L’Ajuntament estudia els fluxos de visitants als voltants de la Sagrada Família per millorar-ne la gestió : Servei de Premsa

L’Ajuntament estudia els fluxos de visitants als voltants de la Sagrada Família per millorar-ne la gestió

16/11/2016

El regidor d’Empresa i Turisme, Agustí Colom, ha presentat un projecte pilot en el marc de la Smart City Expo que permet obtenir informació detallada sobre el perfil dels visitants i els seus patrons de mobilitat

L’anàlisi de les dades permetrà planificar i optimitzar els serveis per minimitzar l’impacte sobre el teixit urbà en espais d’elevada freqüentació turística

Les primeres dades apunten que un 80% dels turistes només visita els entorns del temple, i un 50% ho fa durant menys de 40 minuts. De les 10.00 a les 12.00 hores és el moment del dia de màxima afluència de visitants

 

El regidor de Turisme i Empresa, Agustí Colom, ha presentat avui en el marc de la Smart City Expo 2016 els primers resultats d’un projecte pilot per al control de fluxos de visitants que s’ha desenvolupat al voltant de la Sagrada Família. Mitjançant la instal·lació de sensors wifi, GSM i càmeres 3D, s’han registrat i monitoritzat els desplaçaments durant 4 setmanes del mes de juliol, per tal de conèixer els perfils i patrons de comportament de les persones que visiten l’entorn del temple.

El projecte, que s’ha desenvolupat conjuntament amb Eurecat i la Fundació Mobile World Capital Barcelona, i amb el suport de GSMA, proporciona “informació molt útil per a la planificació i optimització dels serveis públics que es despleguen a la zona”, tant pel que fa a mobilitat, senyalització, agents cívics o, per exemple, per al llançament de campanyes específiques, ha explicat Colom.

La mesura dóna resposta a alguns dels objectius recollits en el document de diagnosi del Pla Estratègic de Turisme, com ara el desenvolupament de “sistemes que permetin conèixer en temps real els fluxos de mobilitat amb l’objectiu de gestionar-los, redreçar-los o potenciar espais de visita”, així com, entre d’altres, “implicar els operadors turístics per integrar els diferents ritmes, estacions i temporalitats en la gestió dels espais més freqüentats”.

En aquest sentit, el projecte ha de permetre la generació d’indicadors compartits que puguin millorar també l’oferta turística en matèria de gestió de recorreguts, horaris, ofertes més personalitzades en funció de l’origen o el perfil del visitant, etc.

Els primers resultats obtinguts, que han presentat la directora del programa de l’àrea de transformació digital de la Fundació Mobile World Capital Barcelona, Bárbara Vallespin, i el director del Big Data Center of Excellence Barcelona, Marc Torrent, mostren els principals punts d’accés i sortida dels visitants, essent la confluència dels carrers Mallorca i Marina la que presenta un major fluxe de persones circulant.

Un algoritme permet filtrar quines d’aquestes persones serien turistes, descartant-ne aquelles que passen per la zona durant menys de deu minuts o les que ho fan de manera repetida durant un període de més de 7 dies.

Els resultats de l’anàlisi indiquen que el 80% de les persones detectades a l’àrea monitoritzada hi són durant menys de 100 minuts, mentre que la resta hi fan una visita més llarga, presumiblement perquè visiten també l’interior de la basílica. D’entre els qui només visiten l’exterior, el 50% inverteix menys de 40 minuts per fer-ho, i un 20% fa una estada d’entre 10 i 20 minuts.

Les hores de major afluència són entre les 10.00h i les 12.00 hores, amb un patró molt similar per al conjunt de dies entre setmana. Els divendres, en canvi, s’assimilen més al dissabte i diumenge, dies en què creix el nombre de visites durant la tarda.

Pel que fa al perfil del volum total de persones detectades a la zona –sense discriminació entre turistes o residents–, un 24% són de procedència estrangera, essent França, Itàlia i Regne Unit els principals orígens detectats. Pel que fa a les procedències estatals, exclosa la província de Barcelona, Madrid encapçala el nombre de visitants, amb un 36,7%, seguida de Tarragona (10%), Girona (7,7%) i València (5,4%).

fluxos_4
Colom ha remarcat la utilitat del projecte, que “és potencialment replicable a d’altres espais d’alta freqüentació, i que ens ha de permetre millorar la governança del turisme i la gestió dels seus impactes en el teixit urbà“. Alhora, “aquest és un clar exemple de com podem situar el desenvolupament tecnològic al servei de la qualitat de la vida de la ciutadania de Barcelona”.

 

Document relacionat



Compartiu aquest contingut