estratègia) i s’emmarca dins d’un marc financer a mig termini, iniciant-se amb la realització de les previsions dels ingressos municipals (d'acord amb les ordenances fiscals a aprovar) i la determinació del volum màxim de despeses en què pot incórrer l'Ajuntament, a fi de poder complir amb la normativa i objectius relatius a l'estabilitat pressupostària i amb els objectius financers propis. Amb aquest màxim de despeses i els objectius financers fixats, es delimiten els volums màxims pel que fa a despeses corrents i despesa de capital (inversions).

Les despeses de capital s’assignen als diferents projectes d'inversió d'acord amb les prioritats estratègiques del Govern dins la programació pluriennal d'aquestes (Programa d'Inversions Municipals).

La pressupostació dels ingressos i despeses financeres es realitza tenint en compte el marc financer i les necessitats de finançament i operacions financeres a realitzar per part de l'Ajuntament.

Pel que fa a la despesa corrent, d'acord amb les prioritats definides per l'equip de Govern, s'assignen topalls de despesa per a les diferents unitats orgàniques de què es composa l'Ajuntament. Aquestes unitats realitzen les seves propostes d'assignació de recursos als seus programes i projectes d'acord amb els topalls indicats. Posteriorment es revisen les propostes d'assignació de recursos formulades i es realitzen els darrers ajustos a fi que les assignacions responguin a les prioritats i objectius determinats per l'equip de Govern.

Ja realitzades les assignacions pressupostàries finals, es concreta el projecte de pressupostos, s'elabora la documentació que acompanyarà aquest i es realitza la posterior presentació.

 

Procés d’elaboració del pressupost en el model de Pressupost Executiu

En el marc d’una progressiva i efectiva implementació del model de Pressupost Executiu, dotar-se d’un procés d’elaboració del pressupost que reforçar el vincle entre la presa de decisions quant assignació dels recursos pressupostaris amb les prioritats i resultats desitjats (estratègia) esdevé una peça cabdal. D’acord amb aquest fet, en els darrers anys s’han anat reformant alguns elements del procés d’elaboració del pressupost municipal, esdevenint el procés d’elaboració del pressupost 2015 aquell en què la major part d’aquests elements han esdevingut ja plenament operatius.

Aquest renovat procés d’elaboració del pressupost comprèn els principals trets de les recomanacions tècniques que realitzen organismes internacionals (Fons Monetari Internacional, Banc Mundial, OCDE,...) quant a processos d’elaboració dels pressupostos públics, i, especialment, pel que fa a pressupostació per prioritats i resultats (Priority and Performance based Budgeting). Tanmateix, s’han considerat elements obtinguts de l’anàlisi de bones pràctiques en administracions públiques d’altres països per tal d’inspirar el disseny d’un renovat procés per a l’Ajuntament de Barcelona, tot tenint en compte les seves particularitats i especificitats i aprofitant les sòlides bases procedimentals ja preexistents.

Tot seguit, es descriuen les principats etapes o fases del procés d’elaboració del pressupost de l’Ajuntament de Barcelona, d’acord amb el model de Pressupost Executiu:

La primera etapa comprèn la realització de les estimacions o càlcul del pressupost base d’ingressos i del pressupost base de despeses. El pressupost base d’ingressos és la projecció d’ingressos pel proper exercici pressupostari (any pel qual es desitja pressupostar), considerant que les ordenances fiscals es mantenen constants. Per un altre costat, el pressupost base de despeses és aquella estimació de recursos necessaris per tal de mantenir el nivell actual de serveis i fer front al compromisos ja adquirits.

Després de considerar els resultats del càlcul del pressupost base d’ingressos, es realitza la previsió d’ingressos per a l’any que es desitja pressupostar, tot considerant ja l’impacte de les ordenances fiscals que es vulguin presentar. Amb la informació proporcionada per les previsions d’ingressos, l’estimació del pressupost base de despeses, l’execució del pressupost actual, els objectius d’estabilitat pressupostària i els objectius financers propis de l’Ajuntament de Barcelona, es realitza un marc financer a mitjà termini preliminar i es defineix el límit global de despesa per a l’exercici pel qual s’està elaborant el pressupost. Aquest límit global de despesa, a la seva vegada, es desglossa en un límit general per a la despesa corrent i un límit general per a la despesa de capital (inversions).

Posteriorment, es prenen en consideració les prioritats clau i grans resultats a acomplir en el proper pressupost definides per part del Govern de la Ciutat, tot considerant també la informació proporcionada en processos participatius[1]. Aquesta informació és emprada per tal de desglossar el límit de despesa corrent en límits de despeses per despeses en béns i serveis corrents i transferències corrents per a cadascun dels sectors i districtes que composen l’Ajuntament. Pel que fa a les despeses de capital, un cop establert el límit general, es consideren els diferents projectes d’inversió inclosos dins del Programa d’Inversions Municipals (PIM),  a fi de realitzar una proposta d’assignació de recursos.

L’etapa següent del procés d’elaboració del pressupost consisteix en què els sectors i districtes formulen les seves propostes pressupostàries, facilitant a la vegada les seves respectives memòries de programa. Les propostes pressupostàries s’articulen mitjançant els denominats paquets de decisió,  els quals suposen una proposta de variació de recursos envers els imports de l’estimació del pressupost base de despeses. Cada paquet de decisió suposa una decisió quant a canvis de polítiques/serveis,  existint dues grans tipologies de paquets: els de “nova iniciativa”, que comprèn propostes de nous projectes o serveis  o incrementar el volum dels serveis actuals, i els de “reducció del pressupost base”, que suposen propostes de generació d’estalvis per eficiència o reducció de serveis. Cada paquet de decisió inclou informació sobre la seva descripció i necessitat (justificació), contribució als objectius del Marc Estratègic 2012-2015, indicadors per mesurar l’impacte quant a resultats que suposa el paquet i el seu impacte financer detallat per partides.

Els paquets de decisió i les recomanacions d’assignacions a projectes de capital, un cop facilitades, són analitzades a fi de prendre les decisions que es considerin adients a fi d’alinear l’assignació de recursos pressupostaris amb les prioritats i resultats clau definits. En aquesta etapa, també es produeixen els ajustos finals que es requereixin en relació a les previsions d’ingressos i el marc financer a mitjà termini (per exemple, degut a l’obtenció d’informació més actualitzada), així com pel que fa a les despeses.

Un cop realitzades les oportunes decisions pressupostàries finals, s’elabora tota la documentació que haurà d’acompanyar el projecte de pressupostos.


[1]La implementació d’elements de participació s’està duent a terme de forma progressiva i pel projecte de pressupost 2015 s’han considerat aquelles orientacions quant a prioritats que han de guiar els pressupostos emeses per part del grup de treball del Consell de Ciutat.

Salta la galeria principal

Més informació

  • Conceptes bàsics del pressupost
Logo de l'Ajuntament de Barcelona
  • Ajuntament de Barcelona
  • Avís legal
  • Mapa web
  • Accessibilitat