Servei de Premsa

Arxiu, Notes de premsa

Barcelona tanca la primera fase de la prova pilot de la Xarxa d’escoles i instituts per la igualtat i la no-discriminació amb una trobada dels centres

La primera fase d’implantació del programa de la Xarxa d’escoles i instituts per la igualtat i la no-discriminació està a punt d’acabar. De fet, acabarà al final d’aquest curs escolar, i per això avui ha tingut lloc una trobada dels centres que hi han participat , i que ha servit per fer visible el treball realitzat durant aquests dos anys de prova pilot.

 

26767242213_11c9b4d30b_z

27098090400_6481048685_z

 

Un total de 2.211 estudiants d’educació infantil i primària, i 164 professors i professores dels onze centres escolars que han implementat el programa, han exhibit avui a través d’una vintena de tallers i activitats musicals, la feina feta al llarg dels dos cursos durant els quals diferents propostes de caràcter curricular han anat impregnant l’activitat habitual dels centres amb continguts i formats educatius pensats, plantejats i desenvolupats des del respecte a totes les formes de diversitat: de gènere, d’ètnia, funcional, o en les relacions afectives i sexuals.

La Xarxa d’escoles i instituts per la igualtat i la no-discriminació és avui una xarxa d’onze centres educatius en els quals s’ha desenvolupat un programa pilot que vol prevenir a partir de la formació des de les primeres edats, conductes abusives, violències masclistes i discriminacions diverses. En aquesta primera fase de la prova, onze centres (6 escoles de primària i 5 instituts) escollits especialment en base a criteris sociodemogràfics, i perquè configuren entre tots ells una mostra de la diversitat existent a la ciutat, han desenvolupat a les aules activitats curriculars dissenyades des d’una perspectiva d’enriquiment amb la diversitat en totes les seves manifestacions.

Els resultats d’aquesta forma diferent de treballar a l’aula seran avaluats per un equip d’investigació de la Universitat de Barcelona que, a través de l’aplicació de diversos instruments, recull informació sobre el grau de presència de prejudicis i falses creences en l’alumat, abans, durant i després del desplegament del programa.

A banda dels resultats que s’obtinguin d’aquesta primera fase de la prova pilot, a partir del curs vinent, és a dir, durant el curs 2016-2017, es desplegarà una segona fase d’aquesta prova pilot, en aquest cas ja no a les aules sinó a fora de les aules. Aquesta segona fase es desenvoluparà en els entorns extraescolars de dos centres educatius de la ciutat: entre les famílies de l’alumnat, amb les monitores i els monitors de les activitats extraescolars, i en general entre els professionals i les agències socioeducatives de cada territori. També es desenvoluparà en fase de prova pilot, amb l’assessorament de l’IGOP de la Universitat Autònoma de Barcelona.

Un cop obtinguts els resultats d’aquestes dues experiències i un cop avaluat el programa, es podrà implantar de forma generalitzada a totes les comunitats educatives de la ciutat, previsiblement a partir del curs 2017-2018.

El projecte de la Xarxa d’escoles per la igualtat i la no-discriminació té com a objectiu incidir en un canvi d’actituds, cosa que implica processos psicosocials d’evolució lenta, per la qual cosa, l’impacte es podrà avaluar de forma realment significativa en totes les seves dimensions a partir d’una dècada.

Els centres que han participat en la primera fase de la prova pilot i que avui han participat en la primera trobada de la xarxa són els següents:

 

Centres de primària:

• Escola Antaviana (Roquetes)
• Escola Elisenda de Montcada (Torre Baró)
• Escola Lloret (Sants)
• Escola l’Esperança (Baró de Viver)
• Escola Torrent de Can Carabassa (Horta)
• Escola de la Concepció (Eixample)

Centres de secundària:

  • Institut Roger de Flor (Trinitat Nova)
  • Escola Pia Sant Antoni (Ciutat Vella)
  • Escola Virolai (Guinardó)
  • Institut Joan Boscà (les Corts)
  • Institut Valldemossa (Nou Barris)

El projecte de la Xarxa d’escoles i instituts per la igualtat i la no-discriminació, que impulsa l’Ajuntament de Barcelona amb la participació del Consorci d’Educació de Barcelona i del Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya, es va començar a desplegar durant el curs 2014-2015. La primera fase de la prova pilot, que s’ha desenvolupat al llarg de dos cursos acadèmics, ha constat d’una primera etapa de formació del professorat, acreditada pel Consorci d’Educació de Barcelona, i d’una implementació a l’aula, durant les hores lectives i dins de la programació curricular ordinària, d’un conjunt d’activitats didàctiques dissenyades dins del programa.

Amb aquest programa, i en concret amb l’acte celebrat avui, l’Ajuntament vol manifestar el compromís ferm per institucionalitzar una intervenció per la igualtat i la no-discriminació als centres educatius de la ciutat.


Enviar enllaç a aquesta pàgina

Els continguts d'aquest web estan subjectes a una llicència de Creative Commons si no s'indica el contrari.