Barcelona posa en marxa aquest estiu un pla d’acció per evitar la venda ambulant no autoritzada a la ciutat : Servei de Premsa

Barcelona posa en marxa aquest estiu un pla d’acció per evitar la venda ambulant no autoritzada a la ciutat

30/06/2016



Temps estimat de lectura: 9 minuts

 

L’Ajuntament va presentar el mes de setembre de 2015 la primera diagnosi social sobre la venda ambulant no autoritzada a la ciutat de Barcelona per tal de conèixer la realitat d’aquest fenomen a la ciutat. A partir d’aquesta diagnosi el consistori es va posar a treballar per tal d’abordar el fenomen, no només des de la perspectiva policial, sinó des d’un abordatge integral i transversal on s’incloguessin també propostes d’intervenció en l’àmbit social (recursos socials, estrangeria, formació i ocupació), i en l’àmbit d’espai públic i seguretat.

Gràcies a tota la feina fins ara, l’Ajuntament de Barcelona presenta avui un conjunt d’accions d’abordatge de la venta ambulant no autoritzada que es posa en marxa aquest estiu amb l’objectiu d’evitar aquesta pràctica il·legal a l’espai públic, i construir alhora alternatives i vies d’inclusió per a les persones que la porten a terme. Per fer-ho és necessari un abordatge integral i transversal que implica un lideratge públic amb la coordinació de totes les àrees municipals, els cossos policials, els agents socials i altres actors implicats.

Aquest pla d’accions ha de permetre avançar cap a l’eradicació de l’activitat intensificant l’actuació policial i cap a l’empoderament dels que la impulsen a través d’un abordatge integral i transversal amb els objectius de:

– Coresponsabilitzar les administracions i els municipis en l’abordatge d’aquest fenomen.
– Tractament integral amb la intervenció dels diferents actors que formen part del fenomen.
– Fomentar el consum responsable.
– Mantenir l’actuació policial i millorar la coordinació entre els diferents cossos de seguretat.
– Millorar l’atenció social de les persones vulnerables que hi ha darrera de la venta ambulant no autoritza.
– Treballar per la garantia dels drets bàsics.
– Construcció d’alternatives i vies d’inclusió ocupacional per persones que estan realitzant venda ambulant.
– Dotar d’eines al veïnat i al comerç de la ciutat per evitar que el fenomen perjudiqui la seva activitat diària.

La venda ambulant és un fenomen que no és exclusiu a la ciutat de Barcelona. Una quarantena de municipis de la costa catalana tenen presència d’aquesta pràctica (Roses, Sitges, Castelldefels, el Vendrell, etc.). També és una activitat vinculada a les zones d’afluència turística i amb una projecció internacional i persistent en el temps.

Des de el Departament d’Estudis de l’Àrea d’Ocupació, Empresa i Turisme de l’Ajuntament de Barcelona ha estudiat quines són les accions portades a terme per diferents ciutats al món per abordar el fenomen, amb la intenció d’estudiar l’aplicabilitat de les mateixes a la ciutat de Barcelona, com per exemple les experiències de Vancouver, Durban o Nueva York, per tal de poder aprendre d’aquestes experiències que permetin desenvolupar polítiques públiques i alternatives d’inclusió social a les persones que realitzen venda ambulant a la ciutat de Barcelona.

 

Pla d’abordatge de la venda ambulant no autoritzada

Coordinació amb la resta de municipis i administracions competents

Amb l’objectiu d’abordar el fenomen de forma conjunta amb tots els municipis de Catalunya i també amb totes les administracions que tenen competència en aquesta matèria tal i com apuntava l’informe del Síndic de Greuges del passat mes de febrer, una de les primeres accions que es portaran a terme serà una reunió amb el Síndic la propera setmana amb l’objectiu de treballar en una mesura concreta que permeti la coordinació entre els diferents municipis i administracions competents.

Increment de l’actuació i coordinació dels coses de seguretat

L’Ajuntament mantindrà i intensificarà la pressió policial en els espais amb més presència de venedors ambulants no autoritzats, així com també sobre els compradors.

Durant aquests mesos la Guàrdia Urbana de Barcelona i la resta de cossos policials de la ciutat no han deixat d’actuar en aquesta matèria:

– El mes de setembre es posa en marxa l’ordre de servei de la Guàrdia Urbana “Víctor Alfa” que clarifica els criteris generals de l’actuació policial en matèria de venda ambulant, basat en els principis legals d’oportunitat, proporcionalitat i congruència, i estableix una gradació progressiva de les actuacions policials, en funció dels escenaris i la seva potencial conflictivitat, per tal de garantir l’ús de l’espai públic i la convivència.

