Es gradua la primera promoció del curs de la UB per a estudiants provinents de zones en conflicte : Servei de Premsa

Es gradua la primera promoció del curs de la UB per a estudiants provinents de zones en conflicte

18/05/2018



Temps estimat de lectura: 6 minuts

La iniciativa, pionera a l’Estat espanyol i a Europa, té el suport de l’Ajuntament de Barcelona, i s’emmarca dins del Programa UB de suport a persones refugiades, guardonat amb el Premi Magisteri 2017

Actualment, l’alumnat del curs està realitzant estudis de grau, màster o formació professional a Barcelona

Catorze estudiants de Síria i l’Afganistan han rebut, aquest divendres, el diploma de superació del curs de transició als estudis de grau i formació en drets humans i cultura de pau que van seguir durant el curs acadèmic 2016-2017 en el marc del  Programa de suport de la Universitat de Barcelona a persones refugiades i provinents de zones en conflicte. L’acte, que ha tingut lloc a l’Edifici Històric de la Universitat, l’ha presidit la vicerectora d’Igualtat i Acció Social de la UB, Maite Vilalta, acompanyada de la regidora de Relacions Internacionals de l’Ajuntament de Barcelona, Laura Pérez, i el director de la Fundació Solidaritat UB, Xavier López. També hi han participat el director de Justícia Global i Cooperació Internacional de l’Ajuntament, David Llistar, i la coordinadora del Programa UB de suport a persones refugiades i provinents de zones en conflicte, Cati Jerez.

El curs de transició és una iniciativa pionera a l’Estat espanyol i a Europa que té l’objectiu de facilitar el pas de l’alumnat procedent de zones en conflicte a fer estudis de grau, màster o formació professional a Barcelona, com a única possibilitat de continuar la seva trajectòria acadèmica. Els catorze estudiants de la primera promoció del curs —nou nois i cinc noies— provenen de diferents indrets de Síria i, en un cas, de l’Afganistan. Tots ells van ser seleccionats a partir de demandes formulades per organitzacions humanitàries de defensa dels drets humans, com ara la Mitja Lluna Roja o Càritas de Síria, que van acreditar les circumstàncies personals dels joves. Parlem de persones que havien finalitzat l’ensenyament secundari o havien iniciat estudis universitaris i a qui resultava pràcticament impossible seguir amb el seu projecte educatiu al país d’origen, però que tampoc podien continuar la formació a l’exterior perquè no podien convalidar cap formació universitària. L’objectiu del projecte, cofinançat per l’Ajuntament de Barcelona i la Universitat de Barcelona, és, doncs, que puguin continuar aquí la seva formació.

Durant la seva intervenció, la vicerectora Maite Vilalta ha explicat que «la situació de les persones procedents de països en conflicte, independentment de la seva consideració jurídica, és un fet que ens interpel·la com a persones i com a institució, i que ens obliga èticament, moralment i acadèmicament a donar-hi resposta. La UB, com a actor social compromès amb la realitat del món i de la societat que l’envolta, en posar en marxa un curs com el que ens ocupa, està, senzillament, articulant aquesta resposta i assumint la seva responsabilitat». I ha afegit: «En aquest sentit, estem molt contents que enguany, durant el curs acadèmic 2017-2018, estigui en marxa la segona edició del curs».

Per a la regidora de Relacions Internacionals de l’Ajuntament, Laura Pérez, «en el marc de les actuacions de cooperació per la justícia global de l’Ajuntament ha estat una prioritat en les darrers tres anys les intervencions a Síria i en d’altres països en conflicte. En contextos de conflicte com el de Síria estem veient que hi ha tota una generació de joves que no poden estudiar i que estan en risc d’entrar de manera directa en el conflicte armat. L’ajut per sortir del país i continuar els estudis durant un temps és una actuació clau per tal de garantir-los més oportunitats i de contribuir a la pau. Les dues edicions del curs, liderades per la Universitat de Barcelona, han estat un èxit, tot i les dificultats aquest darrer any degut al bloqueig per part de l’Estat espanyol en la concessió de visats a alguns estudiants a l’ambaixada del Líban. Des de l’Ajuntament seguirem donant a la UB tot el suport necessari per la seva continuïtat i interposarem actuacions per desbloquejar l’arribada dels estudiants».

