Ajuntament i Generalitat enceten la segona fase de treballs per concertar les polítiques actives del SOC amb Barcelona Activa : Servei de Premsa

Ajuntament i Generalitat enceten la segona fase de treballs per concertar les polítiques actives del SOC amb Barcelona Activa

21/09/2018



Temps estimat de lectura: 4 minuts

El Departament de Treball, Afers Socials i Famílies i l’Ajuntament de Barcelona han signat una addenda al conveni de col·laboració en polítiques actives d’ocupació per fer més efectives les intervencions en el mercat de treball de Barcelona, en l’horitzó 2018-2019

Les noves bases permetran compartir informació de les dues administracions per poder avaluar conjuntament els perfils de les persones en situació d’atur per variables com edat, sexe, nivells formatius, nivell socioeconòmic, entre d’altres, així com analitzar les contractacions realitzades i l’efectivitat dels serveis ocupacionals

La conjuntura econòmica actual beneficia la creació de treball i les administracions volen anar de la mà per tenir un alt rendiment en l’encaix de perfils i ofertes laborals

La taxa a Barcelona baixa del 10% per primera vegada des de 2008

La Generalitat de Catalunya, mitjançant el Departament de Treball, Afers Socials i Famílies, el Servei Públic d’Ocupació de Catalunya (SOC) i l’Ajuntament de Barcelona, mitjançant Barcelona Activa, han encetat la segona fase de treball per concertar les polítiques actives d’ocupació.

Amb l’objectiu de fer més efectives les polítiques actives d’ocupació a Barcelona en l’horitzó 2018-2019, els treballs de totes dues administracions públiques s’encaminaran cap a l’establiment de bases que permetran compartir informació.

 

 

D’aquesta manera, totes dues administracions públiques podran avaluar conjuntament els perfils de les persones en situació d’atur segons variables com edat, sexe, nivells formatius i nivell socioeconòmic, entre d’altres.

Així mateix, podran analitzar les contractacions realitzades i l’efectivitat dels serveis ocupacionals que presten totes dues administracions a les persones demandants d’ocupació en situació d’atur.

Per fer-ho efectiu, aquest matí s’ha signat una addenda al conveni subscrit amb ambdues entitats l’abril de 2017, amb la participació del conseller de Treball, Afers Socials i Famílies, Chakir el Homrani, i el Primer Tinent d’Alcaldia d’Economia i Treball, Planificació Estratègica de l’Ajuntament de Barcelona i President de Barcelona Activa, Gerardo Pisarello.

El conseller de Treball, Afers Socials i Famílies, Chakir el Homrani, ha posat de relleu el treball “coordinat” amb l’Ajuntament, que ha qualificat com a “clau”. El Homrani ha subratllat el paper de l’orientació de les persones en atur, sobretot el de llarga durada “perquè son més vulnerables”. En aquest sentit, el conseller ha destacat que “les administracions s’adaptaran a les necessitats d’aquestes persones” i, per tant, estaran “al centre” de les polítiques actives d’ocupació.

El Primer Tinent d’Alcaldia, Gerardo Pisarello, ha destacat que “la taxa d’atur a Barcelona és menor al 10% per primera vegada des de 2008” tot i que ha subratllat la necessitat “de lluitar perquè es generi ocupació de qualitat, no temporal”. Sobre l’acord ha destacat que permetrà coordinar més la tasca per anar a buscar la borsa d’atur estructural. Segons ha dit “es tracta que les administracions baixin a cada barri a buscar la gent que està en situacions de dificultat. Això ho fem descentralitzant serveis de Barcelona Activa, posant punts d’atenció en matèria laboral als districtes per poder detectar situacions d’exclusió i poder orientar, acompanyar i garantir formes d’inclusió laboral de les persones que se senten soles”.

Aquesta gestió coordinada de dades implantarà una comunicació en xarxa i tindrà en compte el territori i especificitats dels diferents barris de Barcelona. Amb aquest avanç, la tecnologia i les administracions posen en el centre les persones. A més, des de la visió de gestió, permetrà avaluar el model com s’estan orientant les persones i analitzar l’efectivitat dels serveis ocupacionals, per treure noves conclusions i adaptar al màxim l’encaix entre perfils i ofertes laborals.

 

Davallada de la taxa d’atur

En un marc genèric, l’actual conjuntura econòmica ha afavorit la creació de treball, encadenant cinc anys consecutius de creació neta d’ocupació, amb sectors que més creixen com són els transports i emmagatzematge (10,6%), activitats artístiques i recreatives (+9,4%), informació i comunicacions (+8,1%) i la sanitat i els serveis socials (+7,2%).

De retruc, ha fet que hi hagi una davallada de la taxa d’atur a la ciutat. Segons les dades del segon trimestre de 2018, la taxa a Barcelona baixa del 10% per primera vegada des de 2008, any que va començar la crisi d’aquest segle, amb un increment del 2,8% anual d’afiliacions a la Seguretat Social fins arribar als 1.115.000. Quant a persones registrades a l’atur a dia d’avui la xifra és de 70.000 persones.

A més a més, hi ha 25.000 persones aturades menys a la ciutat de Barcelona des de l’any 2015, en part gràcies a factors macroeconòmics i també a aquestes accions coordinades que han permès graus d’inserció de fins al 54%. A més, s’ha de destacar que aquesta inserció contempla només contractes de mínim de sis mesos i 1.000 euros de retribució econòmica, mesura que promou l’agència municipal de desenvolupament econòmic i local.

Barcelona, una de les ciutats més singulars d’Europa, per atracció de negocis i activitat econòmica, manifesta explícitament la voluntat de mantenir una relació estreta amb el SOC per avançar conjuntament amb més serveis orientats sobretot cap a les necessitats dels col·lectius amb més dificultats de la ciutat. La col·laboració entre les dues administracions vol anar més enllà de l’accés a l’ocupació, amb un objectiu clar: el de millorar les condicions laborals i la qualitat de les feines. Alguns dels programes dels dos organismes en els darrers anys són, per exemple, Treball als barris, Formació i Treball, l’Ubica’t, el Programa 30 Plus, i Impulsors Garantia Juvenil, totes aquestes accions amb l’objectiu d’aconseguir reincorporacions i millores competencials de cada persona.

 

Més resolutius i més guany de temps

En aquest sentit, la coordinació entre l’Ajuntament de Barcelona i la Generalitat de Catalunya serà clau per aconseguir noves fites com acabar amb la precarització dels treballs o visibilitzar les oportunitats de feina per a tothom. Així mateix, en llocs com el Saló de l’Ocupació o en nous espais que s’habilitaran per la recerca de feina, per exemple, l’experiència en aquests processos de trobar feina seran més senzills i pràctics perquè les persones usuàries evitaran desplaçaments i guanyaran temps.

L’Ajuntament de Barcelona, que no té competències en la matèria, té en marxa un Pla d’Actuació d’Ocupació amb un pressupost de 41,6 M€ pel 2018, dels que 11 M€ corresponen a subvencions del SOC.

En total, el Departament de Treball, Afers Socials i Famílies va destinar 80,9 M€ durant el 2017 a les diverses polítiques actives i de suport a l’ocupació que tenen lloc a la ciutat de Barcelona.





Paraules clau

ocupació/