El Pla Especial d’Ordenació de la Rambla limita les ocupacions de la via i ordena els elements de la mateixa : Servei de Premsa

El Pla Especial d’Ordenació de la Rambla limita les ocupacions de la via i ordena els elements de la mateixa

13/05/2016



Temps estimat de lectura: 8 minuts

 

El Pla Especial d’Ordenació de la Rambla ja està a punt per a la seva aprovació definitiva, després de la revisió del document inicial que s’ha dut a terme en els darrers mesos. Aquest document es portarà a dictamen de la comissió d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona, que tindrà lloc la setmana vinent, i la seva aprovació definitiva es votarà al Consell Plenari del mes de maig.

Aquest document és el que estableix els criteris que han de seguir les ocupacions existents, la mobilitat, les infraestructures, la urbanització i les edificacions adjacents en una futura transformació del passeig.  Aquest pla desenvoluparà les previsions de planejament urbanístic general – el Pla General Metropolità- en aquest àmbit, amb l’objectiu d’establir una nova ordenació detallada del sistema urbanístic i el sòl urbà.

El Pla Especial que es portarà a aprovació definitiva és, sobretot, una eina de transparència. Amb aquest document, l’administració fa públiques les seves intencions i els criteris que s’han de seguir per poder intervenir a la Rambla. Aquest document és una eina més –important i cabdal- de les que cal desenvolupar per poder assolir l’objectiu compartit de recuperar la Rambla pels veïns i les veïnes. Aconseguir que el veïnat s’apropiï de la Rambla.

A partir d’ara, caldrà desenvolupar altres eines com, per exemple, l’ordenació singular de terrasses de la via, continuar amb el pla d’inspecció que ja està en marxa i el projecte d’urbanització. Aquest projecte serà fruit d’un concurs internacional d’idees que està previst licitar a l’octubre amb la intenció que les obres comencin aquest mandat.

Un altre element essencial per a aconseguir aquest objectiu és comptar amb la col·laboració de tots els actors implicats: veïnat, entitats, administracions públiques i equipaments per tal que la ciutat recuperi un passeig com el que va ser la Rambla de Barcelona. Estem parlant d’una eina que marca les pautes per poder intervenir a la Rambla, una qüestió al voltant de la qual hi ha un ampli consens polític i social.

Aquest Pla té com a principal objectiu la recuperació del caràcter i essència de rambla, la de passeig. Per tant, la protecció, preservació i posada en valor dels trets identitaris de la Rambla, com a conjunt de patrimoni immaterial definidor de la ciutat de Barcelona. La redacció del Pla Especial es fonamenta en la necessitat que la Rambla es doti d’un instrument de protecció i ordenació integral. Aquesta via és un conjunt de patrimoni en si mateix que ha de tenir una protecció especial.

Els estudis per a l’elaboració del Pla Especial d’Ordenació de la Rambla es van iniciar fa dos mandats i el document inicial es va redactar i aprovar inicialment durant el mandat anterior. El document que s’aprova de manera definitiva recull algunes modificacions del document inicial que responen també a les al·legacions que es van presentar en el seu moment. Tal  i com ja es va explicar a l’inici del mandat, el Govern municipal volia aprofitar el màxim del document que es va aprovar inicialment però revisant-lo per incloure alguns aspectes que es consideren rellevants.

El document es vertebra en cinc eixos principals que són: ocupacions existents, mobilitat, infraestructures, urbanització i edificacions adjacents. Les principals actuacions que recull el pla en aquests àmbits són:

 

Ocupacions existents

El document contempla la limitació del nombre de quioscos a la via, cosa que ja estava recollida en el Pla aprovat inicialment. Així, només podrà haver un total de 16 quioscos de venda de flors, 11 de venda de premsa, 1 per al Museu de Cera i 9 de la ONCE. Aquests, hauran d’estar entre escocells i jardineres de manera obligatòria, cosa que no recollia l’anterior document ja que li donava a aquesta determinació caràcter d’opcionalitat.

Una altra novetat és que tant en el cas dels de venda de flors com els de premsa, hauran de disminuir les seves dimensions que passaran a ser d’un màxim de 4,4 metres de llarg, 2,6 d’ample i 2,7 d’alçada.

Els quioscos de premsa es distribuiran proporcionalment al llarg de les rambles de Canaletes, dels Estudis, dels Caputxins i de Santa Mònica, sense poder ocupar cap altre espai. En el cas de les parades de vendes de flors, aquestes només podran estar al tram de Sant Josep, la coneguda com a Rambla de les Flors. Aquestes ubicacions eren una recomanació en el document aprovat inicialment i ara passen a ser d’obligat compliment.

En cap cas podrà haver dos quioscos o parades de flors confrontats entre si, ni a les voreres laterals. Hauran d’estar a 15 metres davant de les escales d’accés de metro i ferrocarrils, a 5 metres d’ascensors o a 15 metres d’edificis catalogats amb nivell A. No es podran instal·lar ni en la zona d’estàtues humanes ni en la de pintors i s’haurà d’evitar que estiguin enfrontats amb les terrasses dels locals.

Les terrasses hauran de complir les mateixes normes de distàncies i confrontació entre elles que els quioscos. Només es podran posar al passeig central i estaran distribuïdes entre la Rambla dels Caputxins, la de Santa Mònica i la plaça Reial, sense poder estar tampoc a l’espai on estan les estàtues i els pintors. En el cas de les terrasses, s’està treballant en una ordenació singular per a aquesta via.

