Servei de Premsa

[Estiu 2017], Arxiu, Notes de premsa

Ciutat Vella restringirà la circulació de vehicles de mobilitat personal i cicles de més de dues rodes d’ús comercial a l’interior del districte

L’Ajuntament de Barcelona tira endavant un decret que recull aquesta restricció pels ginys de lloguer basant-se en les condicions singulars del districte

Aquest tipus de vehicles quan siguin per ús comercial només podran circular per dues rutes determinades

La prohibició de circulació no afectarà als vehicles d’ús personal i tindrà una vigència de 6 mesos des de la seva aprovació

A partir de la seva publicació inicial al BOPB s’iniciarà un període de 10 dies per l’exposició pública del decret i recollida d’al·legacions, i un cop s’hagin valorat es farà la publicació definitiva

 

La sobreocupació de l’espai públic és una situació a la qual ha de fer front el veïnat de Ciutat Vella durant tot l’any i que a l’estiu es veu agreujada per la gran quantitat de visitants que acull el districte. Aquesta sobreocupació respon a múltiples factors, entre els quals s’hi suma la invasió del mal ús dels vehicles de mobilitat personal, denunciada en nombroses ocasions pel veïnat. Atenent a les quantioses queixes i amb l’objectiu de buscar un equilibri a l’espai públic, el Districte de Ciutat Vella ha decidit restringir l’ús comercial dels vehicles de mobilitat personal i cicles de més de dues rodes.

Així, els vehicles de mobilitat personal i els cicles de més de dues rodes d’ús comercial no podran circular per l’interior del Districte de Ciutat Vella durant sis mesos, i només podran desplaçar-se per dues rutes ja determinades que els permetran creuar el districte de nord a sud i d’est a oest. Aquesta és la proposta de decret que ha signat l’Ajuntament de Barcelona i que després de la seva publicació inicial al BOPB, iniciarà un període d’exposició al públic i recollida d’al·legacions de 10 dies. Passat aquest període i un cop valorades, es procedirà a la seva publicació definitiva i posterior entrada en vigor, al cap de 15 dies.

Aquests vehicles només podran circular per les dues rutes estipulades en l’Annex X de l’Ordenança de Circulació de Vianants i Vehicles al districte de Ciutat Vella: la primera va des de Portal de la Pau per passeig Colom, passeig d’Isabel II, Marqués de l’Argentera i passeig de Circumval·lació; i la segona passa per passeig de Picasso, de Lluís Companys, passeig de Pujades fins a avinguda Meridiana, d’acord amb el plànol següent:

La restricció s’aplicarà sobre els següents tipus de vehicles, d’acord amb la classificació establerta a l’Ordenança.

– Tipus A: inclou els vehicles de mobilitat personal de dimensions més petites: patinets elèctrics petits, roda elèctrica i plataforma elèctrica.

– Tipus B: inclou els vehicles de mobilitat personal de dimensions més grans: patinets elèctrics grans i segways.

– Tipus C1: inclou els cicles de més de dues rodes que es fan servir per realitzar algun tipus d’activitat econòmica o d’oci.

Els vehicles de mobilitat personal i cicles de més de dues rodes que realitzin una activitat d’explotació econòmica hauran d’estar identificats i, si s’escau, inscrits al registre que correspongui.

En cap cas, els vehicles d’ús personal es veuran afectats per aquest decret de restricció i aquests hauran de respectar el que estipula l’ordenança.

Per tal de garantir el compliment del decret, durant els mesos d’estiu hi haurà 8 agents cívics a la zona de la Barceloneta i una patrulla de la Guàrdia Urbana de Barcelona destinada especialment a aquesta tasca, que se sumarà a la resta d’efectius policials que ja estan desplegats per aquest àmbit de la ciutat i que també treballaran per fer complir la normativa. L’aplicació es farà de manera progressiva i els agents del cos de policia barceloní donaran un període d’adaptació de quinze dies a les empreses, abans d’iniciar les sancions.

Aquesta és una mesura de caràcter especial tenint en compte la singularitat del Districte de Ciutat Vella. Aquest és un espai que rep més pressió d’ús i on, per la seva configuració especial i saturació d’activitats, la convivència entre vehicles i vianants és més problemàtica. Amb la restricció establerta en el decret es busca alleugerir la pressió sobre el vianant.

 

Ordenança pionera

La modificació de l’Ordenança de Circulació de Vianants i Vehicles, recentment aprovada en plenari municipal, ha comportat la creació d’una regulació pionera dels vehicles de mobilitat personal i cicles de més de dues rodes a escala de ciutat, amb l’objectiu de donar una resposta de caràcter global a aquest fenomen. Tot i així, el Govern municipal faculta els districtes per a executar restriccions específiques en els àmbits on es dóna una pressió o una problemàtica específica amb aquests vehicles, en la línia del que ara aplicarà Ciutat Vella.

L’Ajuntament de Barcelona aposta per implantar un model de mobilitat sostenible a la ciutat en
el qual es prioritzin els desplaçaments a peu, en bicicleta i en transport públic. No obstant això, aquests darrers anys, la innovació i la tecnologia actuals han fet que hagin proliferat nous mitjans de transport que faciliten un altre tipus de mobilitat i que, necessàriament, han de conviure amb els mitjans tradicionals.

La ràpida proliferació i la tendència creixent a la ciutat d’aquests nous ginys, i un ús creixent de la seva activitat econòmica i turística, conjuntament amb l’anterior feble situació legal pel que fa a la seva regulació, provocaven certes incidències i disfuncions en la mobilitat atès que vianants i ciclistes compartien el seu espai amb vehicles amb característiques molt diferents.

Davant d’aquesta situació, el Govern municipal ha treballat per dotar la ciutat amb una ordenació pionera d’aquests nous elements per resoldre els problemes de convivència a l’espai públic i fomentar una mobilitat sostenible i segura.


Enviar enllaç a aquesta pàgina

Els continguts d'aquest web estan subjectes a una llicència de Creative Commons si no s'indica el contrari.