Servei de Premsa
18/09/2024
Barcelona culmina el procés participatiu Impulsem! per a la millora dels serveis socials, en què uns 500 professionals han fet més de 1.000 aportacions
06/04/2017
Temps estimat de lectura: 4 minuts
L’Impulsem! és el procés més ambiciós de participació en la història dels serveis socials municipals i ha comptat també amb l’opinió d’usuaris i entitats socials
Els i les professionals escullen quins són els objectius que cal prioritzar per afinar l’actuació dels centres, dins d’un pla d’actuació que es prolongarà fins al 2019
La tinenta d’alcaldia de Drets Socials, Laia Ortiz, lloa la feina i el compromís dels professionals com a principal actiu dels centres
L’objectiu que s’ha fixat l’Institut Municipal de Serveis Socials (IMSS) de Barcelona és construir una visió de futur compartida, i per això s’ha demanat als professionals que opinessin sobre quins són els desafiaments i com creuen que funcionen les primeres atencions, les portes d’entrada, el seguiment dels usuaris, l’atenció grupal i comunitària o bé els sistemes d’informació. En total han dit la seva més de 500 professionals de tots els territoris, rols i perfils, la qual cosa ha permès recollit gairebé un miler d’aportacions. No és l’única dimensió que s’ha tingut en compte, perquè l’Impulsem! també ha comptat amb la participació d’altres actors municipals, administracions, moviments socials i organitzacions d’àmbits rellevants com l’habitatge, l’educació o la salut, a banda de representants de col•legis professionals o l’àmbit universitari, que en total han permès la participació addicional de 168 persones externes que han fet més de 300 aportacions. Per últim, també s’ha preguntat a les persones ateses pels serveis socials, que igualment han permès confeccionar una vuitantena d’aportacions.
La feina ara passa per identificar i concretar els projectes que cal impulsar a curt, mitjà i llarg termini, tot i que algunes propostes que s’han identificat ja estan en marxa i són una realitat. Entre elles es troba el Transfer, un programa d’intercanvi entre professionals que està pensat per facilitar que si un projecte de treball en grup demostra el seu èxit pugui ser fàcilment exportable a un altre centre de serveis socials de la ciutat. També, per exemple, existeix la voluntat de crear una oficina única per centralitzar la gestió de totes les prestacions econòmiques que poden obtenir les persones en situació de vulnerabilitat, quelcom que evitaria que els usuaris hagin de passar en primera instància pels centres socials.
En total s’han identificat diverses línies d’actuació i objectius. A nivell extern es concreten en la voluntat d’impulsar una renda mínima garantida, que el finançament dels serveis socials es defineixi en funció de la població i de les necessitats socials identificades o bé aconseguir que cada administració se’n faci càrrec de les prestacions pròpies. Sigui com sigui, és a nivell intern on s’han identificat més capítols que es poden perfeccionar: reduir la burocràcia que implica la gestió dels expedients, enfortir el treball comunitari i l’atenció en grup, fer una organització més senzilla i més flexible, aconseguir que els centres es vinculin més amb els barris i, també, fer que la innovació i la millora siguin dues constants permanents de la mà dels professionals. De cadascuna d’aquestes cinc línies pengen objectius concrets i verificables.
La tinenta d’alcaldia de Drets Socials, Laia Ortiz, ha participat en la jornada de l’Impulsem!, una circumstància que ha aprofitat per lloar el paper dels treballadors dels serveis socials com un actiu imprescindible, no només per adaptar els centres al futur, sinó també per haver atès la població en un moment de crisi en què han actuat com un dic de contenció davant l’augment de les desigualtats. També ha subratllat el “gran repte de l’habitatge i l’exclusió residencial” com a element clau a tenir en compte i ha destacat que la línia compartida per tothom passa per fer uns serveis socials que creguin en les capacitats dels usuaris, que ofereixin proximitat i flexibilitat de recursos i que treballin en xarxa, i no que simplement siguin un recurs assistencial.
En qualsevol cas, el procés de revisió sobre els serveis socials és constant i va molt més enllà del projecte Impulsem!, com demostra l’estudi que va fer al llarg de l’any passat l’Ajuntament de Barcelona amb gairebé 12.300 persones majors de 16 anys usuàries dels serveis socials, i que ha servit per definir millor el perfil d’aquestes persones i identificar les seves necessitats. En base a aquest macroestudi també es va poder comprovar que la satisfacció dels usuaris és elevada, amb una nota mitjana de 7,6 sobre 10. Especialment ben puntuades es troben la intimitat i la confidencialitat en l’atenció (8,6) i l’amabilitat i respecte dels professionals (8,5), enfront de la nota mínima de 6,8 que rep el temps d’espera per ser atesos.
Paraules clauServeis Socials/