L´Ajuntament de Barcelona crearà una comissió per a actuar de forma integral en els assentaments de persones itinerants de la ciutat : Servei de Premsa

L´Ajuntament de Barcelona crearà una comissió per a actuar de forma integral en els assentaments de persones itinerants de la ciutat

20/03/2012



Temps estimat de lectura: 2 minuts

L´Ajuntament de Barcelona crearà una comissió de treball per a coordinar la tasca de les cinc tinences d´alcaldia en l´abordatge del fenomen dels assentaments de persones itinerants a la ciutat.

Aquest grup intern impulsarà les mesures necessàries per tractar el fenomen des de les vessants de seguretat, atenció social, solucions urbanístiques, inserció laboral i escolarització de menors d´aquesta població itinerant, instal·lada en aquests solars des de fa anys, la majoria dels quals de procedència galaicoportuguesa.

La tinent d´alcalde Maite Fandos, durant la Comissió de Qualitat de Vida, Igualtat i Esports, ha explicat que “avui tirem endavant una veritable feina transversal, per la que necessitarem la implicacio de tothom, perquè aquest no es un fenomen nou, sino que s´arrossega des de fa molts anys. Nosaltres l´afrontem des d´un àmbit de ciutat i amb tot el govern implicat”.

Aquesta tasca reforçarà la que ja està duent a terme l´Ajuntament de Barcelona des de l´àrea de Qualitat de Vida, Igualtat i Esports, i concretament, des del servei específic d´atenció per aquest col·lectiu, el Servei d´Atenció Social a la Població Itinerant- SASPI, creat l´any 2005.

Aquest servei està adreçat a millorar les condicions de vida de les persones d´origen galaicoportuguès, des del qual s´ofereix atenció en medi obert, primera acollida i tractament de les necessitats detectades. Aquest grup especialitzat està treballant, en aquests moments, en 11 assentaments al districte de Sant Martí, on hi ha localitzades 459 persones.

D´aquestes 459 persones, 357 estan ateses pel programa del SASPI, és a dir, el 78%. Aquesta assistència consisteix, entre d´altres serveis, en l´escolarització de tots els menors detectats pel servei: un total de 112 en edats compreses entre els 3 i 16 anys ?inclosos 6 nens en centres d´educació especial-, i 26 infants en escoles bressol.

En aquest sentit, s´ha dut a terme projectes educatius personalitzats amb algunes famílies i els seus infants, i s´han tramitat beques de materials o llibres, i de menjador a tots els alumnes. També s´ha dut a terme una tasca de reforç escolar, i s´han realitzat acompanyaments per apropar les biblioteques públiques a les famílies. Durant l´estiu de 2011, l´Ajuntament de Barcelona va atorgar també 41 beques per a les activitats d´estiu dels joves.

En tots els casos necessaris, s´ha dut a terme les derivacions a la Direcció General d´Atenció a la Infància i Adolescència de la Generalitat, a l´Equip d´Atenció a la Infància i Adolescència i a Centres d´Acollida.

En quant a accions per a la inserció laboral dels adults, s´ha realitzat 97 accions d´orientació, recerca activa d´ocupació, formació laboral, alfabetització digital i formació d´adults. Hi ha hagut persones que han participat en més d´un recurs d´aquest tipus. En aquests moments, 37 famílies són beneficiàries de la Renda Mínima d´Inserció.





Paraules clau