Turisme de Barcelona fa una crida a les empreses a involucrar-se en el projecte de destinació sostenible : Servei de Premsa

Turisme de Barcelona fa una crida a les empreses a involucrar-se en el projecte de destinació sostenible

20/03/2018



Temps estimat de lectura: 4 minuts

L’assemblea del programa BST de sostenibilitat clou amb l’objectiu de sumar noves adhesions al projecte sostenible

Els ponents apel·len al compromís de totes les parts per forjar aliances per a una activitat turística més sostenible

La jornada “Suma’t a l’aliança dels negocis sostenibles” analitza el retorn de les bones pràctiques per a la qualitat del servei i l’estalvi econòmic

El programa de sostenibilitat (BST) del consorci Turisme de Barcelona ha celebrat avui la seva assemblea anual en un acte al Born Centre Cultural en què s’han pogut visualitzar els beneficis reals que representa a la pràctica incorporar la sostenibilitat en el dia a dia de les empreses i la importància del seu retorn social. Així, s’ha posat de manifest el grau d’implicació de les empreses turístiques en matèria de sostenibilitat amb exemples pràctics i s’ha fet una crida a estendre el component de responsabilitat social i de les pràctiques sostenibles en la gestió de l’activitat turística.

Després de presentar diferents exemples reals i de mostrar què representa en termes econòmics i qualitatius el fet sostenible, s’ha obert un torn de paraules en què s’ha demanat una aposta ferma per incrementar el nombre d’empreses adherides al projecte i una política d’aliances que refermi el compromís per la sostenibilitat en l’àmbit turístic.

Tant el regidor de Turisme, Comerç i Mercats, Agustí Colom, com el sotsdirector de Turisme de Barcelona i responsable del programa BST, Albert de Gregorio, així com la presidenta del programa, Maria José Pujol, han defensat l’aposta per la sostenibilitat social i ambiental en l’àmbit turístic. Colom ha destacat que “des de l’Ajuntament i el Consorci de Turisme estem desenvolupant d’un procés d’adhesió als criteris de sostenibilitat de la destinació adreçat a les empreses i operadors turístics de la ciutat que incorporen criteris de sostenibilitat econòmica, social i ambiental”

De Gregorio ha acceptat el repte d’incrementar el nombre de membres inscrits al programa de sostenibilitat si bé ha defensat la transversalitat de la matèria. Igualment ha subratllat la importància de l’exercici d’autodiagnosi que avui s’ha realitzat així com la necessitat d’eixamplar la xarxa de col·laboradors i establir noves aliances que contribueixin a implementar la sostenibilitat en la industria sostenible.

El president de Turisme de Barcelona, Joan Gaspart, ha tancat l’acte remarcant el prestigi de Barcelona com a destinació i s’ha referit a la sostenibilitat com a part inherent a aquest prestigi. En aquest sentit, s’ha mostrat optimista i ha volgut internacionalitzar la preocupació per la sostenibilitat citant al nou secretari de turisme de la OMT, Zurab Pololikashvili. “Tenim un aliat que té molt clara la importància de la sostenibilitat com a principal factor a tenir en compte a l’hora de fer les coses ben fetes”.

En el debat “Suma’t a l’aliança dels negocis sostenibles” s’han explicat els principals propòsits de les NNUU en la indústria turística de la ciutat, com la igualtat de gènere, el treball digne, el creixement econòmic, la producció i el consum responsable, les possibles aliances per assolir els Objectius de Desenvolupament Sostenible. Laura Fernández, responsable de màrqueting Digital, Comunicació i RSC de l’Hotel Curious ha presentat l’establiment hoteler del Raval on treballa com un “agent de barri” i ha remarcat la importància de treballar en xarxa. Rebecca Johnson, CSR Manager de Kuoni Destinations Management ha reforçat la idea de pensar globalment i actuar localment mitjançant bones pràctiques. Eulàlia Corralero, cambrera de pis i presidenta de Kellys confederades ha explicat des de la seva experiència la necessitat de respectar i valorar la feina de les cambreres de pis com a part intrínseca al turisme de qualitat i ha atribuït a la pràctica estesa d’externalitzar serveis la devaluació del treball en aquest sector. Ricard Jornet, ha explicat la seva experiència al capdavant del restaurant Lasal del Varador amb pràctiques com ara instal·lació de plaques fotovoltaiques, gràcies a la qual li ha representat estalviar un 70% la factura d’electricitat. Amb aquest estalvi, Jornet ha explicat que ara pot invertir per fer més fort i coherent el seu projecte mitjançant diferents mesures com donar diners als treballadors per comprar-se una bicicleta per anar a treballar o donar feina als proveïdors locals perquè tal com ell mateix ha defensat “el problema no és la calor que fa ara sinó la que farà dintre de deu anys”. Convençut, ha assegurat que la pràctica sostenible et fa “ser més eficient i molt més competitiu”.

Tots ells han intervingut en una taula moderada per Pili Malagarriga, experta en Turisme Sostenible i RSCCiutadana, consultora i professora universitària a CETT, UAB i Euroaula que en la seva intervenció ha constatat l’augment de la presa de conscienciació respecte el RSC i ha revelat un estudi del CETT segons el qual un 55,3% dels viatgers assegura que els agradaria escollir una destinació que cuidés el seu entorn ambiental i contribuís al desenvolupament de la comunitat.

Programa BST

El BST, creat el 2012, posa a l’abast dels visitants productes i serveis turístics que els permet gaudir de la ciutat d’una manera sostenible: allotjaments amb sensibilitat ambiental i social, hotels amb certificacions reconegudes, agències de viatges especialitzades en turisme accessible, espais i serveis dedicats a l’organització d’esdeveniments sostenibles, restaurants i mitjans de transport sostenibles, etc. El programa compta amb 31 empreses membres.





Paraules clau

comerç/ sostenibilitat/ turisme/