Objectius, metodologia i estructura

L’Estudi informatiu defineix, avalua i compara les diferents alternatives plantejades per donar solució a la connexió del Trambaix i el Trambesòs.

Objectius

  • Donar compliment a la Llei 4/2006, de 31 de març, que defineix la infraestructura tramviària com la infraestructura ferroviària implantada sobre la via pública i, en l’article 10, estableix que “Per construir una infraestructura ferroviària o modificar-ne una d’existent, s’ha de redactar un estudi informatiu i un projecte constructiu”.
  • S’han estudiat quatre alternatives, de les quals s’han modificat algunes característiques, en relació amb els Estudis Previs del 2016. Els resultats de tots dos documents coincideixen sensiblement.

Metodologia

La selecció d’alternatives respon a dos criteris principals:

Des de finals dels anys noranta s’han dut a terme set avaluacions de la connexió de la xarxa tramviària:

La connexió tramviària és el projecte de transport públic de Barcelona més analitzat. 

  1. Aprofitament màxim dels resultats obtinguts en els treballs anteriors (a partir d’una anàlisi crítica d’aquests treballs), entre els quals destaquen els Estudis Previs per a la connexió de les xarxes Trambesòs i Trambaix del 2016. L’àmbit geogràfic de recerca de possibles alternatives es limita a les analitzades en els Estudis Previs.

    • Anàlisi socioeconòmica de la connexió del tramvia (PTP, 2005).
    • De les possibles opcions de connexió del Trambaix i el Trambesòs: Alternatives al pas per l’avinguda Diagonal (Barcelona Regional i Ovectio, 2008).
    • Anàlisi de rendibilitat (Tramvia Metropolità- MCRIT, 2010).
    • Alternatives penetració i Unió Xarxes Tramviàries a Barcelona (Generalitat de Catalunya i ATM-IDOM/Typsa, versió 1, any 2012; i versió 2, any 2014).
    • Estudi Acadèmic (UPC, 2015).
    • Estudi per a la connexió de les xarxes Trambaix i Trambesòs. Fase I (Ajuntament de Barcleona-MCRIT, 2016)

  2. Coherència màxima amb la planificació vigent, com són el Pla director d’infraestructures (PDI) de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (2011-2020), el Pla de mobilitat urbana (PMU) de l’Ajuntament de Barcelona (2013-2018) i el Pla director de mobilitat de l’ATM (2012-2018).

 

Estructura

L’estructura de l’Estudi informatiu és la següent:

  • Memòria:
    • Anàlisi d’Estudis Previs.
    • Anàlisi del planejament vigent.
    • Anàlisis addicionals:
      • Anàlisi de la Nova Xarxa de Busos.
      • Anàlisi de la situació de l’avinguda Diagonal.
    • Recapitulació, conclusions i selecció d’alternatives.
    • Definició de les alternatives.
    • Valoració funcional i econòmica de les alternatives.
    • Anàlisi cost-benefici.
    • Anàlisi multicriteri.
  • Annexos
  • Plànols
  • Pressupostos d’obra

 

Anàlisi de la Nova Xarxa de Bus (NXB)

Com a criteri d’ubicació es considera adequat que el nou tramvia no se solapi amb traçats en els quals la NXB ja incorpora noves línies com un transport urbà d’altes prestacions. La nova xarxa de bus (NXB) redibuixa la xarxa d'autobusos de Barcelona seguint criteris de facilitat d'ús, eficàcia i gestió eficient dels recursos. En relació amb l’Estudi informatiu:

  • L’esquema final de la NXB no preveu cap línia d’altes prestacions a l’avinguda Diagonal de Barcelona.
  • Com a criteri de selecció, s’ha considerat la no duplicitat d’itineraris en línies de transport urbà d’altes prestacions; es considera que s’han de descartar els itineraris de tramvia amb un traçat d’alt nivell de coincidència amb les noves línies d’altes prestacions.

 

Anàlisi de la situació de l’avinguda Diagonal

A diferència d’altres eixos principals de la ciutat, la Diagonal, entre Francesc Macià i Glòries, no està dotada d’un servei ràpid i de capacitat mitjana o alta (tramvia, metro o rodalies). El tram central de la Diagonal està servit exclusivament amb autobús:

  • Amb un carril bus d’una amplada insuficient per on circulen més de 46 autobusos/hora.
  • En les hores punta del dia se supera la capacitat del carril bus i es generen importants problemes d’acumulació d’autobusos a les parades. És l’anomenat efecte acordió, que provoca una forta reducció de la velocitat comercial i disminueix sensiblement la qualitat del servei.

 

Les tres alternatives a través de la Diagonal

Amb independència del perfil (en superfície o en túnel) i del mode (tramvia o autobús), les tres alternatives que transcorren per la Diagonal coincideixen en:

  • Els criteris de selecció indicats als Estudis Previs:
    • No suposen un solapament amb la xarxa ferroviària i de metro.
    • Tenen un encaix geomètric senzill i no generen interferències importants amb el trànsit rodat i els vianants.
    • No comporten traçats perifèrics que impossibilitin un bon servei per als fluxos amb origen/destinació al centre de la ciutat.
  • La coherència amb la Nova Xarxa de BUS (NXB), encaixant perfectament amb aquesta i aconseguint una bona intermodalitat.
  • El compliment dels objectius de la Planificació vigent:
  • Aconseguir una bona penetració de les xarxes tramviàries actuals al centre.
    • Reduir els vehicles motoritzats (a excepció de l’alternativa túnel).
    • Renovar tecnològicament la flota dels vehicles.
    • Millorar els serveis de transport públic.

Com a primeres alternatives que cal considerar, a l’Estudi informatiu es troben les següents:

  • Solució Tram en superfície amb plataforma reservada.
  • Solució Tram en túnel limitat exclusivament al tram més congestionat.
  • Solució Bus elèctric més eficient i sostenible.

 

Una quarta alternativa

L’estudi inclou una quarta alternativa a través dels carrers Urgell - Provença - Diagonal, que presenta les característiques següents:

  • Relativa proximitat a la Diagonal.
  • Impacte reduït sobre el trànsit del carrer de Provença tenint en compte les seves característiques actuals de pacificació.
  • Mínim solapament amb les línies de la NXB.

 

Les quatre alternatives finalment analitzades

De cada alternativa s’ha fet una anàlisi al mateix nivell de detall: descripció, quantificació pressupostària, valoració quantitativa (cost - benefici) i qualitativa (multicriteri). Les alternatives estudiades han estat:

  • Alternativa 1: Tramvia en superfície per l’avinguda Diagonal amb plataforma reservada.
  • Alternativa 2: Tramvia per l’avinguda Diagonal en túnel limitat exclusivament al tram més congestionat.
  • Alternativa 3: Tramvia a través dels carrers Urgell - Provença - Diagonal.
  • Alternativa 4: Millor solució possible d’autobús elèctric a l’avinguda Diagonal.

Llegir-ne menys