L’Ajuntament de Barcelona aprova definitivament el Pla Especial d’Ordenació de la Rambla : Servei de Premsa

L’Ajuntament de Barcelona aprova definitivament el Pla Especial d’Ordenació de la Rambla

27/05/2016



Temps estimat de lectura: 6 minuts

 

El Plenari del Consell Municipal de l’Ajuntament de Barcelona ha aprovat definitivament el Pla Especial d’Ordenació de la Rambla, amb els vots a favor del govern –format per BComú i el PSC- i els grups municipals de CIU, ERC i Ciutadans i els vots en contra del PP i CUP Capgirem. Aquest document és essencialment una eina de transparència, ja que amb ell l’Ajuntament fa públiques les seves intencions i els criteris que s’han de seguir per poder intervenir a la via.

La regidora del districte de Ciutat Vella, Gala Pin, ha destacat que “hi ha un ampli consens en la necessitat d’intervenir a la Rambla i recuperar-la per als veïns i veïnes” i ha afegit que aquest és “un passeig emblemàtic de la ciutat, espai de trobada per als veïns i veïnes però que, malauradament la massificació dels vianants i l’alta densitat de l’ocupació de l’espai públic ha fet que la ciutadania l’hagi abandonat”.

Pin ha recordat que “la Rambla parla de la història de la ciutat i és el seu mirall i, per això, cal recuperar-la” i ha remarcat que “aquest pla no és una vareta màgica, calen molts altres instruments però és un gran pas endavant. Ens permet anar posant passes per recuperar l’essència del passeig, calen mesures valentes, la col•laboració entre tots els actors implicats, no només a nivell institucional, també social i comercial”. Finalment, ha agraït la tasca feta per les entitats i els partits de l’oposició.

El Pla estableix els criteris que han de seguir les ocupacions existents al passeig, la mobilitat, les infraestructures, la urbanització i les edificacions adjacents en una futura transformació del passeig. És una eina essencial i cabdal per tal de recuperar la Rambla per al veïnat però, a partir d’ara, caldrà desenvolupar-ne d’altres com, per exemple, l’ordenació singular de terrasses, el projecte d’urbanització o continuar amb el pla d’inspeccions.

Aquest Pla té com a principal objectiu la recuperació del caràcter i essència de rambla, la de passeig. Per tant, la protecció, preservació i posada en valor dels trets identitaris de la Rambla, com a conjunt de patrimoni immaterial definidor de la ciutat de Barcelona. La redacció del Pla Especial es fonamenta en la necessitat que la Rambla es doti d’un instrument de protecció i ordenació integral. Aquesta via és un conjunt de patrimoni en si mateix que ha de tenir una protecció especial.

Un altre element essencial per a aconseguir aquest objectiu és comptar amb la col•laboració de tots els actors implicats: veïnat, entitats, administracions públiques i equipaments per tal que la ciutat recuperi un passeig com el que va ser en el seu moment la Rambla de Barcelona. El Pla marca les pautes per poder intervenir a la Rambla, una qüestió al voltant de la qual hi ha un ampli consens polític i social.

Els estudis per a l’elaboració del Pla Especial d’Ordenació de la Rambla es van iniciar fa dos mandats i el document inicial es va redactar i aprovar inicialment durant el mandat anterior. El document inicial ja regulava alguns aspectes essencials per a la via, que s’han mantingut en el document definitiu, com és la limitació del nombre de quioscos de la via a un total de 16 quioscos de venda de flors, 11 de venda de premsa, 1 per al Museu de Cera i 9 de la ONCE. El mateix nombre que existeix en l’actualitat.

També regula on no es podran posar terrasses i com s’han de disposar tots aquests quioscos i parades per tal de facilitar la permeabilitat de la via, de manera que els vianants es trobin el mínims obstacles possibles. S’estipulen les distàncies amb els accessos al transport públic i amb els edificis catalogats de nivell A.

Pel que fa a la mobilitat, l’objectiu del document és pacificar la Rambla tot prioritzant els usos de vianants, l’esponjament d’elements del passeig, l’eficiència de la mobilitat del transport públic i la transversalitat per relligar els barris del Raval i el Gòtic. El Pla proposa fer compatible la secció de la via amb el funcionament del transport públic en superfície i amb la bicicleta, potenciant la connexió de l’Eixample amb el Port.

