428 infants participen en els campaments Baobab a la Marina del Port, Baró de Viver, Trinitat Vella, Trinitat Nova, Verneda la Pau i Besòs-Maresme : Servei de Premsa

428 infants participen en els campaments Baobab a la Marina del Port, Baró de Viver, Trinitat Vella, Trinitat Nova, Verneda la Pau i Besòs-Maresme

03/08/2017



Temps estimat de lectura: 4 minuts

L’Institut Municipal d’Educació de Barcelona (IMEB) amplia el Projecte Baobab-campaments urbans de 3 barris a 6 barris de la ciutat, gràcies a l’impuls de Pla de Barris

Aquest projecte té per objectiu garantir el dret dels infants a les activitats de vacances i, alhora, fomentar l’aparició d’una oferta de lleure educatiu durant tot l’any en barris on aquestes necessitats no estan cobertes

El projecte ha aterrat als barris teixint aliances amb entitats, associacions i projectes de les àrees i districtes

Participaran joves dels propis barris per fer de monitors i monitores dels campaments

El Projecte Baobab s’emmarca en l’estratègia de lleure educatiu comunitari i el pressupost destinat per Pla de barris per a cadascun dels campaments és de 30.000 euros

 

 

L’Ajuntament de Barcelona, a través de l’Institut Municipal d’Educació de Barcelona (IMEB), ha posat en marxa aquest estiu sis campaments urbans durant el mes d’agost, adreçats a nens i nenes de 4 a 12 anys en una situació d’especial vulnerabilitat. La iniciativa porta el nom de Projecte Baobab.

Els campaments tenen lloc a La Marina del Port (Sants-Montjuïc), Baró de Viver i Trinitat Vella (Sant Andreu), Trinitat Nova (Nou Barris), Verneda- la Pau i Besos-Maresme (Sant Martí). D’aquesta manera, el projecte multiplica per tres el nombre d’infants respecte 2016 i s’estén al doble de barris. També s’ha ampliat la franja d’edat dels nens que hi participen, ja que l’any passat estava destinada a nens entre 6 i 12 anys. Al llarg del 2018-19 està previst que es continuï ampliant i es faci arribar a 13 barris de Barcelona.

Un total de 428 nens i nenes participen en algun d’aquests campaments urbans entre el 31 de juliol i el 30 d’agost, en dos torns de 15 dies. D’aquests alumnes, 80 ho fan a l’Escola SEAT (Sants –Montjuïc), 63 ho fan a l’Escola Baró de Viver (Sant Andreu), 80 a l’Escola Ramon Berenguer III (Sant Andreu), 73 a l’Escola Sant Josep Oriol (Nou Barris), 80 a l’Escola Els Horts (Sant Martí) i 80 a l’Escola Prim (Sant Martí). Les activitats són gratuïtes i cobreixen un horari des de les 10h a les 16h, amb servei de menjador inclòs.

La tinenta d’alcaldia de Drets Socials, Laia Ortiz, ha posat en valor que “la iniciativa busca no només garantir el dret al lleure i activitats de vacances per a infants en barris on aquestes necessitats no estan cobertes, sinó que siguin la llavor per consolidar una oferta de lleure educatiu de base comunitària durant tot l’any i garantir les oportunitats educatives dels infants”.

El Projecte Baobab s’emmarca en l’estratègia d’educació de Pla de Barris i el pressupost destinat per a cadascun dels campaments és de 30.000 euros. El projecte pretén ser també una resposta al progressiu increment dels indicadors de desigualtat social, econòmica i educativa en determinats barris de la ciutat.

Els campaments s’han organitzat en escoles públiques dels sis barris escollits i han comptat amb entitats del territori per a la difusió, recerca i formació de joves que hi participen com a monitors i monitores. Així, fins al 50% dels equips responsables dels campaments provenen dels barris on es duu a terme l’activitat. Hjbhjkhb v

Cada campament urbà compta amb una mitjana de 7 professionals per a la seva dinamització: un director/a d’educació en el lleure i 5/6 monitors/es (amb un monitor/a per a necessitats educatives especials i algun/a director/a o monitor/a en pràctiques), i manté una coordinació pedagògica amb l’IMEB a través de les entitats de lleure educatiu. Enguany, com a novetat, es comptarà amb la participació de l’ICUB en la realització d’activitats de tipus audiovisual i artístic.

El Projecte Baobab-campaments urbans s’emmarca en l’estratègia recollida al Projecte Educatiu de Ciutat, que entén l’educació comunitària com el marc necessari per assolir una educació més ampla (per tothom), més llarga (al llarg de la vida) i més alta (digna).

En aquest sentit, s’hi preveu que tots els districtes comptin amb projectes educatius de barri basats en el treball en xarxa i la participació de tota la comunitat educativa per tal que l’educació sigui un objectiu compartit i sigui una eina clau per a la cohesió social. Es tracta, doncs, d’un procés de reconeixement de la comunitat com a espai d’aprenentatge, un objectiu que també preveu el projecte de Pla d’Actuació Municipal de Barcelona 2016-2019.

 

El projecte Baobab

El projecte BAOBAB té per finalitat impulsar projectes de lleure educatiu de base comunitària a la ciutat. I per tant, va més enllà dels campaments urbans de l’estiu. És una estratègia de llarg recorregut que té per objectiu, per una banda, acompanyar en la creació de nous esplais i caus en aquells barris on no n’hi ha i vincular-hi infants, joves i famílies. I, per altra banda, acompanyar i reforçar aquells esplais i caus existents en els barris i vincular-hi nous infants, joves i famílies.

Pretén ser un projecte arrelat al territori i sostenible en el temps que faciliti la instauració i desenvolupament del lleure educatiu comunitari amb la creació i el reconeixement i reforç dels esplais i caus del barri.

És un projecte liderat per l’Institut Municipal d’Educació d’Educació i cogestionat amb i des de les federacions de lleure a través del Consell de la Joventut de Barcelona i les entitats de cada territori. Es basa, per tant, en el principi de coresponsabilitat de tots els agents implicats.





Paraules clau

Baobab/ Pla de Barris/