D’altra banda, el document reforça, respecte el document d’aprovació inicial, que els quioscos de records i productes d’elaboració artesana queden fora de l’ordenació que proposa el Pla Especial. A partir d’aquí, s’estan estudiant totes les opcions per revertir aquesta situació que no respon a l’interès general.

 

Mobilitat

L’objectiu del document en aquesta matèria és pacificar la Rambla tot prioritzant els usos de vianants, l’esponjament d’elements del passeig, l’eficiència de la mobilitat del transport públic i la transversalitat per relligar els barris del Raval i el Gòtic. El Pla proposa fer compatible la secció de la via amb el funcionament del transport públic en superfície i amb la bicicleta, potenciant la connexió de l’Eixample amb el Port.

També s’eliminaran les reserves exclusives d’estacionament fixes a tota la via i habilitar franges d’ús mixt i reubicar totes les places per a persones amb discapacitat i estudiar les possibilitats de recol·locar les reserves d’aparcament de motocicletes.

La principal novetat del document revisat per a la mobilitat és el manteniment de les dues parades de Bicing als seus emplaçaments actuals. El pla inicial les desplaçava als extrems de la via però l’actual Govern municipal no ho veu adequat perquè en l’actual emplaçament afavoreixen la mobilitat en bicicleta i la intermodalitat del transport públic.

 

Infraestructures

El Pla contempla diverses mesures, les més destacades són: la regulació de les infraestructures privades i de les públiques per tal de racionalitzar-les tot eliminant aquelles que estiguin obsoletes i agrupant els sistemes compartits. També es racionalitzaran els armaris d’instal·lacions i es faran compatibles quan sigui possible. S’actualitzaran les instal·lacions en superfície per tal de racionalitzar el consum i la despesa energètica.

S’eliminaran les instal·lacions aèries i les existents a les façanes, tot soterrant.-les, i no s’admetran de noves i també es retiraran els armaris en superfície obsolets. D’altra banda, s’unificaran la imatge dels armaris públics i privats. Es reduirà el nombre de fanals i la quantitat de models diferents dels mateixos, tot garantint el nivell d’il·luminació adequat.

 

Edificacions adjacents

El que busca el document és incentivar actuacions de conservació i millora del paisatge urbà. Es vol impulsar accions per tal que els propietaris dels edificis realitzin les obres de conservació i rehabilitació per tal que mantinguin en bon estat el parc d’edificis.

Ell document inicial també contemplava que l’Ajuntament de Barcelona fomentaria que les cobertes dels edificis tinguessin un ús públic o col·lectiu. El Pla definitiu aclareix que aquestes actuacions dependran de la voluntat de les comunitats de propietaris i no pas de l’impuls del consistori.

 

Urbanització

El Pla recull, entre d’altres, definir una nova secció del vial; connectar la Rambla amb la plaça Catalunya i la plaça Colom; proveir guals per a vianants més generosos que millorin la connexió i l’accessibilitat entre el Gòtic i el Raval; augmentar la mida dels escocells i les jardineres a 1,8mx1,8m; donar coherència al mobiliari urbà; racionalitzar i minimitzar la ubicació dels elements de senyalització de trànsit i d’informació turística.

Tot i que el document no recull com s’ha de fer el projecte d’urbanització. L’equip de Govern ha decidit que aquest es durà a terme mitjançant la convocatòria d’un concurs internacional d’idees, proposta del grup municipal del PSC. La voluntat és poder licitar aquest concurs  aquesta tardor i que les obres es puguin iniciar durant aquest mandat.

 

Un pla per a recuperar la Rambla per als veïns i veïnes del districte i de Barcelona

El principal objectiu que ens hem marcat com a govern municipal per a la Rambla és recuperar aquest eix emblemàtic per a la ciutadania i aconseguir que els barcelonins se la tornin  a sentir seva. La Rambla és motor de la identitat de Barcelona però és un motor que està malalt degut a la sobrepressió del turisme i a l’ús decreixent per part dels barcelonins i barcelonines i els veïns dels barris de l’entorn. Actualment, hi ha tot un seguit de factors clarament identificats que contribueixen a rebaixar la qualitat de l’espai urbà de la Rambla i que són:

La Rambla ha de deixar de ser un aparador i ha d’esdevenir l’exemple del tipus de ciutat que volen els veïns i veïnes de Barcelona: baixos amb identitat, pisos per a treballar-hi i per a viure-hi i negocis que estiguin desvinculats de l’oportunisme turístic. La seva importància internacional fonamenta la necessitat de protecció del conjunt patrimonial de la Rambla, preservant els valors i elements propis de la seva identitat.

El que es busca és garantir una millor cohesió social entorn d’un passeig tan central com la Rambla que ha deixat de ser espai de referència en la vida quotidiana de les barcelonines i barcelonins i, particularment, dels veïnes i veïns de Ciutat Vella. Per aconseguir recuperar la Rambla cal comptar amb la implicació de tots els agents implicats, des dels serveis municipals, passant pels equipaments, els comerciants i els veïns i veïnes i les entitats de ciutat i del territori.

Cal tenir en compte algunes dades bàsiques de la Rambla:





Paraules clau

Rambla/