Servei de Premsa
22/12/2024
L’Ajuntament i l’escola Massana apropen l’art als interiors d’illa i els patis de centres escolars de l’Eixample
07/06/2014
Temps estimat de lectura: 5 minuts
L’Ajuntament de Barcelona, a través del Districte de l’Eixample i l’Institut Municipal d’Educació de Barcelona (IMEB), està impulsant una iniciativa per apropar l’art als ciutadans a través dels interiors d’illa i dels patis dels centres escolars del districte. Així, tant el districte de l’Eixample com l’IMEB, han signat acords de col·laboració amb l’Escola Massana per tal que l’alumnat del centre dissenyi i, en la majoria de casos, instal·li aquestes creacions en els espais triats.
Aquest és un projecte que respon a la filosofia de l’Aprenentatge Servei que advoca per vincular el treball en favor de la comunitat amb un treball bidireccional amb una forta preocupació per a l’adquisició de coneixements, competències i valors per a l’alumnat de les escoles i que aporta un valor afegit als interiors d’illa i patis d’equipaments escolars implicats.
El regidor del districte de l’Eixample i d’Educació i Universitats, Gerard Ardanuy, ha explicat que “la voluntat municipal és en un futur poder crear rutes d’artistes emergents provinents d’una escola de referència com és Massana per tal de donar a conèixer el seu talent. La idea és que cada any es desenvolupin dos nous projectes a interiors d’illa i dos a patis de centres educatius” i ha afegit que “el fet d’actuar en interiors d’illa és perquè aquest són espais de referència social i veïnal del districte amb molt d’ús i, d’aquesta manera, també es contribueix a dotar-los de més caràcter. En el cas dels patis és una manera de posar en contacte l’alumnat amb l’art, cosa que és molt important pel desenvolupament dels infants”.
Actualment, els interiors d’illa que formen part d’aquesta iniciativa són: els Jardins de Clotilde Cerdà (carrer de Marina, 197, i carrer de Sardenya, 256), els Jardins d’Ermessenda de Carcassona (carrer Comte d’Urgell, 145) i els Jardins de Cèsar Martinell (carrer Villarroel, 60, i Gran Via, 543). Els Patis Escolars oberts al barri són: el de l’escola Carlit (carrer Roger de Flor, 162), l’escola Mallorca (carrer Londres, 64) i el de l’institut Fort Pius (carrer Ausiàs March, 78).
En els casos dels interiors d’illa, des del Districte es proposen els espais on realitzar els treballs artístics i autoritza l’execució de les diferents accions artístiques. A més, també facilita els materials i suports necessaris i s’encarrega d’acondicionar els suports (murs o parets) per tal que es puguin aplicar les diferents tècniques artístiques amb la qualitat necessària per tal que puguin durar. Pel que fa als espais dels Patis Escolars Oberts al Barri, es compta amb la col·laboració del Consorci d’Educació de Barcelona per a l’adequació dels espais.
Per part de l’escola Massana, s’encarreguen de treballar els projectes amb alumnes que estudien els Cicles Formatius de Grau Superior d’Arts Aplicades al Mur i d’Il·lustració.
Tres interiors d’illa ja compten amb un projecte
Pel que fa als interiors d’illa, els Jardins de Clotilde Cerdà ja compten amb l’obra d’art a la seva paret. En el cas d’Ermessenda de Carcassona ja s’està enllestint l’actuació i en el dels Jardins de Cèsar Martinell, els alumnes estan treballant actualment en el projecte a l’aula. En total, aquestes actuacions han tingut una inversió d’uns 32.500 euros.
Jardins de Clotilde Cerdà: aquesta intervenció ja està enllestida i és un mosaic amb ceràmica vitrificada de 106 m2. La determinació de l’eix d’interès es va establir per part de l’escola Massana al voltant del retrat. El projecte s’ha treballat en les assignatures de dibuix artístic i projectes i en el taller de pintura ornamental aplicada al mur amb alumnat de primer curs del Cicle Formatiu de Grau Superior d’Arts aplicades al Mur. Els alumnes van preparar els dibuixos i pintures amb referència al retrat tenint en comptes conceptes com les edats, l’interculturalitat i el gènere, transformant els treballs dels alumnes en dibuix pixel·lat per a traspassar-los al mur mitjançant peces ceràmiques de petit format.
Jardins d’Ermessenda de Carcassona: l’alumnat de segon curs del Cicle Formatiu de Grau Superior d’Arts aplicades al Mur, dins l’assignatura del taller de revestiments ceràmics, estucs i esgrafiats II, ha executat també el projecte d’aquest interior d’illa, que està a punt de finalitzar-se. Es tracta d’un estuc esgrafiat en la paret del carrer Mallorca d’uns 66 m2 (15 m de llargada per 4,4 d’alçada). S’integra la paret al pati a través d’imatges naturals com arbres i fulles, característic dels esgrafiats modernistes però amb una mirada contemporània.
Jardins de Cèsar Martinell: la tècnica triada és la del mural ceràmic i en aquests moments estan treballant a les aules de l’Escola Massana pintant les rajoles que han de formar part del mural. Un cop enllestit aquest procés, es treballarà en l’espai per tal que els alumnes puguin instal·lar les rajoles. El projecte s’ha treballat en una primera fase a l’assignatura de dibuix artístic i, en una segona fase, al taller de pintura ornamental aplicada al mur. És un recobriment de ceràmica en la paret del carrer Villarroel d’uns 73 m2 (33 m de llargada per 2,20 d’alçada). El cobriment serà a base d’unes 1.900 rajoles ceràmiques de 20×20 cm o 14×28 cm amb la tècnica d’engalbe. El tema a treballar és el de la mirada interior dels balcons i finestres dels interiors dels patis de l’Eixample, inspirant-se gràficament en el gest i traç dels dibuixos de Xavier Nogués.
Tres Patis Escolars Oberts al Barri també participen d’aquesta iniciativa
En el cas dels Patis Escolars Oberts al Barri són tres els centres educatius que participen d’aquesta iniciativa. El de l’escola Carlit es va dur a terme durant l’any 2013. Actualment, els alumnes estan treballant a l’aula en les propostes per als de l’escola Mallorca i l’institut Fort Pius. La previsió és que en tots dos casos es pugui pintar durant el mes d’octubre. En total, la inversió és d’uns 6.000 euros.
Pati Escolar Obert al Barri de l’Escola Carlit: aquest projecte va permetre implicar en el projecte des del primer moment els alumnes de segon cicle d’educació primària, alumnes dels cursos de cinquè i sisè. Prenent com a centre d’interès les llengües del món, en el marc de la Setmana Cultural de l’escola, són els mateixos alumnes de l’escola Carlit, en col·laboració amb l’escola Massana, els que concreten què és el que volen reflectir al mur. Mitjançant una dinàmica de grup, els alumnes de segon cicle de primària escullen una paraula, un idioma i un país, que després els alumnes del Cicle Formatiu d’Arts Aplicades al Mur acaben traduint en una imatge gràfica que es transporta al mural.
Paraules clauEixample/