– Durant l’any 2015 la Guàrdia Urbana va interposar 61.982 denúncies en matèria de venda ambulant no autoritzada, i en el que va d’any fins el més d’abril 16.678, un 23% més que altres anys en el mateix període.

– El 90% de les intervencions policials que es fan a la ciutat sobre venda ambulant les desenvolupa la Guàrdia Urbana.

– Respecte a operatius que s’han realitzat a l’espai públic, destaquen de manera significativa els dispositius conjunts amb Mossos d’Esquadra i Policia Portuària a la zona del port a finals del 2015 i l’iniciat el 20 de juny i el que es va iniciar el mes d’abril en el subsòl de l’estació de Plaça Catalunya juntament amb Mossos d’Esquadra.

– La Guàrdia Urbana va portar a terme l’any passat quatre actuacions contra estructures organitzades que s’encarregaven de distribuir material falsificat destinat a la venda ambulant no autoritzada.

– La Junta Local de Seguretat, a proposta de l’Ajuntament, ha creat un grup de treball específic per abordar policialment el fenomen insistint en la necessitat que tots els cossos policials intervinguin en la matèria. Aquesta taula de seguretat, formada per la Guàrdia Urbana, Mossos d’Esquadra, Policia Nacional i Guàrdia Civil, ha acordat una major implicació de tots els cossos en aquesta matèria, en els seus respectius àmbits competencials. A principis de juny es va reunir per a treballar les accions de l’estiu 2016.

Millora de l’atenció social de les persones vulnerables

L’Ajuntament ha dissenyat un circuit d’atenció específica, a través de l’increment de recursos a l’Oficina del Pla d’Assentament de Barcelona, amb l’objectiu de:

– Conèixer i pal·liar les situacions d’alta vulnerabilitat no detectades i les necessitats personalitzades dels venedors ambulants.

– Oferir un pla d’acompanyament per part dels Serveis Socials municipals per aquelles persones que es troben en situació irregular, garantint l’empadronament en les diverses modalitats (ja sigui en un domicili concret o sense domicili fixe), i els drets bàsics en l’accés als serveis de salut, recursos socials bàsics, necessitats alimentàries, allotjament temporal si escau, etc.

– Agilitzar els processos de regularització donant suport a la recerca de feina, l’obtenció de documents del país d’origen per la regularització, oferint assessorament jurídic, etc.

– Motivar pel canvi d’activitat econòmica.

– Millorar la informació del col•lectiu dels serveis disponibles a la ciutat. En aquest sentit s’ha editat i distribuït entre el col·lectiu un fulletó informatiu en diferents idiomes on s’especifiquen els serveis als que poden adreçar-se per la cobertura de les necessitats bàsiques.

Els recursos posats a disposició per a reforçar el servei han estat l’augment de recursos humans i increment del dels serveis destinats a l’assessorament jurídic i de mediació.

Actualment el servei ha realitzat un centenar d’entrevistes personalitzades a venedors ambulants no autoritzats i s’ha iniciat itineraris d’inserció amb 48 persones. Durant aquest estiu, a través d’una campanya informativa a l’espai públic, s’espera poder arribar a l’atenció de tots aquells venedors ambulants no autoritzats que estiguin en una situació de vulnerabilitat.

Treball conjunt amb els actors implicats en el fenomen

Tenint en compte l’alta complexitat del fenomen de la venda ambulant no autoritzada l’Ajuntament ha mantingut diferents reunions de treball amb les entitats i moviments vinculats al fenomen; espais associats al comerç i turisme; espais econòmics i socials; i cossos de seguretat.

També s’ha intensificat i millorat el treball transversal entre les diferents àrees de l’Ajuntament per poder oferir una millor resposta, així com amb altres administracions implicades.

Foment del consum responsable

Amb la complicitat dels comerciants de la ciutat, l’Ajuntament posarà en marxa la segona setmana de juliol, una campanya de comunicació destinada a dissuadir els possibles compradors d’adquirir productes que provenen de la venda ambulant no autoritzada.

Aquesta campanya estarà integrada en la campanya de comunicació de convivència que ha preparat l’Ajuntament per sensibilitzar tant a la ciutadania de Barcelona, com als seus visitants, sobre la importància de mantenir actituds que fomentin la bona convivència i la seguretat.

Els missatges principals de la campanya va dirigida a tant als turistes i visitants, als venedors ambulants no autoritzats i als comerciants, deixant clar que aquesta pràctica és il·legal a la ciutat.

– Pel que fa els turistes i visitants, se’ls recorda que la venda ambulant no autoritzada no està permesa a la ciutat de Barcelona, i se’ls convida a comprar als llocs de venda ambulant regulats i al petit comerç de la ciutat.