 

«Venir aquí ens ha obert la porta de nous coneixements i de la solidaritat»

En el transcurs de l’acte, ha intervingut una de les estudiants que es graduaven, Eliana Sabreen, que ha relatat la seva experiència. «Ara fa una mica més d’un any i mig que vaig arribar aquí. Recordo que al principi tot era tan nou per a mi que no sabia si tindria temps per veure-ho tot. Ara, quan vaig pels carrers, ja no només no em perdo, sinó que camino i penso», ha explicat. L’estudiant ha dit que aquí ha pogut fer realitat el somni d’estudiar Odontologia, «en un lloc on no hi ha guerra». «La Fundació Solidaritat UB s’ha preocupat perquè això fos possible, que sembla que no és gens fàcil», ha valorat. Sabreen ha finalitzat la seva intervenció expressant l’agraïment dels catorze graduats al programa que els ha donat l’oportunitat de marxar dels seus països, «perquè allà no hauríem pogut estudiar, i venir aquí», ha assegurat. «Això —ha destacat— ens ha obert més portes encara: la porta dels nous coneixements, la porta de la solidaritat, la porta d’entendre com de gran és el món i com d’importants som cadascun de nosaltres». «I amb aquesta lliçó hem confirmat que és molt important ajudar la humanitat», ha conclòs.

Actualment, l’alumnat de la primera edició del curs està fent estudis de grau, màster o formació professional a la UB, la UPC i altres centres educatius. Per a la segona edició, que s’ha iniciat aquesta setmana, s’han concedit beques a quinze joves de Síria, l’Afganistan i el Pakistan.

 

Funcionament del curs

El curs de transició als estudis de grau i formació en drets humans i cultura de pau que organitza la Universitat de Barcelona, a través de la Fundació Solidaritat UB, es planteja com un itinerari formatiu preparatori per a l’accés a la universitat. La formació és de 500 hores i està reconeguda com a curs d’extensió universitària. Comprèn l’aprenentatge intensiu de català i castellà, una aproximació a la Universitat i una formació en drets humans i cultura de pau. Les beques del curs, que s’adrecen a persones en situació d’especial vulnerabilitat, inclouen allotjament i manutenció, així com assistència legal, suport psicològic, acompanyament social o assessorament acadèmic, entre d’altres.

Tal com explica Xavier López, director de la Fundació Solidaritat UB, «una cosa que aconseguim amb aquest curs és personalitzar una situació humana i social, la de la cerca de refugi per part de les persones que han de marxar del seu país forçades per conflictes. Posar noms i cognoms a aquestes persones, a aquests joves, conèixer les seves trajectòries personals i familiars, fa que hi empatitzem, que deixem de percebre’ls com una massa on cada persona deixa d’importar individualment, que comprenguem millor el conflicte d’on venen, els seus matisos. Tant de bo que tothom, tots els ciutadans i ciutadanes, poguessin tenir una relació directa amb aquestes persones que han de deixar les seves llars, les seves famílies. Llavors, probablement, no seria possible als governs que no ho han fet no acomplir les, de tota manera, minses quotes d’acollida a què es van comprometre».

 

Programa UB de suport a persones refugiades i provinents de zones en conflicte

El setembre del 2015 la Universitat va engegar el Programa UB de suport a persones refugiades i provinents de zones en conflicte, amb l’objectiu principal de promoure l’accés d’aquest col·lectiu a l’educació superior.

Segons dades de l’ACNUR, només un 1 % de la població jove refugiada accedeix a la Universitat; mentre que, en el global de la població, aquest percentatge és del 34 %. La UNESCO considera que la millora de l’accés a l’educació superior per part de les persones refugiades és un element clau en la consecució del dret a l’educació.

Amb el propòsit de contribuir a aquesta millora, a banda del curs de transició als estudis de grau, el Programa de la UB inclou accions de suport a estudiants refugiats mitjançant beques de matrícula universitària, cursos de llengua catalana i castellana, programes de mentoria, allotjament, assessorament jurídic i assistència psicològica.

En el marc del Programa de suport, la UB també organitza diverses activitats d’informació, formació i sensibilització sobre la crisi dels refugiats (com el projecte Mare Nostrum, finançat pel Fons Català de Cooperació al Desenvolupament), i participa en projectes europeus i de dimensió internacional, com l’inHERE (Higher Education Supporting Refugees in Europe) i el RESCUE (Refugees Education Support in MENA countries).

Per al desenvolupament d’aquestes activitats i projectes, el Programa ha teixit una xarxa interna de treball amb una quinzena de grups, departaments i àrees de la UB; una xarxa interuniversitària de col·laboració, i una xarxa externa a la Universitat, que inclou convenis de col·laboració amb administracions públiques de l’àmbit local, centres educatius i entitats que treballen amb persones refugiades o que demanen asil.

El Programa de la UB ha estat guardonat en els Premis Magisteri – Protagonistes de l’Educació 2017 i s’ha inclòs dins del Catàleg de bones pràctiques en l’acollida de persones refugiades del projecte inHERE. També s’ha presentat com a bona pràctica al XV Congrés Internacional i XXXV Jornades d’Universitats i Educació Inclusiva (Universitat de Granada, març de 2018) i a la setmana de formació del projecte inHERE (Universitat de Roma La Sapienza, abril de 2018).





Paraules clau

cooperació/ educació/