En el cas de les infraestructures, les mesures més destacades són: la regulació de les infraestructures privades i de les públiques per tal de racionalitzar-les tot eliminant aquelles que estiguin obsoletes i agrupant els sistemes compartits. També es racionalitzaran els armaris d’instal•lacions i es faran compatibles quan sigui possible. S’actualitzaran les instal•lacions en superfície per tal de racionalitzar el consum i la despesa energètica.

L’Ajuntament també incentivarà actuacions de conservació i millora del paisatge urbà. Es vol impulsar accions per tal que els propietaris dels edificis realitzin les obres de conservació i rehabilitació per tal que mantinguin en bon estat el parc d’edificis.

El document que s’aprova de manera definitiva recull totes aquestes propostes, entre moltes altres del pla aprovat inicialment, tot fent algunes modificacions del document inicial que responen també a les al•legacions que es van presentar en el seu moment. Tal i com ja es va explicar a l’inici del mandat, el Govern municipal volia aprofitar el màxim del document que es va aprovar inicialment però revisant-lo per incloure aspectes rellevants.

Finalment, pel que fa a la urbanització, tot i que el document no recull com s’ha de fer el projecte, l’equip de Govern ha decidit que aquest es durà a terme mitjançant la convocatòria d’un concurs internacional d’idees, proposta del grup municipal del PSC. La voluntat és poder licitar aquest concurs aquesta tardor i que les obres es puguin iniciar durant aquest mandat.

Les principals novetats del document definitiu respecte al que es va aprovar inicialment són:

– Els quioscos de premsa – un cop acabi la concessió d’aquests l’any 2030- i flors hauran d’estar entre escocells i jardineres de manera obligatòria, cosa que no recollia l’anterior document ja que li donava a aquesta determinació caràcter d’opcionalitat.
– Els tamanys màxims dels quioscos que hi ha a la via serà de 4,4 metres de llarg, 2,6 d’ample i 2,7 d’alçada. Això suposarà que els quioscos de premsa hauran de reduir la seva superfície, cosa que es durà a terme un cop finalitzi la concessió actual, l’any 2030.
– El Pla fa obligatòria la recomanació del document aprovat inicialment de distribuir els quioscos de premsa de manera proporcional al llarg de les rambles de Canaletes, dels Estudis, dels Caputxins i de Santa Mònica, sense poder ocupar cap altre espai. En el cas de les parades de flors, aquestes només podran estar al tram de Sant Josep, la coneguda com a Rambla de les Flors.
– El document reforça, respecte el document d’aprovació inicial, que els quioscos de records i productes d’elaboració artesana queden fora de l’ordenació que proposa el Pla Especial. A partir d’aquí, s’estan estudiant totes les opcions per revertir aquesta situació que no respon a l’interès general.
– Manteniment de les dues parades de Bicing als seus emplaçaments actuals. El pla inicial les desplaçava als extrems de la via però l’actual Govern municipal no ho veu adequat perquè en l’actual emplaçament afavoreixen la mobilitat en bicicleta i la intermodalitat del transport públic.
– El document inicial també contemplava que l’Ajuntament de Barcelona fomentaria que les cobertes dels edificis tinguessin un ús públic o col•lectiu. El Pla definitiu aclareix que aquestes actuacions dependran de la voluntat de les comunitats de propietaris i no pas de l’impuls del consistori.

 

Un pla per a recuperar la Rambla per als veïns i veïnes del districte i de Barcelona

El principal objectiu que ens hem marcat com a govern municipal per a la Rambla és recuperar aquest eix emblemàtic per a la ciutadania i aconseguir que els barcelonins se la tornin a sentir seva. La Rambla és motor de la identitat de Barcelona però és un motor que està malalt degut a la sobrepressió del turisme i a l’ús decreixent per part dels barcelonins i barcelonines i els veïns dels barris de l’entorn.

Aquesta ha de deixar de ser un aparador i ha d’esdevenir l’exemple del tipus de ciutat que volen els veïns i veïnes de Barcelona: baixos amb identitat, pisos per a treballar-hi i per a viure-hi i negocis que estiguin desvinculats de l’oportunisme turístic. La seva importància internacional fonamenta la necessitat de protecció del conjunt patrimonial de la Rambla, preservant els valors i elements propis de la seva identitat.





Paraules clau

La Rambla/