– Als venedors ambulants no autoritzats se’ls recorda els recursos municipals que tenen al seu abast per garantir els seus drets bàsics, així com la informació sobre el circuit que han de seguir per acollir-se a les iniciatives socials de l’Ajuntament. També se’ls recorda que l’activitat que estan portant a terme és il·legal.

– La campanya també promociona el comerç de proximitat, i tot el teixit comercial de la ciutat, sensibilitzant dels valors afegits quan es compra en aquests comerços.

La campanya es visualitzarà a través de xarxes, cartells, fulletons i d’altres plataformes. Es distribuirà per la Xarxa d’Oficines de Turisme, associacions d’allotjaments, portals d’informació turística. També es podrà trobar en el petit comerç, a les zones de venda ambulant regulada i en aquelles amb presència de venda ambulant no autoritzada.

Noves ofertes de 40 plans d’ocupació

La Taula de Ciutat per l’abordatge de la venda ambulant no autoritzada, que va presentar les seves conclusions el passat mes de març, va acordar definir un projecte de pla d’ocupació adreçat al col·lectiu dels venedors ambulants no regularitzats.

En aquest sentit, en paral·lel a l’experiència que està realitzant Mercabarna gràcies al conveni signat amb l’Àrea de Drets Socials de l’Ajuntament, es crearant 40 plans d’ocupació adreçats al col·lectiu dels venedors ambulants no regularitzats que s’iniciaran de manera immediata.

Aquesta política activa d’ocupació pot esdevenir un instrument facilitador de la regularització, reactivació laboral i reciclatge professional.

Durant el mes de juny s’han identificat els potencials llocs de treball i les tasques a realitzar, així com a les persones beneficiàries. Durant el mes de juliol començaran els processos de selecció i les accions formatives.

S’han identificat 3 tipologies diverses de projectes de Plans d’Ocupació, diferenciant perfils professionals en relació a les tasques a realitzar.

1. Activitats de dinamització i suport en espais comunitaris, en col·laboració amb la Gerència de Drets Socials. Nombre de beneficiaris: 10 persones.

2. Activitats de manteniment i rehabilitació de pistes esportives de centres escolars de titularitat pública, en col·laboració amb el Consorci d’Educació de Barcelona. Nombre de beneficiaris: 15 persones.

3. Activitats de manteniment i rehabilitació d’equipaments públics i neteja i adequació de l’espai públic, en col·laboració amb el Districte de Sant Martí. Nombre de beneficiaris: 15 persones.

El procés de selecció final comptarà amb l’acompanyament tècnic de Barcelona Activa, mentre que l’Àrea de Drets Socials és la responsable de la identificació del col·lectiu potencialment beneficiari, la definició dels perfils i la selecció final de les 40 persones participants.

Es preveu tramitar la regularització administrativa de les persones candidates alhora que aquests participen en les accions de formació, que es realitzaran de forma prèvia a la contractació. Per tramitar la regularització administrativa caldrà presentar ofertes de treball nominatives per un període de 12 mesos, que permetin l’inici de les gestiones jurídico-administratives adients.

La durada del contracte de treball, modalitat d’obra i servei, és de 12 mesos, aplicant jornada completa (37,5 hores setmanals).

La contractació en el marc dels programes de Plans d’Ocupació sempre es complementa amb itineraris de formació tècnico-professionalitzador, prevenció de riscos laborals, competències clau i capacitació per a la recerca de feina.

De cara a la finalització del contracte laboral, està previst un assessorament ocupacional per a la posterior cerca de feina amb l’objectiu de millorar les oportunitats de les persones participants de trobar feina a la finalització de la seva participació al programa.

Projecte cooperatiu

L’Ajuntament de Barcelona aposta per un model cooperatiu com a eina d’inclusió social com a una formula que garanteixi la inclusió sociolaboral. Aquesta fórmula suposa treballar des de l’apoderament de les persones implicades per tal d’incrementar la probabilitat de sostenibilitat en el temps de les alternatives i vies d’inclusió que es construeixin.

El projecte parteix de la identificació de les necessitats del col·lectiu específic i proposa un sistema d’intervenció cooperatiu per donar resposta a 3 factors clau com són la renda, els drets de ciutadania i xarxa, a través del desenvolupament d’un projecte de negoci totalment desvinculat a la venda de productes no autoritzats.

Aquest projecte està dirigit a les persones amb una vulnerabilitat especial, amb un arrelament a la ciutat acreditat, i que presentin les capacitats necessàries per desenvolupar les tasques previstes. No és una resposta general per a totes les persones que actualment vénen de forma no autoritzada ja que és un grup, divers que presenta graus de vulnerabilitat diversa, i moltes de les persones poden i han de recórrer als circuits d’inserció habituals





Paraules clau

venda ambulant/